ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شناسایی سرطان
علمی

استفاده از شوینده‌های خانگی و لامپ فرابنفش برای شناسایی سرطان

به قدری تز و ایده جدید به صورت روزمره برای درمان سرطان در کشورهای مختلف مطرح می‌شود که دیگر برای شنیدن هر خبری، کمابیش آمادگی داریم اما نه در این حد که پژوهشگران با استفاده از ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

به قدری تز و ایده جدید به صورت روزمره برای درمان سرطان در کشورهای مختلف مطرح می‌شود که دیگر برای شنیدن هر خبری، کمابیش آمادگی داریم اما نه در این حد که پژوهشگران با استفاده از چند بسته شوینده خانگی و یک چراغ فرابنفش قصد داشته‌اند تا انقلابی در حوزه درمان سرطان به پا کنند. دانشمندان دانشگاه MIT و رایس این شیوه جدید را ابداع کرده‌اند و به نظر می‌رسد کارایی خوبی نیز داشته باشد.

کوبیت‌ها، واحدهای پایه‌ای اطلاعاتی است که در پردازش اطلاعات کوانتومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول هنگامی که دانشمندان کوبیت‌ها را خلق می‌کنند، آنها وارد فرآیند بسیار پیچیده‌ای می‌شوند که در نهایت به بروز ناخواسته چندین عارضه جانبی ختم می‌شود اما به نظر می‌رسد دانشمندان بالاخره در حین آزمون و خطاهای مکرر، یک متد مفید ابداع کرده‌اند.

استفاده از این متد هم آسان است و هم سریع انجام می‌شود.. با تابش اشعه فرا بنفش به ترکیبات شیمیایی NaCIO (شوینده‌های رایج خانگی)، نواقص کوانتومی فلئورسنتی خاصی در نانو لوله‌های کربنی ایجاد می‌شود. لذا بر پایه این متد، همیشه ژنراتورهای تک فوتونیِ کامل تولید می‌شود.

شناسایی سرطان

جالب است بدانید همین «نواقص» برای شناسایی تومورهای سرطانی می‌تواند سودمند واقع شود. در حقیقت با بهره‌برداری از نقص کوانتومی و تولید یک سیستم تصویرسازی قدرتمند، تومورهای سرطانی به راحتی شناسایی می‌شوند. چینگ وِی لین، یکی از نویسندگان این تیم پژوهشی در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند:

ما هم اکنون تنها با استفاده یک شوینده خانگی و یک عدد چراغ فرابنفش می‌توانیم نواقص کوانتومی فلئورسنتی را در عرض یک دقیقه به سرعت و حتی در یک مقیاس کلان تولید کنیم.

البته هنوز جای نگرانی وجود دارد که آیا استفاده از این متد، به بافت‌های بدن آسیب می‌زند یا خیر. چرا که هنوز از علم فیزیک کوانتوم اطلاعات کاملی در اختیار دانشمندان قرار ندارد. از طرفی دیگر این سوال مطرح است آیا این روش توانایی شناخت تومورهای موجود در بافت‌های مختلف بدن انسان را با دقت اطمینان ۱۰۰ درصدی در اختیار دارد؟ تحقیقات همچنان ادامه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی