ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

آشنایی با کوروش محمدخانی ؛ راننده آینده دار ایرانی در مسابقات بین المللی

کوروش محمدخانی زاده 3 ژوئیه 1989 در مشهد است. وی به دلیل علاقه زیادی که به اتومبیلرانی داشت از هشت سالگی کارتینگ را در پیست مشهد شروع کرد. آن زمان پدرش دبیر هیات اتومبیلرانی خراسان ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

کوروش محمدخانی زاده 3 ژوئیه 1989 در مشهد است. وی به دلیل علاقه زیادی که به اتومبیلرانی داشت از هشت سالگی کارتینگ را در پیست مشهد شروع کرد. آن زمان پدرش دبیر هیات اتومبیلرانی خراسان بود و او همیشه در پیست های موتور کراس و اتومبیلرانی استان حضور داشت و مسابقات را از نزدیک مشاهده می‌کرد. به خاطر همین علاقه زیاد، پدرش برای او یک خودرو باگی درست کرد.

کوروش در سن 11 سالگی با خودرویی که پدرش برای او ساخته بود پرشی به طول 25 متر با ارتفاع 5 متر انجام داد و البته این رکورد یک بار دیگر توسط خودش و در سن 12 سالگی شکسته شد با پرشی به طول 30 متر و7 متر ارتفاع.
14 ساله بود که برای اولین بار در مسابقات قهرمانی کارتینگ کشور شرکت کرد و با اینکه در مقایسه با بقیه حریفان از سن و سال کمتری برخوردار بود، توانست نایب قهرمان کشور شود. این برای شروع کار نتیجه امیدوار کننده ای بود.
کوروش محمدخانی در 16 سالگی به لندن رفت و در کلاسهای مدرسه اتومبیلرانی سیلورستون شرکت کرد. این کشور به دلیل توانایی و امکاناتی که در پرورش استعدادهای اتومبیلرانی داشت یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین کشورهای صاحب سبک در دنیای اتومبیلرانی فرمول یک به شمار می‌رود. بعد از اتمام دوره ها در مسابقات فرمول فورد و فرمول رنو انگلستان مهارتهایش را محک زد و در امتحاناتی که از تمامی دانش آموختگان گرفته شد در میان 96 نفر، عنوان نخست را به خود اختصاص داد.

وی چهار بار در رقابت های فرمولا فورد و فرمولا رنو قهرمان اروپا شد و حتی با اتومبیل فورد توانست مقام جهانی به دست بیاورد به خاطر همین عناوین در سال 2008 به عنوان یکی از 20 راننده برتر و آینده دار دنیا معرفی شد. اوج رقابت وی حضور در مسابقات پیش فصل فرمول یک هند بود که همزمان شده بود با افتتاح پیست اتومبیلرانی این کشور، با آنکه به دلیل دیر صادر شدن ویزا فرصت تمرین در پیست را پیدا نکرده بوده بود در حضور 130 هزار تماشاگر حاضر در پیست و البته میلیون‌ها بیننده تلویزیونی توانست مقام سوم را به دست بیاورم.
پس از آن در آکادمی فرمول یک کیترهم پذیرفته شد و یکسری تست‌هایی را زیر نظر آنها پشت سر گذاشت. کسب مقام دومی جی تی یک و 2 مقام سومی مسابقات GT یک گلوبال لایت، نفر برتر آکادمی حرفه‌ای اتومبیلرانی سیلوراستون انگلستان و مقام اولی و دومی مسابقات آکادمی در سال 2006 رقابتهایی است که در سال های گذشته محمدخانی موفق شده با حضور در آنها سکوهای مختلف اروپایی را به دست آورد.
محمدخانی درباره ی الگوهای خود می گوید

من به تک تک راننده‌های فرمول یک احترام می‌گذارم، چون می‌دانم آنها چه مراحلی را طی کرده‌اند تا به این سطح از آمادگی دست یابند. همیشه از مایکل شوماخر خیلی خوشم می‌آمد و او را الگوی خودم در دنیای حرفه‌ای رانندگی قرار داده‌ام. البته لوئیس همیلتون و فرناندو آلونسو را هم دوست دارم.

کوروش محمدخانی

کوروش محمدخانی معمولا با ماشین و کلاهی به رنگ سبز و سفید و قرمز در مسابقات شرکت می‌کند تا ایرانی بودنش را همه جا با افتخار فریاد بزند خودش در اینباره می‌گوید

از روز اولی که مسابقات را در انگلیس شروع کردم با پرچم ایران در مسابقات حاضر شده‌ام. این یک افتخار بزرگ برای من محسوب می‌شود که به عنوان اولین راننده ایرانی در طول تاریخ در این سطح از رقابت‌ها مسابقه می‌دهم و هدفم این است که نام ایران را در این عرصه مطرح کنم.

در حال حاضر نیز، برنامه های کوروش محمد خوانی برای امضای قرارداد با تیم های بزرگ ادامه دارد اما با توجه به شرایط اقتصادی ویژه فرمول یک که نیاز به اسپانسرهای بزرگ برای رانندگان وجود دارد، فعالیت در سطوح بالای مسابقات فرمول سخت به نظر می رسد. کوروش محمد خوانی همچنین در راستای افزایش مهارت رانندگان ایرانی و کشف استعداد های جوان، برنامه هایی را در ایران دنبال می کند و در فصل 2019، یکی از مفسرین مسابقات فرمول یک نیز محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی