ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بیماری سرخک
علمی

شیوع بیماری سرخک در آمریکا به بالاترین سطح در 25 سال اخیر رسید

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارشی را درباره میزان شیوع سرخک به مرحله انتشار رساند. شیوع بیماری سرخک هنوز در برخی از کشورها به طرز عجیبی بالاست. بدترین میزان شیوع بیماری سرخک در کشورهای اوکراین، ماداگاسکار ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارشی را درباره میزان شیوع سرخک به مرحله انتشار رساند. شیوع بیماری سرخک هنوز در برخی از کشورها به طرز عجیبی بالاست. بدترین میزان شیوع بیماری سرخک در کشورهای اوکراین، ماداگاسکار و جمهوری دموکرات کونگو گزارش شده است. لازم به ذکر است کونگو با شیوع بیماری خطرناک دیگری به نام ایبولا نیز دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر این موارد، سازمان بهداشت جهانی به این موضوع نیز پرداخته که ایالات متحده بیشترین میزان شیوع سرخک را در طول ۲۵ سال اخیر خود در حال تجربه است.

سرخک جزو معدود بیماری‌هایی است که علائم بسیار آزاردهنده‌ای اغلب در کودکان به دنبال دارد. علائم بیماری سرخک به علائم بیماری آنفولانزا شباهت بسیار زیادی دارد. با این تفاوت که در سرخک، روی بخش اعظمی از پوست فرد بیمار، جوش‌های قرمز رنگی پدیدار می‌شود. عامل بیماری سرخک، ویروسی است و از طریق هوا انتشار می‌یابد؛ به همین سبب در مناطق پرجمعیت شیوع بسیار بالایی دارد.

برخلاف ظاهر ترسناک بیماری سرخک، این دسته از اختلالات با تزریق واکسن در دو نوبت قابل پیشگیری است. به همین خاطر شیوع بیماری سرخک بیشتر در کشورهای آسیایی مثل تایلند، فیلیپین، نیجریه، آنگولا و سایر کشورهایی که از نرخ پایین واکسیناسیون رنج می‌برند بیشتر مشهود است.

البته شیوع بیماری سرخک صرفا محدود به خاورمیانه و کشورهای آسیایی و افریقایی نیست. در گزارش سازمان بهداشت جهانی ذکر شده ۹۰ هزار ابتلا به سرخک در منطقه اروپا ذکر شده است. این در حالیست که در شش ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۸ میلادی، این رقم ۸۴ هزار نفر گزارش شده بود.

با این تفاسیر و با علم به اینکه با تزریق واکسن می‌توان از شیوع بیماری سرخک جلوگیری کرد، همچنان ابتلا به این بیماری هر ساله رو به افزایش است. آیا بالاخره روزی فرا می‌رسد که بیماری سرخک یک بار برای همیشه ریشه‌کن شده باشد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی