ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فشار خون
تکنولوژی

دانشمندان با دوربین سلفی موبایل فشار خون افراد را اندازه گرفتند

سرعت پیشرفت تکنولوژی به قدری است که احتمالا در آینده نزدیک دیگر نیازی به مراجعه به پزشک برای اندازه گیری فشار خون نخواهید داشت. محققان روشی را ابداع کرده اند که با کمک آن میتوانید ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

سرعت پیشرفت تکنولوژی به قدری است که احتمالا در آینده نزدیک دیگر نیازی به مراجعه به پزشک برای اندازه گیری فشار خون نخواهید داشت. محققان روشی را ابداع کرده اند که با کمک آن میتوانید فشار خون خود را با استفاده از دوربین موبایل تان اندازه بگیرید.

براساس پژوهشی که توسط محققان کانادایی و چینی انجام شده تمام آنچه برای این منظور نیاز دارید تهیه یک ویدیوی سلفی با استفاده از تلفن همراهتان خواهد بود. کنگ لی روانشناس دانشگاه تورانتو و پل ژنگ از پژوهشگران دوره پسا دکترای این دانشگاه تکنولوژی تازه ای به نام TOI یا تصویر برداری اپتیکال زیرپوستی را ابداع کرده اند که اندازه گیری سطح فشار خون با کمک دوربین سلفی را ممکن می کند.

این روش آنطور که محققان گفته اند براساس اصل نیمه شفافیت پوست استوار است. سنسورهای اپتیکال به کار رفته در تلفن های هوشمند میتوانند نور قرمز بازتاب یافته از هموگلوبین زیر پوست را تشخیص دهند و این نور به تکنولوژی TOI امکان مشاهده و اندازه گیری تغییرات در جریان خون را می دهد.

اندازه گیری فشار خون

دانشمندان از این تکنولوژی برای تحلیل ویدیوهای سلفی دو دقیقه ای از ۱۳۲۸ فرد بزرگسال استفاده کردند و موفق شدند سه نوع فشار خون را با دقت ۹۵ درصدی در این افراد اندازه بگیرند. جالب است بدانید که TOI قابلیت تحلیل چهره افراد در ویدیوهای از پیش ضبط شده را هم دارد.

آقای لی از هم-بنیانگذاران استارتاپی به نام Nuralogix است که اپلیکیشنی به نام Anura را ارائه کرده بود. زمانی که یک ویدیوی سلفی ۳۰ ثانیه ای را با کمک دوربین موبایل خود ضبط می کنید اپلیکیشن مذکور نرخ ضربان قلب شما و سطح استرس تان را نیز اندازه می گیرد و حالا Nuralogix اعلام کرده که به زودی نسخه جدیدی از این اپ را همراه با قابلیت اندازه گیری فشار خود ارائه می کند.

در مورد مساله حریم خصوصی هم باید بگوییم که طبق اعلام پژوهشگران، این اپ نتایج تحلیل های خود را روی کلاود بارگذاری میکند اما ویدیوهای سلفی را خیر. پژوهشگران دانشگاه تورانتو امیدواروند که در ادامه دیگر شاخصه های سلامتی افراد از جمله سطح گلوکز خون، هموگلوبین و کلسترل را با کمک این تکنولوژی اندازه بگیرند.

با این حال اما اثبات کاربردی بودن این فناوری نیازمند انجام تحقیقات بیشتری است. طیف وسیعی از شرکت کنندگان در این پژوهش از آسیای شرقی یا اروپا بودند و سیاه پوستان در آن مشارکتی نداشتند و ضروری است که این تکنولوژی روی سایر نژادها نیز آزمایش شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی