ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاه چاله ای با ابعاد چهل میلیارد برابر خورشید

اخترشناسان یکی از بزرگترین سیاه چاله های جهان را شناسایی کردند. برآورد شده این سیاه چاله 40 میلیارد بار بزرگ تر از خورشید است. سیاه چاله مذکور در مرکز کهکشان «Holmberg 15A» قرار گرفته و ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

اخترشناسان یکی از بزرگترین سیاه چاله های جهان را شناسایی کردند. برآورد شده این سیاه چاله 40 میلیارد بار بزرگ تر از خورشید است.

سیاه چاله مذکور در مرکز کهکشان «Holmberg 15A» قرار گرفته و حجم باورنکردنی‌اش آن را در زمره بزرگ ترین سیاه چاله های شناخته شده قرار می دهد. این سیاه چاله با روش محاسبه حرکت ستارگان اطرافش، لقب بزرگ ترین سیاه چاله را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مقایسه، سیاه چاله کهکشان M87 که مدتی پیش تصویر آن منتشر شد 6.5 میلیارد مرتبه بزرگ تر از خورشید است.

تصویر سیاهچاله
سیاه چاله M87 حدود 6.5 میلیارد بار بزرگتر از خورشید است

این سیاه چاله عظیم الجثه توسط تلسکوپ های وی ال تی (VLT) که در کشور شیلی واقع شده رصد شده است. فیزیکدان «کیانوش مهرگان» (Kianusch Mehrgan) و اعضای تیم او معتقدند این سیاه چاله بسیار بزرگ تر از برآوردهای قبلی است:

«این سیاه چاله عظیم الجثه نه تنها حجیم ترین سیاه چاله ای است که تاکنون شناخته شده، بلکه بین 4 تا 9 برابر نیز از آن چیزی که قبلاً تصور می شد بزرگ تر است.»

کهکشان «Holmberg 15A» درخشان ترین خوشه کهکشانی در گروه کهکشانی «Abell 85» بوده و حدود 700 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

بزرگ ترین سیاه چاله جهان که تاکنون شناخته شده، سیاه چاله «TON 618» است که در فاصله 10.37 میلیارد سال نوری از زمین قرار گرفته است. دانشمندان تخمین می زنند این کهکشان حدود 66 میلیارد بار بزرگ تر از خورشید باشد. ستاره شناسان معتقدند سیاه چاله های کلان جرم که حجمی بیشتر از 10 میلیارد بار یا بیشتر از خورشید را دارند، معمولا در وسط کهکشان ها یافت می شوند.

گفته می شود کهکشان خانگی ما یعنی راه شیری هم دارای یک سیاه چاله کلان جرم است که حجمی 4 میلیون بار بزرگ تر از خورشید دارد. این سایه چاله در منطقه ای به نام کمان ای* و در حاشیه صور فلکی کمان و عقرب قرار گرفته است.

نتایج این پژوهش در ژورنال The Astrophysical Journal به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی