ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

از رینگ اسپرت تا چراغ زنون؛ کدام تغییرات خودرو باعث مردودی در معاینه فنی می‌ شود؟

همانطور که از اسمش پیداست، معاینه فنی خودرو، تست و آزمایشی است برای تشخیص سلامت و میزان سلامت خودرو. چند سالی است که پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو را برای رانندگان الزامی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

همانطور که از اسمش پیداست، معاینه فنی خودرو، تست و آزمایشی است برای تشخیص سلامت و میزان سلامت خودرو. چند سالی است که پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو را برای رانندگان الزامی کرده است.

سید نواب حسینی منش، مدیر عامل ستاد معاینه فنی تهران در خصوص وضعیت معاینه خودروهای تهرانی‌ها گفت: «بسیاری از خودروهایی که پلاک تهران هستند ساکن این شهر نیستند اما بر اساس آمار خودروهای پلاک تهرانی تقریبا 2 میلیون و 500 هزار خودروی مشمول دریافت معاینه فنی داریم. از این تعداد نزدیک به 2 میلیون خودرو دارای برگ معاینه فنی بوده و در حقیقت 500 هزار خودرو فاقد برگ معاینه اند. لازم به ذکر است که حدود 5 درصد از خودروهای تهران تا کنون توسط دوربین‌ها جریمه شده‌اند.»

آلایندگی غیر مجاز، دلیل اول در مردودی‌ها

وی ادامه داد: «میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی، حدود 8 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشتیم. این رشد نیز به اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش مربوط می‌شود. بیشترین آمار مردودی به خاطر بحث آلایندگی خودروها است که چیزی در حدود 45 درصد از مردودی‌ها را شامل می‌شود. بعد از بحث آلایندگی تست انحراف فرمان،‌ ترمز و تعلیق جزو مواردی است که بیشترین آمار رد شدن در تست‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.»

عوامل رد شدن در تست‌های معاینه فنی

حسینی منش در مورد مردودی در تست‌ها به ذکر نکاتی پرداخت: «یکی از دلایل مهم رد شدن در معاینه فنی به عدم تعمیرات و نگهداری‌های دوره‌ای خودرو مربوط می‌شود. در دنیا یک خودرو زمانی که به سن 10 سالگی می‌رسد عملا خودرو از رده خارج می‌شود اما در کشور ما پس از 4 سال نیاز به دریافت معاینه فنی پیدا می کند. مردم باید تعمیرات دوره‌ای را به صورت منظم انجام دهند و کلیه بازدیدها به خوبی در تعمیرگاه‌ها انجام شود.

استفاده از لوازم نامرغوب و غیر اصلی باعث رد شدن در تست‌ها می‌شود و باید در این زمینه نیز مردم دقت لازم را داشته باشند. در خصوص ظاهر خودرو هرگونه تغییری مانند استفاده از رینگ‌های اسپرت، تغییر ارتفاع،‌ چراغ زنون قوی، بستن گارد و ... باعث رد شدن در معاینه فنی می‌شود. این نکته را باید گفت که سخت‌گیری بالایی در مورد شیشه‌های دودی در مراکز معاینه فنی وجود ندارد و تنها به مواردی که شیشه‌های دودی با شدت بسیار بالا دارند اجازه دریافت معاینه داده نمی‌شود.»

معاینه فنی

هزینه دریافت معاینه فنی برتر چقدر است؟

با توجه به این که شهرداری تهران برای تشویق خودروهای کم آلاینده تخفیف 25 درصد برای ورود به محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا در نظر گرفته است میزان مراجعات برای دریافت معاینه فنی برتر افزایش یافته است. در این خصوص هم در دور موتور آرام و هم دور موتور بالا میزان آلایندگی سنجیده می‌شود.

حسینی منش در انتها یادآور شد: «ما تشویق می‌کنیم که شهروندان به سمت دریافت معاینه فنی برتر بروند که هزینه مشابه حالت معمولی دارد. در مراکز به صورت پیش‌فرض معاینه فنی برتر به خودروها داده می‌شود و اگر خودرویی فاقد شرایط لازم برای دریافت این نوع معاینه باشد به آن معاینه معمولی داده خواهد شد. لازم به ذکر است که هزینه این موضوع به طور کلی 37 هزار تومان است.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • ازکجا به کجا
    ازکجا به کجا | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

    رینگ اسپرت و رد شدن معاینه فنی ? اونوخ میخایم از اروپا و آمریکا جلو بزنیم ??? ادامه بدین، موفق میشین

  • Vahid Asghari
    Vahid Asghari | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

    مقاله بی محتوایی بود

  • رضا
    رضا | ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

    خدا اموات اونی که چراغ زنون رو رد می‌کنه بیامرزه. یه مشت جوان متوهم خودشوماخر پندار و عموما ماشین مدل پایین چراغ قوی رو لگنشون می‌بندن و با نوربالا حتی تو خیابون چشم راننده‌های روبه رو رو اذیت می‌کنند. شعور که وجود نداره لااقل کاش می‌فهمیدن کسی با لامپ قوی شوماخر نشده
    دوم اینکه داداش هر چقدر رو پراید و سمندت خرج کنی هیچ وقت BMW نمیشه

مطالب پیشنهادی