ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لول اکس
علمی

چگونه یک بازی ویدیویی قرار است جان فضانوردان را نجات دهد؟

رویکرد استودیوی لول اکس (Level Ex) مثل استراتژی دیگر سازنده‌های رایج در صنعت بازی‌سازی نیست. اعضای پشت پرده این شرکت قرار نیست یک بازی ویدیویی مثل GTA به خورد مخاطب بدهند و آنها به جای ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

رویکرد استودیوی لول اکس (Level Ex) مثل استراتژی دیگر سازنده‌های رایج در صنعت بازی‌سازی نیست. اعضای پشت پرده این شرکت قرار نیست یک بازی ویدیویی مثل GTA به خورد مخاطب بدهند و آنها به جای تهیه آثاری پر فروش در حوزه گیم، تلاششان را به کار گرفتند تا بدن انسان را بهتر بشناسیم. لول اکس تصمیم دارد با ساخت بازی‌های ویدیویی متفاوت و منحصر به فرد به پزشک و دیگر متخصصین حوزه پزشکی کمک کند تا از پس عمل‌های مختلف و پیچیده جراحی بر بیایند. این استودیو پس از تعریف و تمجیدهایی که به محصولاتشان حواله شده، حال تصمیم دارد جامعه هدف‌شان را گسترده‌تر سازند. این بار سازندگان قرار است به آسمان سفر کنند. نقطه‌ای که بشر دلش می‌خواهد آن را بیشتر کشف کند.

لول اکس اخیرا اعلام کرده کمک هزینه به نسبت زیادی از موسسه تحقیقاتی سلامتِ فضانوردان (TRISH) دریافت کرده تا سلامتی فضانوردان را تا حدودی تامین سازند. «تریش» سازمانی است که توسط کالج «بیلور» اداره می‌شود و پشت این سازمان بزرگ، مرکز تحقیقاتیِ انسانیِ ناسا به عنوان اسپانسر مالی قرار دارد. به همین سبب پایداری وضعیت سلامت فضانوردان و دیگر کارکنان اهمیتی دو چندان پیدا می‌کند اما ناسا و سازمان «تریش» چه انتظاری از استودیو لول اکس دارند؟

سازمان «تریش» به استودیو کمک هزینه‌ای داده تا این شرکت بتواند یک شبیه‌ساز جمع و جور طراحی کند. این بازی قرار است در درجه اول آناتومی بدن انسان را به کارکنان آموزش داده و سپس به این موضوع بپردازد که انجام عمل‌های مختلف جراحی در فضا و زمین تا چه میزان نسبت به یکدیگر تفاوت دارد و آیا چالش خاصی فضانوردان را تهدید می‌کند یا خیر. در حقیقت لول اکس باید یک بازی در سبک شبیه‌سازی بسازد تا فضانوردان به صورت مجازی یاد بگیرند در صورت رویارویی با وضعیت وخیم پزشکی باید چه اقداماتی به کار بگیرند. لول اکس در طول چهار سال فعالیتش پیرامون گیم توانسته آثار جذاب متعددی بسازد اما «سم گلسنبرگ»، موسس و مدیر اجرایی استودیو بیان کرده که بازی جدید قرار است یک چیز بسیار خاص و ویژه باشد.

لول اکس

لول اکس از کجا شروع به کار کرد؟

گلسنبرگ پس از دو دهه فعالیت حرفه‌ای در صنعت بازی‌های ویدیویی تصمیم گرفت استودیوی خودش به نام لول اکس را احداث کند. او پیش از این رویداد روی پروژه بازی‌های جنگ ستارگان مشغول بود که لوکاس‌آرتس حق امتیاز این دسته از آثار را بر عهده داشت. گلسنبرگ در آن دوران سمتِ مدیر اجرایی فانتاکتیس (Funtactix) را نیز برعهده داشته تا اینکه این شرکت توسط «پلِی‌تِک»، کمپانی مشهورِ نرم‌افزارهای شرط‌بندیِ آنلاین خریداری شد. او در این باره توضیح می‌دهد:

کار حرفه‌ای من باعث شده بود از چشم خانواده‌ام بیفتم. چون آبا و اجدادم همگی پزشک و متخصص بودند.

جالب است بدانید پدر گلسن‌برگ یک متخصص بیهوشی بود که استعداد پسرش را کشف کرده بود و به او پیشنهاد داد یک بازی ویدیویی خاصی را طراحی کند تا همکارانش به واسطه تجربه بازی، در انجام پروسه‌های پیچیده پزشکی تبحر پیدا کنند. لول اکس اینگونه توانست شروع به کار کند و در حال حاضر نیم میلیون متخصص پزشکی به تجربه بازی‌های متنوع این شرکت مشغول هستند. گلسن‌برگ بیان می‌کند:

ما سخت‌ترین، نادرترین و چالش‌برانگیزترین پرونده‌های پزشکی را در بازی‌های خود تعبیه می‌کنیم تا نبوغ و خلاقیت گیمرها را قلقلک دهیم.

لول اکس

فضا، یک سوژه چالش‌برانگیز برای لول اکس؟

فضا و چالش‌های پیرامونش، دغدغه‌های جدید شرکت لول اکس است. فیزیولوژی بدن انسان در خارج از جو متحمل تغییرات متعددی می‌شود. به عنوان مثال تغییرات جاذبه روی ریتم فشار خون تاثیر می‌گذارد یا تغییرات چرخه سیرکادین موجب بروز احتمالی بی‌خوابی در فرد خواهد شد یا دست کم، اختلالاتی در استراحت یک فضانورد به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد بدن انسان به شرایط موجود در سفرهای کوتاه فضایی عادت می‌کند

فضانوردان معمولا از کاهش ناگهانی و به یک‌باره توده عضلانی و استخوانی در خارج از جو رنج می‌برند. همچنین امکان دارد اندام‌های موجود در بخش تنه انسان، مقداری حرکت جزئی داشته باشند. از طرفی فشار مایعات داخلی بدن، به ایجاد فشار مضاعف درون سری ختم می‌شود که اختلالات چشمی، تنها یکی از تبعات این وقایع است. حتی قلب فضانوردان پس از مدتی از حالت بیضی شکل خود خارج شده و به یک شکل دوار متمایل می‌گردد. این تغییرات فیزیولوژیکی تنها چند چالش پیش روی فضانوردان است.

 

لول اکس
تصاویر سمت راست متعلق به بازی شرکت لول اکس و تصاویر سمت چپ متعلق به بیماران واقعی است.

البته این دسته از تغییرات جسمانی بیشتر در افرادی نمود پیدا می‌کند که به ماموریت‌های بلندمدت مثل سفر به مریخ اعزام می‌شوند. اینور ساویر، پزشک ارتوپد و رئیس بخش سلامت عضلانی سازمان «تریش» ادعا می‌کند بدن انسان به شرایط موجود در سفرهای کوتاه عادت می‌کند اما در مسافرت‌های طولانی‌ مدت هنوز کاملا مشخص نیست آیا بدن انسان می‌تواند مثل گذشته فعالیت‌هایش را از سر بگیرد یا خیر.

سفرهای طولانی مدت، یک چالشِ شناخته شده مهم دیگری نیز دارد و آن هم تاخیر در ارتباط با زمین است. برای نمونه اگر فضانوردان بخواهند با ایستگاه فضایی بین‌المللی با یک پزشک ارتباط برقرار کنند، این فرآیند با چند ثانیه تاخیر انجام می‌شود تا سیگنال ارسال و مجدد دریافت شود. بنابراین اگر یک مورد اورژانسی در فضاپیما پیش بیاید و کسی نتواند به داد بیمار برسد، ارتباط برقرار کردن با ایستگاه بین‌المللی، وقت زیادی را هدر می‌دهد.

طبیعی است که هر چقدر فاصله بین مبدا و مقصد بیشتر باشد، این تاخیر زمانی نیز شدت پیدا می‌کند. با تجهیزات پیشرفته‌ای که ناسا در اختیار کارکنانش قرار می‌دهد، تاخیر زمانی یک سفر معمولی به مریخ می‌تواند در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۴۰ دقیقه باشد. از طرفی دیگر، برای هر سفر فضایی الزاما یک تیم پزشکی تربیت نمی‌شود.

لول اکس، روزنه‌ای برای تامین امنیت جانی فضانوردان

لول اکس می‌تواند به فضانوردان کمک کند تا با تمرین در شبیه‌سازهای پزشکی، خودشان را در فضا جهت مقابله با هر گونه بحرانی آماده کنند. الزاما فضانوردان به دستگاه‌های پیشرفته روی زمین نیاز ندارند تا درون یک محیط شبیه‌سازی شده تمرین کنند. کافیست بازی استودیوی لول اکس را روی گوشی یا تبلت هوشمند خود نصب کنند.

به عنوان مثال یکی از اعضای تیم دچار حمله قلبی می‌شود و بازی به شما نشان می‌دهد در فضایی که جاذبه اندک است باید چطور به این فرد کمک کرد و چگونه باید عملیات احیای قلبی را انجام داد تا اعضای تیم، بهترین نتیجه را ببینند.

ساخت یک بازی ویدیویی که بتواند به فضانوردان کمک کند هنوز در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد

ساخت یک بازی ویدیویی که بتواند بدین شکل به فضانوردان کمک کند هنوز در مراحل ابتدایی کار خود قرار دارد. ساویر توضیح می‌دهد که در سال اول صرفا قرار است یک طرح و ایده را طراحی و در مرحله بعدی یک چارچوب از محیط فضایی را شبیه‌سازی کنند.

گلسنبرگ نیز از جانب خود می‌گوید اعضای لول اکس در انتهای سال به نکات مهمتری در علوم پزشکی دست یافته و به همین سبب اعضای استودیو این قابلیت را پیدا خواهند کرد تا سناریوهای متفاوت‌تر و پیچیده‌تری در زمینه پزشکی درون بازی تعبیه سازند. اگر همه چیز در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن پیش برود بعید نیست این بازی ویدیویی مثل یک هوش مصنوعی، نتایج احتمالی را حدس بزند. یعنی بازی جدید استودیوی لول اکس به نوعی پیشبینی می‌کند که مثلا اگر از ابزار X برای این عمل جراحی استفاده کنیم، این پروسه حساس با شانس موفقیت بیشتری پایان می‌یابد.

لول اکس

بازی جدید لول اکس در انحصار ناسا؟

ساویر بیان می‌کند که این بازی ویدیویی تنها به فضانوردان تعلق ندارد و بیشتر سناریوهای پزشکی موجود در بازی، روی کره زمین هم رخ می‌دهد و به همین علت می‌توان از شبیه‌ساز استودیوی لول اکس برای تربیت سایر نیروهای متخصص پزشکی نیز استفاده کرد. برای نمونه می‌توان به چالش کاهش توده استخوانی اشاره کرد، هنگامی که فرد در راه رفتن ناتوان است. دردسرهای تقریبا یکسانی را در هر دو سناریوی روی زمین و فضا شاهد هستیم و شبیه‌ساز این استودیوی خلاق قرار است راه حل‌های مناسبی را آموزش دهد. شاید اگر گلسنبرگ مثل دیگر اعضای خانواده‌اش مسیر پزشکی را دنبال می‌کرد، در حال حاضر بیش از نیم میلیون نیروی متخصص در سرتاسر دنیا مشغول به کار نبودند. گلسنبرگ و تیم خوبش آینده روشنی دارند و ما مشتاقانه در انتظار بازی‌های ویدیویی منحصر به فرد این شرکت هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی