ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

سهم دوچرخه سواری در حمل و نقل عمومی تهران چقدر است؟

استفاده از دوچرخه سال هاست که در ابر شهرهای غربی و شرقی جهان رواج دارد و از این وسیله علاوه بر امور ورزشی در زمینه آمد و شد نیز استفاده می شود اما علیرغم آنکه ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰

استفاده از دوچرخه سال هاست که در ابر شهرهای غربی و شرقی جهان رواج دارد و از این وسیله علاوه بر امور ورزشی در زمینه آمد و شد نیز استفاده می شود اما علیرغم آنکه دوچرخه از دیرباز در شهرهایی مانند یزد و اصفهان مورد استفاده قرار می گرفته، در سال های اخیر شاهد از دست رفتن جایگاه دوچرخه در سیستم رفت و آمد ایرانیان هستیم. این درحالیست که اتفاقا دوچرخه می تواند تا حد زیادی مانع از افزایش ترافیک و آلودگی هوا باشد، اما در کلانشهرها و به ویژه تهران تنها به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم هنوز دوچرخه سواری در حمل و نقل های کوتاه درون شهری تقریبا هیچ جایگاهی ندارد.

پیروز حناچی در حاشیه مراسم دوچرخه سواری در سه شنبه بدون خودرویی دیگر با بیان اینکه آمارها نشان می دهد که استقبال از دوچرخه رو به افزایش است، گفت: «نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که پویش سه شنبه های بدون خودرو چه میزان در تغییر رفتار مردم و گرایش آن ها به سمت دوچرخه سواری موثر بوده است.»

دوچرخه سواری

وی با بیان اینکه سهم دوچرخه در سیستم حمل و نقل عمومی کمتر از یک در صد است گفت: «در حال تلاش هستیم که این میزان را افزایش دهیم چرا که مطمئنیم که هر دوچرخه سواری که به پویش سه شنبه های بدون خودرو بپیوندند یک خودرو از سطح شهر کم خواهد شد و نتیجه این مهم کاهش آلودگی هواست. آمارهای کلی نشان می دهد که با کمک و ورود بخش خصوصی به توسعه حمل و نقل پاک، تقاضا برای استفاده از دوچرخه رو به افزایش است و شهرداری نیز متناسب با موضوع زیرساخت ها را فراهم خواهد کرد»

با توجه به ضرورت توسعه پایدار و اهمیت روز افزون آن در مسایل شهری، امروزه در شهرهای مختلف دنیا، دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه اصلی و پایدار جابه جایی ـ در کنار پیاده روی ـ روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. این امر از آنجا اهمیت بیشتری می یابد که حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی ـ که از ارکان مهم توسعه پایدار به شمار می آیند ـ به شدت تحت تاثیر حمل و نقل شهری قرار دارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی