ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اگزومارس
علمی

شکست دیگری در آزمایش مأموریت اگزومارس و احتمال تعویق ارسال مریخ نورد

همکاری مشترک آژانس های فضایی اروپا و روسیه برای آزمایش مأموریت مریخ نورد اگزومارس با یک شکست دیگر مواجه شد. آژانس فضایی اروپا به همراه سازمان فضایی روسیه قصد دارند در مأموریت اگزومارس کاوشگرهایی را ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

همکاری مشترک آژانس های فضایی اروپا و روسیه برای آزمایش مأموریت مریخ نورد اگزومارس با یک شکست دیگر مواجه شد.

آژانس فضایی اروپا به همراه سازمان فضایی روسیه قصد دارند در مأموریت اگزومارس کاوشگرهایی را به فضا ارسال کنند. این مأموریت شامل دو فاز و ارسال چندین فضاپیما است تا در نهایت کاوشگرها به دنبال نشانه هایی از حیات فراتر از سیاره یا روی سطح آن بگردند. اولین فاز مأموریت در سال 2016 انجام شد و دو دستگاه به مریخ فرستاده شدند. یکی از این دستگاه ها مدار گردی برای بررسی گازهای متصاعد شده ناشی از حیات در اتمسفر مریخ بود. دیگری کاوشگری بود که به منظور آزمایش تکنولوژی های مورد نیاز برای قرار دادن تجهیزات سنگین روی سطح سیاره طراحی شد.

فاز دوم اما شامل ارسال کاوشگر رباتیکی خواهد بود که روزالیند فرانکلین (شیمی‌دان انگلیسی) نام گرفته است. این کاوشگر قرار است منطقه ای به نام Oxia Planum را بررسی کند که از گذشته به عنوان منبعی برای آب و احتمال وجود حیات شناخته می شود.

اما اخیراً آژانس فضایی اروپا تأیید کرده که چتر نجات مربوط به مریخ نورد اگزومارس که در هفته قبل آزمایش شد برای بار دوم با مشکل مواجه شده است. آزمایش قبلی در تیر ماه انجام شد که با شکست همراه بود. بر اساس یافته های محققان، در هر دو آزمایش آسیب هایی در بخش پارچه ای چتر مشاهده شده است.

اگزومارس
توالی باز شدن چتر نجات اگزومارس 2020

این چتر نجات قرار است کاوشگر اگزومارس را به آرامی روی سیاره سرخ فرود آورد و چنین نقص هایی پروژه را با مشکلات جدی مواجه می کند. به گفته «فرانسوا اسپوتو»، مدیر تیم مأموریت اگزومارس در آژانس فضایی اروپا، تیم در تلاش برای یافتن علت نقص هستند و همچنان امیدوارند بتوانند بر اساس برنامه ریزی از پیش تعیین شده ارسال را در سال آینده میلادی انجام دهند.

این آژانس فضایی قصد دارد تا پیش از انتهای سال جاری یک تست دیگر را در ارتفاع بالا انجام دهد. پرتاب اگزومارس 2020 برای یک بازه زمانی کوتاه بین 4 تا 23 مرداد 1399 برنامه ریزی شده است. در صورتی که پرتاب بر اساس زمان بندی محقق نشود، تا سال 2022 به تعویق خواهد افتاد. ارسال اگزومارس 2020 همچنین تقریباً با زمان ارسال کاوشگرهای ایالات متحده و چین همزمان است. البته هر یک از این سه کاوشگر مأموریت های خاص خود را دارند که با دیگری متفاوت است.

برای جلوگیری از هر گونه مشکل دیگر آژانس فضایی اروپا قصد دارد از تبادل اطلاعات بین متخصصانی از دیگر آژانس ها و ناسا بهره ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی