ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف فسیل یک پنگوئن غول پیکر با 1.6 متر قد و 80 کیلوگرم وزن

یکی از بامزه ترین جانداران زمین پنگوئن ها هستند. دانشمندان اخیراً فسیلی از یک پنگوئن عظیم الجثه پیدا کرده اند که نشان می دهد این جاندار در گذشته همانند امروز کوتاه قامت و دوست داشتنی ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۳۰

یکی از بامزه ترین جانداران زمین پنگوئن ها هستند. دانشمندان اخیراً فسیلی از یک پنگوئن عظیم الجثه پیدا کرده اند که نشان می دهد این جاندار در گذشته همانند امروز کوتاه قامت و دوست داشتنی نبوده است.

دیرینه شناسان در حفاری های خود در شهر وایپارا (Waipara) در جنوب غربی نیوزلند فسیلی از یک گونه منقرض شده از خانواده پنگوئن ها یافتند. گروهی متشکل از کارکنان موزه کانتربری (Canterbury) در نیوزلند و باستان شناسان آلمانی با بررسی فسیل این جاندار آن را متعلق به یک گونه ناشناخته از پنگوئن ها دانسته اند. دیرینه شناس آماتور «Leigh Love» سال 2018 این فسیل را در خلال حفاری های خود پیدا کرده است.

این گونه که تا پیش از این کشف ناشناخته بوده حالا «Crossvallia waiparensis» نام گرفته. البته کارکنان موزه کانتربری به این جاندار منقرض شده لقب «پنگوئن غول پیکر» را داده اند. محققان می گویند این جاندار 66 الی 56 میلیون سال قبل می زیسته و با 1.6 متر قد و بیش از 80 کیلوگرم وزن، از پنگوئن امپراتور 1.2 متری (بلندترین و سنگین وزن ترین گونه زنده پنگوئن) هم بلندتر بوده است.

هنوز علت منقرض شدن این پنگوئن غول پیکر معلوم نشده ولی یکی از دیرینه شناسان معتقد است این گونه احتمالا به دلیل ظهور پستانداران آبزی همانند نهنگ ها و فک ها از بین رفته است. می توانید مدل سه بعدی این پنگوئن را در این لینک ببینید.

ظاهرا کشور نیوزلند میلیون ها سال قبل خانه جانداران عظیم الجثه بوده است؛ تا پیش از کشف فسیل این پنگوئن، باستان شناسان فسیل بزرگ ترین طوطی دنیا را پیدا کرده بودند. این طوطی نیز مشخصات ترسناکی داشته و با 1 متر قد و 7 کیلوگرم وزن، 19 میلیون سال قبل در آسمان ها پرواز می کرده است.

دیرینه شناسان علاوه بر کشف فسیل طوطی عظیم الجثه و پنگوئن غول پیکر، فسیل های خفاش راه رونده، گونه ای منقرض شده از یک پرنده بدون بال و چندین پنگوئن بزرگ دیگر را هم در نیوزلند کشف کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی