ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت فنلاندی برای اولین بار تصاویری با دقت زیر 1 متر از سطح زمین تهیه کرد

یک کمپانی فنلاندی به نام ICEYE که پروژه ساخت یک صورت فلکی ماهواره‌ای را به منظور تهیه عکس‌های ترکیبی از سطح زمین در دست توسعه دارد، موفق شده برای اولین بار با تصویربرداری ماهواره ای عکس‌هایی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

یک کمپانی فنلاندی به نام ICEYE که پروژه ساخت یک صورت فلکی ماهواره‌ای را به منظور تهیه عکس‌های ترکیبی از سطح زمین در دست توسعه دارد، موفق شده برای اولین بار با تصویربرداری ماهواره ای عکس‌هایی با رزولوشن زیر 1 متر از سطح زمین بگیرد.

این عکس‌ها جزئیات قابل توجهی را در بر دارند و مثلا درآن‌ها بارگیری و تخلیه نفت خام از تانکرها دیده می‌شود. برخلاف اکثر ماهواره‌های تصویربرداری دیگر که با ابزار اپتیکی از زمین عکس تهیه می‌کنند، ICEYE از تکنولوژی رادارهای دهانه ترکیبی (synthetic-aperture radar) استفاده می‌کند. ماهواره‌های 100 کیلویی آن از حرکت آنتن رادار به همراه زمان تقریبی گذر آن از روی هدف استفاده کرده و با همین متد از سطح زمین عکس‌هایی چند بعدی تولید می‌کنند. این تکنولوژی حتی می‌تواند در هوای ابری و روز یا شب تصویربرداری کند.

تصاویری که ICEYE از عملیات بنادر منتشر کرده در واقع برای نمایش قابلیت‌های این شرکت در تصویربرداری ماهواره ای با رزولوشن بالا بوده است. با تصویربرداری از بنادر نیجریه، استرالیا و مناطق دیگر آن‌ها توانستند عکس‌هایی با رزولوشن 0.55 متر گرفته و پردازش کنند که جزئیات زیادی هم در آن‌ها به چشم می‌خورد. اطلاعات به دست آمده از این عکس‌ها می‌تواند برای تخمین ذخیره نفتی در سراسر دنیا به کار بیاید.

به گفته Pekka Laurila هم‌موسس ICEYE، اوایل سال جاری که سد Brumadinho در برزیل با مشکل مواجه شد و جان 248 نفر را گرفت، این شرکت توانست با یک ماهواره امکان نظارتی مناسبی برای این حادثه فراهم کند. با وجود اینکه آسمان برزیل در اکثر موارد ابری بود اما ماهواره این شرکت جریان گل و آب سرازیر شده ناشی از نشت سد را به خوبی تصویربرداری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی