ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

با بهترین موتورهای V10 تمام ادوار آشنا شوید

یک موتور V10، هیولایی وحشی است. موتوری بسیار قدرتمند، که گرچه به نرمی V12ها نیست، اما از موتورهای V8 به شکل قابل توجهی پیچیده تر است. در نظر داشته باشید که موتور V10، به شکل ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

یک موتور V10، هیولایی وحشی است. موتوری بسیار قدرتمند، که گرچه به نرمی V12ها نیست، اما از موتورهای V8 به شکل قابل توجهی پیچیده تر است. در نظر داشته باشید که موتور V10، به شکل تقریبی طولی برابر با یک موتور 6 سیلندر خطی دارد، اما همانطور که بهتر می دانید توان و قدرت آن، آنقدری بیشتر از 6 سیلندر هاست که نیازی به تاکید و بررسی مجدد ندارد. در هر صورت برگِ برنده ی V10، به کار رفتن در سوپرکارهای موتور وسط است. چرا که توانایی گردش بالاتری نسبت به موتورهای با همان حجم و گنجایش، ولی با تعداد سیلندر کمتر را دارند و از طرف دیگر، در اکثر اوقات طول V12 ها بقدری زیاد است که در طراحی خودرو مشکل آفرین می شوند.

در نتیجه اهمیت V10 ها برای خودروسازان کاملا انکار ناپذیر است و همچنان شاهد کاربرد آن ها در صنعت خودروهای سوپراسپرت خواهیم بود. (این در حالی است که بعضی خودروسازان، با تولید موتور های V12 برای همیشه خداحافظی کرده اند.)

ساختار فیزیکی V10، آوایی کاملا منحصر به فرد را نصیب آن ها کرده، به شکلی که یک خودروی V10، از دوردست ها، غرشی کاملا خاص را از خود ساطع می کند که بیانگر هویت انحصاری آن است. با همه این تعاریف و تمجیدات، ساخت این موتورها هزینه بر است و پرواضح است که در نتیجه آن خودروهای مجهز به موتورهای V10 قیمت بالایی در بازار جهانی خواهند داشت و خیالتان را راحت کنیم: در هر کشوری که باشید، برای خرید خودروی V10 باید هزینه قابل توجهی را بپردازید.

BMW M5 E60

مدل های منحصر بفرد V10 ها را با باواریایی ها شروع می کنیم. احتمالا شما هم سری 5 ب ام و، ساختِ سال 2005 را خیلی خوب به خاطر دارید. ممکن است همین امروز هم بازمانده های نه چندان کم تعداد این اتاق ب ام و را در خیابان های کشورمان ببینید. با گذشتن از 4 سیلندرهای سری 5 ب ام و (که شامل اکثریت آنها می شود)، برخی دیگر مجهز به موتور 6 سیلندر خطی با توان 252 اسب بخار بودند. اما آنچه که از این خودرو ب ام و آلمانی، به این لیست تعلق دارد، مدل مجهز به موتور V10 آن است.

نتیجه آن 500 اسب بخار توان است و واقعا جای سوال دارد که ب ام و چه در سر داشته که چنین موتوری را بر محصول سدان خانوادگی خود سوار کرده و با نام M5 راهی بازار کرده است. اولین سدان مجهز به پیشرانه 10 سیلندر، به کمک 5 لیتر حجم خود می توانست به حداکثر دور 8250 دور بر دقیقه برسد. موتوری که به نوعی با پیشرانه ب ام و در مسابقات فرمول یک خویشاوند بود و تصور صدای بلند و دلنشین آن را به خودتان می سپاریم.

Audi

به غیر از R8 که از اصلی ترین های این لیست است، آئودی 2 مدل سدان بزرگ V10 نیز دارد که در این لیست به عنوان یکی از مهمترین 10 سیلندرهای خورجینی ساخته شده قرار می گیرند.

در ابتدا، دومین نسل RS6 که موتور درون سوز مشابهی با ب ام و فوق داشته (یعنی V10 با حجم 5 لیتر) که علاوه بر آن با کمک گرفتن از 2 توربوشارژر موفق به استخراج 579 اسب بخار توان شده است. کلا خانواده فولکس واگن، تاثیرگذارترین شرکت مادر خودروسازی در ترویج موتورهای V10 بوده است.

خودروی سدان بعدی V10 آئودی، S6 است که با 200 سی سی حجم بیشتر نسبت به RS6، بدون کمک گرفتن از توربوشارژ، 444 اسب بخار توان آزاد می کند. پیش از تولید آئودی S6 شایعاتی مبنی بر سوار بودن موتور لامبورگینی گالاردو بر سدان جدید آلمانی منتشر شده بود که پس از ورود به بازار، شاهد شباهت ناچیزی بین این دو موتور بودیم.

در هر صورت آئودی علاوه بر اینکه تنها خودروسازی است که هنوز تولید موتورهای لامبورگینی را در دست دارد، یکی از برترین سازندگان موتورهای V10 نیز به شمار می آید.

Lamborghini و Audi R8

گالاردو، پرفروش ترین محصول لامبورگینی، منجی همیشگی گاو وحشی، با تمام هویت ایتالیایی اش، قلبی آلمانی دارد. موتور مشترک گالاردو و نسل اول آئودی R8، مجهز به 10 سیلندر، مجموعا به حجم 5.2 لیتر، با آرایش خورجینی است که می تواند توانی معادل 525 اسب بخار را در اختیار این دو سوپرکار قرار دهد.

نسل بعدی این موتور ها، یعنی نسخه V10 پلاسِ R8، توانست توانش را به 602 اسب بخار افزایش دهد. به همین صورت معادل آن برای خودروساز ایتالیایی، محصول هوراکان لامبورگینی می شود که موتور مشابهی دارد و همچنان سازنده آن آئودی است.

Porsche Carrera GT

اکنون نوبت به یکی از مطلوب ترین و خوش صدا ترین V10 های تاریخ می رسد.

پورشه کررا جی تی به کمی نامطمئن و دشوار بودن در کنترل و هندلینگ شهرت دارد. احتمالا شما مخاطبان عزیز نیز سرنوشت تلخ پاول واکر را بخاطر دارید. کررا جی تی با موتور 5.7 لیتری و گیربکس دستی با 603 اسب بخار قدرت، به شکل عجیبی مهار ناشدنی است و تولید تنها 1270 نسخه و افزایش روز افزون قیمت آن، باعث شده هر علاقه مند به خودرویی آرزوی راندن این هیولای ترسناک را داشته باشد.

موتور کررا جی تی، از بهترین مصنوعات ساخت بشر.

Lexus LFA

ال اف ای، یکی از معدود سوپرکارهای ژاپنی است که در این میان، جایگاهی پیدا کرده است. سپرهای جلو و عقب آیرودینامیکی، بدنه فیبر کربنی به موتور V10 لکسوس کمک خواهد کرد تا از آن به عنوان یکی از بهترین سوپر اسپرت های شرقی یاد شود.

با این وجود، متاسفانه ال اف ای، در بعضی مقایسه ها مانند لانچ و شتاب گیری، نسبت به رقبای اروپایی خود، شکست می خورد. اما موتور 4.8 لیتری V10 آن با 552 اسب بخار به دلیل جیغ بلند و پیچ و فرکانس بالاتر صدای تولیدی نسبت به سایر موتورهای V10، شخصیت محبوبی را به لکسوس ژاپنی بخشیده و جذابیتی که ال اف ای در طراحی ظاهری و فنی دارد،باعث شده از بسیاری از خودروهای این لیست محبوب تر شود.

عمده شهرت موتور V10 ال اف ای، ناشی از جیغ بلند آن است.

Dodge Viper

داستان ساخت موتورهای V10 توسط آمریکایی ها 180 درجه تفاوت دارد. نمونه بارز آن افعیِ دوج است که با وجود حجم بالای 8 لیتری موتور آن، تنها 400 اسب بخار توان آزاد می کند.(ناگفته نماند که دوج وایپر سال 1991 تولید شده و تکنولوژی ساخت آن به اقتضای زمانش متفاوت است، مدل جدیدتر آن توانی معادل 650hp دارد) البته از گشتاور تولیدی آن نباید غافل شد که یک سر و گردن از سایر خودروهای V10 بالاتر است. (813 نیوتن متر)

مسئله مهم در ارتباط با وایپر و محصولات آمریکایی نظیر آن، شخصیت کاملا متمایز آنهاست. موتور V10 آمریکایی، رفتاری بسیار متفاوت با سایر V10 ها دارد. مسئله دامنه ی دور موتور پایین تر آنهاست. به همین ترتیب حرکت و صدای خودرو، سنگین تر، با پیچ آوایی پایین تر اتفاق می افتد. به عبارت دیگر، شخصیت غربی وایپر، نقطه مقابل ال اف ای لکسوس شرقی است. اینبار موتور V10 بجای جیغ کشیدن، با صدایی بسیار بم، غرولند می کند و وجهه ای کاملا خشن تر و سنگین تر دارد. (برای مخاطبان علاقمند تر: تفاوت آوایی موتورها از کجا می آید؟ )

آخرین نسخه دوج وایپر، با احتساب نظر اکثریت منتقدان، بهترین موتور V10 ساخته شده در میان خودروهای سوپر اسپرت است.

Dodge RAM SRT-10

به اندازه ی وایپرِ دوج، اس ار تی 10 رمِ این شرکت نیز هویتی آمریکایی دارد. پیکاپ دوج، مجهز به نسخه ی 8.3 لیتری موتور V10 وایپر است. به قول منتقدان، این موتور قدرتمند بر روی پیکاپ دوج، همانقدری که جذاب و قوی است، مسخره نیز به نظر می رسد! تصور کنید پیکاپ دوج (به عبارتی دیگر یک وانت!) با آن وزن قابل توجه اش، می تواند صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در کمتر از 4.9 ثانیه پر کند.

712 نیوتن متر گشتاور، 500 اسب بخار توان و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت،  از مشخصات اصلی سریع ترین پیکاپ دنیاست.

موتور V10 وایپر بر روی پیکاپ دوج

VW Phaeton و VW Touareg

بخاطر دارید که پیشتر گفتیم اکثر موتور های V10 به یک شکلی، زیر سر فولکس واگن است؟ این لیست (البته بخش خودروهای مصرف خیابانی) را با یکی دیگر از موتورهای فولکس واگن به پایان می بریم.

موتورهای V10

فیتون و توارگ دو محصول مهم VW، هر دو مجهز به موتور قدرتمند V10 دیزلی این شرکت هستند. ماحصل پیشرانه سنگین 5 لیتری توربودیزل این شرکت، 313 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور است. جدا از گشتاور بی نظیر و بسیار عجیب این دو محصول، نقطه مثبت قابل توجهی شامل آن ها می شود: این موتور مصرف سوخت معقولی به نسبت حجم بالای خود دارد. هر چند مشکل و نکته منفی آنها آلودگی بیش از حد مجاز است که در نهایت پس از دو دوره عرضه محدود، از بازار ایالات متحده آمریکا کنار رفتند.

خودروهای مسابقه ای و فرمول وان

از شهر و خیابان ها که بگذریم، به دنیای بزرگ اتومبیل های مسابقه ای وارد می شویم. از مسابقات لمانس گرفته تا فرمول وان، همه قدرت مهندسی خودرو، در اختیار ساخت و طراحی ابراتومبیل ها بوده است. پیش از سال 2000، در فدراسیون اتومبیل رانی، از موتور های V12 استفاده می شد. پس از آن تا سال 2006، موتورهای V10 ، و سپس V8 و امروزه نیز موتورهای 6 سیلندر می توانند همان گشتاور و توان را بدون استفاده از سیلندر های اضافی و با حجمی کمتر تولید کنند.

اما لازم است به چندی از بهترین موتورهای V10 در این عرصه اشاره کرد. پژو با طراحی مدل 905 در مسابقات سال 1990، تویوتا نیز در فصل بعدی مسابقات از موتور V10 استفاده کرد. پورشه نیز با کررا جی تی خود در مسابقات حضور داشت، اما مهمترین عنوان موتورهای V10 در مسابقات لمانز را خودروی Audi R15 TDI کسب کرد که با یک موتور 5.5 لیتری توربو شارژدیزلی،(به اعداد خوب دقت کنید) 590 اسب بخار قدرت و 1050 نیوتن متر گشتاور مقام اول را در سال 2010 بدست آورد. در نتیجه باری دیگر برای آخرین بار لازم به نظر می رسد که از آئودی و شرکت مادر آن یعنی فولکس واگن به عنوان بهترین سازنده خودروهای V10 یاد کنیم.

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Ali TowFigh
    Mohammad Ali TowFigh | ۲۲ مرداد ۱۳۹۸

    خیلی عالی بود مرسی

مطالب پیشنهادی