ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خرید گرینلند از دانمارک
علمی

چرا ترامپ به دنبال خرید گرینلند است؟

انتشار خبرهایی در مورد تمایل ترامپ به خرید گرینلند از دانمارک واکنش های بسیاری را در پی داشته اما چرا آمریکایی ها از ده ها سال قبل به این جزیره منجمد چشم طمع داشته اند؟ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۰

انتشار خبرهایی در مورد تمایل ترامپ به خرید گرینلند از دانمارک واکنش های بسیاری را در پی داشته اما چرا آمریکایی ها از ده ها سال قبل به این جزیره منجمد چشم طمع داشته اند؟

گرینلند بزرگترین جزیره دنیا است که بین اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس منجمد شمالی واقع شده و تحت مالکیت دانمارک قرار دارد. این منطقه که برخلاف نامش بویی از سرسبزی نبرده، با ۲.۱ میلیون کیلومتر مربع مساحت از ایران بزرگتر است اما تنها ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.

گمانه زنی های اخیر درباره قصد ترامپ برای خرید گرینلند توسط وال استریت ژورنال و به نقل از منابع داخلی کاخ سفید منتشر شده. ظاهرا وی حتی با دستیاران و وکیلش درباره راه های به چنگ آوردن این جزیره نیز صحبت کرده است.

خرید گرینلند از دانمارک
شوخی کاربران با احتمال خرید گرینلند توسط ترامپ

سابقه تمایل آمریکایی‌ها به خرید این جزیره به سال ۱۹۴۶ برمی‌گردد اما چرا باید آنها به حاضر به پرداخت ده ها میلیارد دلار برای منطقه ای باشند که ۸۰ درصدش از یخ پوشیده شده و کمتر کسی حاضر به سکونت در آن است.

مهم ترین دلیل این است که به باور بسیاری از کارشناسان گرینلند از نظر منابع طبیعی از جمله آهن، روی، الماس، طلا، عناصر کمیاب، اورانیوم و حتی نفت بسیار غنی است که به لطف پوشش یخی گسترده تا کنون دست‌نخورده باقی مانده اند. از طرف دیگر گرمایش جهانی باعث آب شدن بسیاری از این یخ ها شده که دسترسی به منابع مذکور را تسهیل می کند.

این جزیره علاوه بر منابع مذکور دارای مقادیر فراوانی آب شیرین، غذاهایی دریایی و انرژی های تجدید پذیر است و اخیرا هم به مقصدی محبوب برای گردشگران تبدیل شده است.

دلیل دوم اما به موقعیت ژئوپلیتیکی این منطقه برمی گردد. ایالات متحده همین حالا هم یک پایگاه هوایی را در این منطقه مستقر کرده که ظاهرا هدف از آن شناسایی سریع حملات احتمالی از سوی روسیه است. در صورتی که گرینلند به خاک آمریکا ملحق شود، موقعیت آنها از نظر نظامی تقویت می شود.

دلیل سوم به جاه طلبی های بی پایان ترامپ مربوط می شود. هرچند مقامات دانمارک هرگونه پیشنهاد برای فروش این جزیره را از همین حالا رد کرده اند اما اگر ترامپ موفق به جلب نظر آنها شود، نام خود را برای همیشه در تاریخ آمریکا ماندگار خواهد کرد؛ همانطور که «ویلیام سیوارد» به عنوان عامل اصلی خرید آلاسکا از روسیه مورد احترام آمریکایی‌ها است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Digik
    Digik | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

    خود دانمارکم بخوان میخرن

  • s.s.b
    s.s.b | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

    زمین زمینه حتی اگه هیچ ارزشی نداشته باشه الاسکا هم بی ارزش بود ولی العان امریکایا متشکر از ویلیام سیوارد هستند ولی گرینلند همین العانشم خیلی ارزش داره(توم متن اشاره شد) امریکایا طول تاریخ خیلی خوش شانس بودند با خرید زمین کشورشونو بزرگ کردند ولی این دیگه نمیشه دانمارک نادون نیست

  • Arshaam
    Arshaam | ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

    ده ها میلیون دلار؟ با این قیمت یه خونه خوب تو لس آنجلس هم نمیتونید بخرید چه برسه کل گرین لند!

مطالب پیشنهادی