ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت
تکنولوژی

رئیس‌صندوق نوآوری: ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت

براساس اعلام «مهدی الیاسی»، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند و ازین تعداد ۱۲۷ شرکت برتر گردش مالی بالاتر از ۵۰ میلیارد ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

براساس اعلام «مهدی الیاسی»، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۴ هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارند و ازین تعداد ۱۲۷ شرکت برتر گردش مالی بالاتر از ۵۰ میلیارد تومان دارند که ۱۸ درصد آنها به طور مستقیم در حوزه سلامت فعالیت دارند و می‌توانند از بازیگران اصلی اقتصاد دانش بنیان در منطقه باشند. به گفته «علی وحدت» رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی همین ظرفیت موجب شده تا امسال بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از شرکت‌های حوزه سلامت در صندوق فناوری مصوب شود.

در نشست مجمع پیشگامان اقتصاد دانش بنیان سلامت که با حضور «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، الیاسی معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و جمعی از شرکت‌‌های دانش بنیان حوزه سلامت برگزار شد، سیاست‌های حمایتی سازمان‌ها و نهادهای دولتی از این شرکت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

الیاسی با اعلام اینکه از میان ۴ هزار شرکت‌ دانش بنیان کشور، حدود ۴۰۰ شرکت که به عنوان بازیگران بزرگ اقتصادی در حال فعالیت هستند، گفت از این تعداد ۱۴ شرکت امسال به اتاق بازرگانی تهران وارد شدند:

«مجمع پیشگامان امروز با در نظرگیری ۴ معیار این شرکت‌های حاضر در مجمع را انتخاب کرده‌است. یکی از این معیارها گردش مالی‌ست که براساس آن ۱۲۷ شرکت با گردش مالی بالاتر از ۵۰ میلیارد تومان دارند و جزو شرکت‌های برتر به حساب می‌آیند. با اینکه حجم این ۱۲۷ شرکت در اقتصاد دانش بنیان ۳ درصد است اما ۵۰ درصد فروش، ۷۰ درصد صادرات و ۵۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین ما سعی کردیم علاوه بر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان برنامه ویژه‌ای برای شرکت‌های برتر داشته باشیم. نکته جالب این است که ۱۸ درصد از این شرکت‌ها در حوزه سلامت مشغول به کار هستند.»

الیاسی همچنین تاکید کرد که این مجمع قصد دارد تا نقطه اتصال سه نهاد معاونت علمی ریاست و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، نهادهای حاکمیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو با شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت باشد.

وحدت نیز با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی نگاه ویژه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان دارد، گفت باید شرکت‌های دانش بنیان شروعی برای ابزارسازی باشند تا شرکت‌های کوچکتر دیگر را به عنوان زنجیره تامین در کنار خود داشته باشند:

«به همین دلیل ما در سال۹۸ بیشتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه برای حمایت از شرکت‌های حوزه سلامت در صندوق فناوری مصوب کردیم که این رقم بیشتر از مصوبات ۵ سال اخیر بوده‌است.»

وزیر بهداشت هم در صحبت‌های خود ابتدا به توان تکنولوژی ایران در تولید واکسن و داروها اشاره می‌کند که نسبت به دوران قبل از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است. او باور دارد که تولید تکنولوژی درمانی و بهداشتی در کشور بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان آن را به عقب انداخت چراکه وابسته به جان مردم است:

«قبل انقلاب ۲۵ درصد داروها در کشور تولید می‌شد و ۷۵ درصد دیگر وارداتی بودند، اما امروز ۹۷ درصد داروها در داخل تولید می‌شود که ارزش ۵۵۰ میلیون دلاری دارد ولی متاسفانه ۳درصدی که از خارج کشور وارد می‌شود ۱.۳ میلیارد دلار ارزبری دارد چراکه این داروها تکنولوژی های تک دارند و ما قادر به تولیدشان نیستیم. بنابراین عدم واردات همین میزان اندک تبعات بسیار زیادی دارد.»

شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت

وزیر بهداشت باور دارد که رشد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت باعث استفاده از ظرفیت‌های داخلی می‌شود و به همین دلیل هم دستوراتی مانند ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان داخلی و عدم واردات داروهایی که در کشور تولید می‌شوند داده شده تا شرکت‌های دانش بنیان و تولید کننده انگیزه خود را برای ادامه کار از دست ندهند. نمکی همچنین نوآوری در شیوه‌های جدید ارایه خدمات به مردم را از موضوعات دیگری دانست که شر‌کت‌های دانش بنیان باید به آن توجه کنند.

ستاری در این نشست ضمن انتقاد به ساختار اقتصادی کشور که وابسته به نفت و واردات است و تاثیر منفی بر پیشرفت سایر صنایع گذاشته است، عنوان کرد که متاسفانه جایی برای تست تکنولوژی‌های جدید دارویی نداریم، ضمن آنکه ساختار کشور واردات است و همین امر ما را آسیب پذیر کرده است:

«موارد زیادی دیده شده که طرف خارجی قیمت تولیدات خود را پایین آورده تا ما از تولید داخلی صرفه نظر کنیم منتها با وجود این قوانین و تشکیلات در ۴ سال اخیر شاهد شکل گیری شرکت‌های دانش بنیان زیادی بودیم که بخشی از آنها در حوزه دارو و سلامت است و تقویت این بخش می‌تواند مبارزه‌ای با وارداتچی‌ها باشد اما نیاز به حمایت ملی دارد.»

شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به گفته‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره می‌کند که ۹۷ درصد داروها تولید داخل است، ستاری در ادامه می‌گوید که این آمار در مورد تولیدات غذایی به این نحو نیست چراکه برای تامین غذا، ویتامین‌ها، داروهای دام، طیور و آبزیان به سایر کشورها وابسته هستیم:

«کنجاله، اسید امینه‌ها، واکسن‌ها، داروها و مواد پروبیوتیک همگی وارداتی هستند و این موضوعی‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد چراکه تا زمانیکه ما برای تامین غذای خود وابسته باشیم مسلح بودن در سایر حوزه‌ها بی‌فایده است. بنابراین بهتر است شرکت‌های دانش بنیان به این حوزه‌ها هم توجه داشته باشند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی