ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میکروپلاستیک
علمی

دانشمندان: در قطب شمال پلاستیک می بارد

طبق پژوهشی تازه میکروپلاستیک ها یا همان ذرات ریز پلاستیکی که سطح هر چیزی را پوشانده اند و از محصولات بزرگ تر جدا می شوند، سر از یخ های قطب شمال در آورده اند. دانشمندان ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

طبق پژوهشی تازه میکروپلاستیک ها یا همان ذرات ریز پلاستیکی که سطح هر چیزی را پوشانده اند و از محصولات بزرگ تر جدا می شوند، سر از یخ های قطب شمال در آورده اند. دانشمندان اعلام کرده اند که هر لیتر از برف موجود در قطب شمال حاوی بیش از ۱۰ هزار ریز پلاستیک است؛ رقمی بسیار بزرگ که نشان می دهد حتی دور افتاده ترین مناطق زمین هم از مشکل پلاستیک های ساخته دست بشر در امان نیستند.

دانشمندان برای انجام این تحقیق اقدام به جمع آوری نمونه برف جزایر Svalbard و همچنین سوئیس و آلمان کردند و اعلام نمودند که میکروپلاستیک ها (منظور ذرات پلاستیک با ابعاد کمتر از ۵ میلیمتر) از منابع متعددی به این برف ها راه پیدا کرده اند و برخی مربوط به تایر ماشین می شده اند و برخی رنگ های صنعتی.

اما نکته عجیب اینکه برخلاف اغلب مناطق بررسی شده در این پژوهش Svalbard محدوده ای کاملا ایزوله و بیشتر یخی است و در نتیجه این پرسش در ذهن دانشمندان به وجود آمده است که چطور حجم عظیم پلاستیک توانسته به این منطقه دور افتاده راه پیدا کند.

میکروپلاستیک

پژوهش ها نشان می دهد که باد احتمالا عامل انتقال ریزپلاستیک ها به این منطقه بوده؛ در واقع با کمک باد این ذرات ریز پلاستیکی به داخل اتمسفر زمین انتقال پیدا کرده اند و با بارش باران یا برف مجددا به زمین منتقل شده اند.

بسیاری از ذراتی که در قطب شمال پیدا شدند مسافت هایی طولانی را طی کرده اند و برای مثال از آسیا و اروپا به این نقطه رسیده اند و باعث آلودگی منطقه ای شده اند که تصور می شد یکی از معدود نقاط بکر باقیمانده در زمین باشد.

ریزپلاستیک ها که در پاره ای از موارد از جمله در صنعت آرایشی عمدا تولید می شود، عموما نتیجه تجزیه یا آسیب رسیدن به پلاستیک های بزرگ تر هستند. برای مثال کشتی ها به مرور زمان ذراتی از رنگ بدنه خود را از دست می دهند و این رنگ وقتی کشتی با یخ برخورد می کند ناپدید می گردد و سر از طبیعت در می آورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hossein.Azad
    Hossein.Azad | ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

    ?

مطالب پیشنهادی