ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

حل معمای 2000 ساله که صنعت ساخت لنزهای نوری را متحول می‌کند

دانشمند مکزیکی با حل یکی از مسائل قدیمی حوزه اپتیک، به روشی برای از یبن بردن کامل انحراف کروی در لنزهای نوری دست پیدا کرد که می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها راهگشای صنعت تولید لنز ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

دانشمند مکزیکی با حل یکی از مسائل قدیمی حوزه اپتیک، به روشی برای از یبن بردن کامل انحراف کروی در لنزهای نوری دست پیدا کرد که می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها راهگشای صنعت تولید لنز باشد.

لنز دوربین‌ها معماری پیچیده‌ای داشته و بسیار دقیق هستند و دلیل اصلی این موضوع هم انحراف کروی (ابیراهی کروی) است. این پدیده باعث می‌شود که برخی لنزها در قسمت مرکزی شفاف و در اطراف و نواحی منتهی به لبه‌ها کدرتر باشند.

سالهاست که سازندگان لنز از طراحی کروی برای غلبه بر این اثر استفاده می‌کنند و برای شفاف کردن تمام تصویر، طراحی این کره را به طرق مختلف اصلاح می‌کنند. تا به حال اقدامات در این زمینه با موفقیت انجام شده و نتیجه آن را در لنزهای قدرتمند امروزی می‌توان مشاهده کرد.

با این حال به جای اینکه از یک فرمول ریاضی واحد برای تغییر و اصلاح همه لنزهای کره‌ای استفاده شود، کمپانی‌های سازنده با هر لنز به عنوان یک مساله ریاضی مجزا برخورد می‌کنند تا راهکاری برای رسیدن به نتیجه دلخواهشان را بیابند. با این حال چنین روشی سازندگان را ملزم می‌کند برای طراحی هر نوع لنز کار محاسبات و اصلاح را از ابتدا شروع کنند.

انحراف کروی

فرمولی که دانشمند مکزیکی رافائل گونزالز برای این مساله پیدا کرده در ظاهر بسیار پیچیده‌ای دارد اما یک پاسخ برای این مساله ساده فراهم می‌کند: با توجه به ماده سازنده یک لنز و در نظر داشتن شکل قسمت جلوی آن، قسمت پشت لنز باید چه طراحی داشته باشد تا تمام اثرات انحراف کروی را از بین ببرد؟

گونزالز برای تست این فرمول 500 پرتو نوری را با شبیه‌سازی مورد آزمایش قرار داد و دریافت که فرمولش با نتایج به دست آمده از دنیای واقعی 99.9999999999 تطبیق دارد.

با نتایج به دست آمده، فرمول گونزالز می‌تواند پروسه آزمون و خطا در بهینه سازی لنزها را بسیار کاهش داده و منجر به تولید لنزهای ساده‌تر، کوچک‌تر، ارزان‌تر و البته شفاف‌تر شود که از عناصر کمتری هم تشکیل شده‌ باشند. نکته مهم دیگر این است که اپتیک به طراحی دوربین خلاصه نمی‌شود و مثلا با استفاده از این متد، عکس‌برداری میکروسکوپی با شفافیت بیشتر و تصویربرداری‌های فضایی با دقت بالاتر حاصل خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mahdi Toosi
    Mahdi Toosi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

    تو امتحان هم میاد!؟؟؟

  • thepjt
    thepjt | ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

    یا خدا ... فرموله رو دیدم مخ ام سوت کشید ...

  • دانیال
    دانیال | ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

    دمش گرم

مطالب پیشنهادی