ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ساخت چشم مصنوعی با قابلیت پلک زدن برای تست دارو

مهندسین دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا چشمی تراشه ای شکل ساخته اند که می تواند درمان قطعی بیماری خشکی چشم را امکان پذیر کند. برای ساخت این چشم مصنوعی به کمک فناوری ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

مهندسین دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه پنسیلوانیا آمریکا چشمی تراشه ای شکل ساخته اند که می تواند درمان قطعی بیماری خشکی چشم را امکان پذیر کند.

برای ساخت این چشم مصنوعی به کمک فناوری چاپ سه بعدی، بستری متخلخل به اندازه یک سکه تولید شده و سلول های چشمی در آن رشد داده می شوند. پلک این چشم مصنوعی که قابلیت باز و بسته شدن دارد از ژلاتین تشکیل شده و با ترشح اشک مصنوعی کارکرد آن سنجیده می شود.

هدف مهندسین دانشگاه پنسیلوانیا ساخت یک چشم مصنوعی با ویژگی های بیماری خشکی چشم بوده تا بتوانند بدون نگرانی از آسیب رسیدن به چشم واقعی، راه های درمانی را روی آن آزمایش کنند.

مهندسین دانشگاه پنسیلوانیا سالها برای آزمایش این چشم تراشه مانند زمان صرف کرده اند. آنها گفته اند کمبود شدید روش های درمان این بیماری آنها را به فکر این نوآوری انداخته. شایان ذکر است به دلیل دشواری های متعدد مدلسازی چشم انسان، روش های درمان بیماری خشکی چشم بسیار محدود هستند. حالا مهندسین این دانشگاه امیدوارند تراشه آنها در فهم بهتر این بیماری و درمان آن به داروسازان کمک کند.

خشکی چشم، یک بیماری لاعلاج بوده که در آن چشم ها نمی توانند اشک کافی ترشح کنند. افرادی که از این بیماری رنج می برند برای جلوگیری از آسیب جبران ناپذیر به چشمان خود باید همیشه از اشک مصنوعی استفاده کنند. یکی از شایع ترین روش های مبتلا شدن به این بیماری پلک نزدن کافی ناشی از خیره شدن طولانی مدت به نمایشگر کامپیوتر است. قبلا مقاله ای مفصل در این رابطه نوشته شده است.

حدودا 14 درصد از جمعیت جهان به بیماری خشکی چشم مبتلا هستند ولی تاکنون درمان قطعی آن یافت نشده است. از سال 2010 تاکنون حدود 200 آزمایش برای درمان این بیماری انجام شده که همگی به شکست منتهی شده اند. در حال حاضر فقط 2 روش درمانی تأیید شده توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای این بیماری وجود دارد.

این کار پژوهشی در سایت Nature Medicine منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی