ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Tata Nano (7)
خودرو

بررسی تاتا نانو؛ وقتی رویای ساخت ارزان قیمت ترین خودرو جهان به کابوس تبدیل شد

در سال 2008 کمپانی هندی تاتا فکر می کرد که با عرضه مدل فوق العاده ارزان قیمت نانو، انقلابی به راه انداخته و افق های جدیدی را برای صنعت خودرو ترسیم خواهد نمود. این خودرو ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در سال 2008 کمپانی هندی تاتا فکر می کرد که با عرضه مدل فوق العاده ارزان قیمت نانو، انقلابی به راه انداخته و افق های جدیدی را برای صنعت خودرو ترسیم خواهد نمود. این خودرو بسته به آپشن ها قیمتی معادل 2 الی 3 هزار دلار داشت و در زمان عرضه ارزان ترین خودروی جهان به شمار می رفت.

تاتا نانو

با وجود فاکتور قیمت استثنایی نانو نتوانست انتظارات را برآورده کرده و تاتا را در ایجاد یک انقلاب کمک کند، چرا که در کنار قیمت، فاکتورهای مهم دیگری وجود دارند که برای موفقیت یک خودرو حیاتی هستند.

دست اندرکاران کانال یوتیوبی RegularCars اخیرا در ایالات متحده فرصت تست و بررسی تاتا نانو را پیدا کرده اند. آنچه می خوانید برداشتی است از بررسی ویدیویی این خودرو در خیابان های آمریکا.

تاتا نانو

آپشن های تاتا نانو شامل مواردی ابتدایی مثل شیشه های برقی، آینه سمت شاگرد و مواردی از این دست می شود

اتومبیل اقتصادی هندی ها بسیاری از امکانات اولیه را ندارد، طوری که مدل های قدیمی با عمری 50 ساله از آن مجهزتر به نظر می رسند! به منظور کاهش هزینه تمام شده، مهندسین تاتا به هیچ چیزی رحم نکرده و اجزای ساده ای چون جعبه داشبورد، دورسنج موتور، هیدرولیک فرمان و درب جداگانه برای باک را حذف نموده اند.

Tata Nano (4)

نیروبخش تاتا نانو یک موتور 624 سی سی دو سیلندر است. این موتور که در قسمت عقب خودرو قرار دارد، می تواند 38 اسب بخار قدرت تولید کند. در مدل پایه نیروی تولیدی توسط این موتور از طریق گیربکس چهار سرعته دستی به چرخ های عقب منتقل می شود.

Tata Nano (5)

نکته بسیار عجیب اینکه برای دسترسی به موتور نانو دری تعبیه نشده است و در صورت نیاز به تعمیر یا بازبینی باید با برداشتن صندلی های عقب امکان دسترسی به آن برای تعمیرکاران میسر شود! این مساله هم یکی از عواقب وحشتناک اقدامات تاتا در کاهش هزینه ها به شمار می رود.

Tata Nano (11)

هاچبک عجیب و غریب هندی ها برای رسیدن به سرعت 60 مایل (96 کیلومتر) در ساعت نیازمند 30 ثانیه زمان است. در صورت اصرار بر تند رفتن، تنها 5 مایل دیگر به سرعت نانو افزوده می شود تا حداکثر سرعت این خودرو به رقم ناامید کننده 65 مایل (105 کیلومتر) در ساعت برسد!

Tata Nano (8)

در میان انبوهی از نقطه ضعف های مختلف، تاتا نانو یک نقطه قوت هم دارد و آن عبارت است از مصرف سوخت 4.2 لیتر در هر صد کیلومتر. البته این رقم در مقایسه با حجم و قدرت موتور چندان هم مناسب و بهینه به حساب نمی آید.

تمامی ایرادات و مشکلات تاتا نانو یک طرف، کیفیت رانندگی با آن طرف دیگر! راندن این خودرو با حسی از ترس و دلهره همراه است. ارتفاع نانو برای یک خودروی سبک وزن خیلی زیاد بوده و بازی بیش از حد کمک فنرهای آن حسی از عدم اطمینان را منتقل می کند.

Tata Nano

ایرودینامیک تاتا نانو هم تعریفی نداشته و می توان آن را مشابه با یک جعبه کفش توصیف کرد! چرخ های آن نیز خیلی باریک هستند. این عوامل دست به دست هم داده تا حتی حین عبور یک موتور سیکلت از کنار آن، نانو دچار ناپایداری شده و ترمزگیری هر بار تجربه ای جدید به راننده منتقل کند! ناگفته پیداست که این خودرو به لحاظ ایمنی هم اصلا وضعیت مطلوبی نداشته و نتوانسته در تست تصادف  موسسه های مطرح ستاره ای بدست بیاورد.

Tata Nano (9)

در زمان عرضه تاتا موتورز امیدوار بود سالانه بتواند 250 هزار دستگاه از نانو را به فروش برساند. اما این آمار هرگز در دنیای واقعی تحقق نیافته و در سال اول تنها 7 هزار دستگاه از نانو فروخته شد. این آمار با آنکه در سال 2016 اندکی بهبود یافت، ولی هرگز نتوانست در طول سال های گذشته به هدفگذاری تاتا نزدیک شود.

Tata Nano (6)

با توجه به فروش پایین تر از انتظار نانو، تاتا موتورز بالاخره در سال 2018 به تولید آن پایان داد تا رویای هندی ها در مدتی کوتاه نقش بر آب شود. البته ذکر این نکته ضروری است تاتا موتورز در مسیری درست قرار گرفته و اخیرا با معرفی چند کانسپت هیجان انگیز سر و صدای زیادی بر پا کرده است. از آنجایی که این شرکت مالکیت گروه جگوار لندرور را بر عهده دارد، مسلما از تجارب و تکنولوژی اروپایی ها در محصولات آینده خود بیشتر و بهتر بهره خواهد برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mm G
    Mm G | ۱۰ تیر ۱۴۰۱

    سلام خيلي هم خوبه و به ماشين رحم كرده اند و اگر هم امكانات آن كم باشد براي اينكه قيمت را كم كنند و گرنه مي توانستند امكانات زيادي برايش بگذارند و ماشين خيلي هم خوبيه به لطف خدا.

  • دادا
    دادا | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

    همین بالای ۳۰ میلیون تومان در میاد!!!!

  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

    متاسفم برای خائنان و وطن فروشانی که فک میکنن پراید بده.. البته خودشونم میدونن پراید عالیه اربابشون صهیونیزم و فراماسون بهشون دستور میده اینطوری بگن .. خدایا بسه دیگه خسته شدیم

  • E.A
    E.A | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

    با پراید تشابهات زیادی داره این که ???

  • آریا
    آریا | ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

    بفرستید ایران ملت میخرن این اشغال رو

    • H053iN
      H053iN | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸

      شاید شنیدش برا بعضیا تلخ باشه ولی حرفی که میزنه حقیقت داره خودتونم میدونید.

مطالب پیشنهادی