ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فرود موفقیت آمیز قطعه محافظ راکت فالکون 9 روی کشتی [تماشا کنید]

اسپیس ایکس دیروز راکت فالکون 9 را از دماغه کارناوال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کرد. این راکت که سومین و آخرین مأموریت خود را پشت سر می گذاشت، ماهواره «AMOS-17» را حدود 31 دقیقه ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

اسپیس ایکس دیروز راکت فالکون 9 را از دماغه کارناوال ایالت فلوریدا به فضا پرتاب کرد. این راکت که سومین و آخرین مأموریت خود را پشت سر می گذاشت، ماهواره «AMOS-17» را حدود 31 دقیقه پس از پرتاب در مدار زمین رها کرد.

جالب ترین قسمت مأموریت AMOS-17، فرود موفقیت آمیز قطعه ای از راکت فالکون 9 روی کشتی بود. ایلان ماسک فیلم این عملیات را در توییتر خود منتشر کرد:

این قطعه، از راکت هنگام برخاستن از روی زمین محافظت می کند و پس از خروج از جو به دو نیم تقسیم شده و به طرف زمین سقوط می کند. اسپیس ایکس قصد دارد این قطعات را که روی دریای آتلانتیک فرود می آیند، جمع آوری کرده و از آنها در مأموریت های بعدی خود استفاده کند. این شرکت در مأموریت های آزمایشی این قطعه را توسط هلیکوپتر رها می کرد و در برخی اوقات روی کشتی و تور مخصوصی که بالای آن قرار داده شده بود فرود نمی آمد.

این اولین دفعه ای است که نحوه فرود قطعه راکت به نمایش در می آید. به عقیده کارشناسان بازیابی و استفاده مجدد از قطعات راکت ها منفعت زیادی برای اسپیس ایکس دارد. ماسک قبلا گفته بود هر بار که این قطعه به دریا می افتد، شرکت او حدود 6 میلیون دلار ضرر می بیند. اسپیس ایکس ماه پیش نیز توانست قطعه محافظ را به طور موفقیت آمیز بازیابی کند.

جالب است بدانید این راکت آبان ماه سال گذشته ماهواره «Es’hail-2» ساخت قطر را نیز پس از حدود 32 دقیقه در مدار زمین رها کرد. این راکت در پرتاب ماهواره «Telstar 19 VANTAGE» نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

شرکت رقیب اسپیس ایکس یعنی راکت لب هم قصد دارد راکت الکترون خود را به کمک چتر و هلیکوپتر بین زمین و هوا مهار کند. البته این کار در حد ایده بوده و تاکنون فیلمی از عملیات واقعی آن منتشر نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی