ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

سرنوشت یک قهرمان؛ معرفی بهترین بازی‌های نقش آفرینی موبایل

یکی از بزرگترین تفاوت های بازی های ویدیویی با فیلم ها به قابلیت کنترل شخصیت اصلی باز می گردد. به عبارت دیگر، در آثار هنر هشتم می توانید از دید کاراکتر داستان را ادامه داده ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

یکی از بزرگترین تفاوت های بازی های ویدیویی با فیلم ها به قابلیت کنترل شخصیت اصلی باز می گردد. به عبارت دیگر، در آثار هنر هشتم می توانید از دید کاراکتر داستان را ادامه داده و خودتان سرنوشت او را رقم بزنید؛ سرنوشتی که می تواند به هویت یک منطقه، کشور یا حتی دوره ختم شود.

اما در این بین برخی آثار پا را فراتر گذاشته و با ارائه داستانی غیر خطی، تصمیمات مهم را بر عهده بازیکن می گذارند تا نقش اصلی در نحوه شکل گیری داستان را خودش ایفا کند. اگر بخواهیم برای بازی های یاد شده محدوده ای تعیین کنیم، بدون شک بسیاری از عناوین نقش آفرینی [Role Playing Game یا به اختصار RPG] در آن قرار خواهند داشت که با یک گیم پلی غنی، ساعت‌ها گیمر را درگیر خودشان می کنند.
شاید برایتان جالب باشد بدانید به اعتقاد برخی طرفداران، عناوین نقش آفرینی بسیار بیشتر از آثار دیگر سبک ها، المان های سرگرم کننده دارند. به همین خاطر در این مطلب تصمیم داریم لیستی از بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل به شما ارائه کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

بروزرسانی: [این لیست در تاریخ 27 مرداد 98 به روز رسانی شده است]

Eternium

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

اترنیوم احتمالا یکی از معدود بازی‌های نقش آفرینی است که امکان آفلاین بازی کردن را در اختیارتان قرار می‌دهد و بعد از دانلود دیتای کامل بازی، به جز برای بازی کردن بخش‌های خاصی از آن نیاز به اتصال اینترنت نخواهید داشت. یکی از نکاتی که باعث محبوبیت زیاد این بازی شده، خطوط داستانی متعدد در آن است که باعث می‌شود با انواع و اقسام موجودات مثل اسکلت‌ها، ربات‌ها، هیولاها، شیاطین و... مبارزه کنید.

البته علاوه بر این مکانیزم جمع‌اوری آیتم هم در بازی با قدرت حضور دارد و از این حیث هم کم و کسری در بازی حس نخواهید کرد. اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم بازی بیشتر به عناوین هک اند اسلش شباهت دارد تا یک نقش آفرینی اصیل اما المان‌های RPG هم در آن حضور دارند.

Eternium

Eternium

سازنده: Making Fun, Inc. قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 101/595.9 مگابایت زبان:

Fire Emblem Heroes

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

با اینکه هسته بازی‌های نقش آفرینی اصیل را تاس ریختن تشکیل می‌داد اما بدون داشتن استراتژی قطعا ادامه بازی برای گیمر چندان راحت نبود. با این حال سازندگان کم کم پای المان‌های بازی‌های استراتژی را هم به این سبک باز کردند تا شاهد شکل گیری بازیهایی با مکانیزم نقش آفرینی-استراتژی باشیم.

Fire Emblem Heroes یکی از همین سبک بازی‌هاست که توسط نینتندو منتشر شده و اتفاقا خیلی هم خوب و روان از آب درآمده است. گیم‌پلی بازی نوبتی است و شامل حرکت دادن کاراکترها در یک نقشه شبه تخته شطرنج و حمله کردن به دشمنان می‌شود. تیم شما متشکل از 4 کاراکتر است که همین مسأله کنترل آن‌ها را روی نمایشگر موبایل راحتتر می‌کند.

Fire Emblem Heroes

Fire Emblem Heroes

سازنده: Nintendo Co., Ltd قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 176.6/متغیر مگابایت زبان:

Another Eden

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

«بهشتی دیگر» یکی از نقش آفرینی‌های جدید امسال است که توانسته توجه گیمرها را به سمت خود جذب کند. در این بازی باید از زمان گذر کنید تا خواهرتان را از دست آدم بدهای داستان نجات دهید. دنیای بازی طراحی زیبایی دارد و مکانیک مبارزات هم تقریبا ساده طراحی شده‌اند.

با همین سادگی بازی توانسته از منوهای پیچیده و تو در توی متداول در RPG های موبایل و رویدادهای زیادی که در آن‌ها گنجانده می‌شود گذر کند. در واقع بازی شما را مستقیما وارد حالت کمپین می‌کند و با اینکه یکی از ساده‌ترین نقش آفرینی‌های موبایل است اما می‌تواند یکی از عناوین خوب 2019 باشد.

Another Eden

Another Eden

سازنده: WFS, Inc قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 89/3900 مگابایت زبان:

Langrisser

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

با اینکه Langrisser شاید در نگاه اول مشابه بازی‌های هم سبک و هم رده خودش قلمداد شود اما کافیست یکی دو ساعت را پای بازی بگذارید تا نظرتان عوض شود. نقشه‌های بزرگ و کاراکترهای متعدد در کنار یک مدل کلاسیک مثلثی برای نمایش قدرت‌ها و ضعف‌های هر سلاح می‌تواند به گیمرها بقبولاند که با عنوان متفاوتی طرف هستند.

با وجود نکات مثبت بازی، Langrisser مثل هر عنوان دیگری ضعف‌هایی هم دارد. یکی از بزرگترین ضعف‌های بازی شاید Arena Mode باشد. تا قبل از رسیدن به لول 28، به جای یک مبارزه PvP درست و حسابی بازی شما را به جنگ یک تیم متشکل از کاراکترهای هوش مصنوعی می‌فرستد. شاید بهتر بود مثل خیلی از بازی‌های دیگر از همان ابتدا امکان رقابت با سایر بازیکنان هم رده را فراهم می‌کرد.

Langrisser

Langrisser

سازنده: ZlongGames قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه‌ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 94/2100 مگابایت زبان:

Final Fantasy III

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

به عقیده برخی‌ها این بازی می‌تواند تعریفی از یک نقش آفرینی کلاسیک باشد. فاینال فانتزی 3 مثل بقیه عناوین این سری از گیم‌پلی نوبتی استفاده می‌کند که در آن کنترل یک گروه متشکل از 4 کاراکتر را به عهده شما گذاشته شده است. اما نکته جالب در مکانیزم کنترل کاراکترها این است که در حین بازی امکان تغییر کلاس هر کدام از آن‌ها را دارید.

با پیشروی در بازی بیش از 20 کلاس برایتان آزاد می‌شود که بدون توجه به کاراکتر خاصی آپگرید می‌شود و باعث به وجود آمدن یک لایه جدید از استراتژی در مبارزات می‌شود. علاوه بر این بعد از نسبت دادن یک کلاس خاص به یک کاراکتر، ظاهر آن کاراکتر عوض می‌شود تا با کلاسش همخوانی داشته باشد.

Final Fantasy III

Final Fantasy III

سازنده: SQUARE ENIX Co.,Ltd. قیمت: 14.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS/اندروید حجم: 4.2/291.6 مگابایت زبان:

Chaos Ring 3

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

بدون شک اسکوئر انیکس را می توان یکی از سردمداران سبک نقش آفرینی ژاپنی [JRPG] قلمداد کرد. با توجه به پیشرفت بازی های موبایل، شرکت مورد بحث تصمیم گرفت تا حضور بیشتری در بازار تلفن های هوشمند داشته باشد. بدین ترتیب شاهد عناوین موفق زیادی از آنان روی تلفن های همراه بودیم که یکی از آنان سری Chaos Ring است. در نسخه سوم بازی کنترل شخصیت هایی را در دست می‌گیرید که قصد دارند به سیاره ای با نام Marble Blue بروند.

برای توضیح گیم پلی بازی باید گفت مبارزات در عناوین نقش آفرینی ژاپنی به صورت نوبتی انجام می شوند. به عبارت دیگر، در این بازی‌ها کنترل گروهی از شخصیت ها را داشته و به هرکدام در میدان نبرد دستوراتی می دهید تا به دشمن حمله کنند و سپس نوبت به حریف می رسد. در Chaos Ring 3 تعداد شخصیت‌های که تحت کنترل شما 5 نفر است.

Chaos Ring III

Chaos Ring III

سازنده: Media.Vision قیمت: 19.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 1530 / 2300 مگابایت زبان:

Transistor

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

پس از عرضه موفقیت آمیز عنوان Bastion، استودیوd Supergiant Games تصمیم گرفت به دنبال ایده های جدید خود رفته و باز هم تجربه ای متفاوت را در صنعت سرگرمی به ارمغان بیاورد. بنابراین آن‌ها عنوان بعدیشان با نام Transistor را منتشر کردند که توانست با بازخورد بسیار مثبت منتقدان مواجه شده و جوایز زیادی را نیز از آن خود کند. این بازی بعدا برای iOS هم منتشر شد تا دارندگان دیوایس های اپل نیز فرصت تجربه این شاهکار را داشته باشند. ترانزیستور روایت گر شخصیتی با نام Red است؛ خواننده ای مشهور در شهر Cloudbank که به واسطه مشکلاتی صدای خود را از دست داده.

اکنون وی باید به کمک شمشیری سخن گو یا همان راوی بازی، به جنگ با دشمنان پرداخته و از راز این اتفاق مرموز پرده بردارد. داستان احساسی و بی نظیر ترانزیستور به تنهایی می تواند هر فردی را مجذوب کند اما در کنار این مورد، موسیقی بی نظیر و طراحی هنری عالی را نیز اضافه کنید تا به یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل برسید. اگر به دیوایسی با سیستم عامل iOS دسترسی ندارید، تجربه بازی روی پی سی به شدت توصیه می گردد.

Transistor

Transistor

سازنده: Supergiant Games قیمت: 9.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 1840 مگابایت مگابایت زبان:

Loot & Legends

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

احتمالا می‌دانید که بازی‌های نقش آفرینی امروزی ریشه در بازی‌های نقش آفرینی قلم و کاغذی دارند که با تاس بازی می‌شوند و معروف‌ترین آن‌ها Dungeons and Dragons یا به اختصار D&D است. در این سبک بازی تاس‌ها حکمرانی می‌کنند و هر حرکت یا عملی که در بازی از کاراکترها سر می‌زند با تاس ریختن مشخص می‌شود.

بازی استودیوی DropForge Limited یعنی Loot & Legends هم تقریبا از همین سیستم پیروی می کند. میدان نبرد بازی تخته ای است که در آن شخصیت های مبارز رو به رو هم قرار می گیرند. سپس با استفاده از کارت هایی که دارید به سربازها دستور می دهید تا چه نوع حملاتی را انجام دهند. با پیشروی هر چه بیشتر نیز می توانید کاراکترهای خود را شخصی سازی کنید. البته به یاد داشته باشید که برای انجام بازی نیازمند اینترنت خواهید بود.

Loot & Legends

Loot & Legends

سازنده: DropForge Games قیمت: رایگان دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 66.6 / 34 مگابایت زبان:

Attack the Light

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

چه قدر سریال و انیمیشن های غربی را دنبال می کنید؟ تاکنون نام Steven Universe به گوشتان خورده؟ انیمیشینی بامزه و موفق که در آن استیون با دوستان خود برای نجات دنیا و شکست دشمنان دست به یک ماجراجویی عجیب می زند. با توجه به محبوبیت بالای این اثر، Cartoon Network تصمیم گرفت تا یک بازی ویدیویی بر اساس داستان شخصیت استیون بسازد. بدین ترتیب شاهد انتشار Attack the Light روی تلفن های هوشمند بودیم.

این بار نیز باید با استیون و دوستانش به نجات دنیا بپردازید. گیم پلی بازی همانند نقش آفرینی های ژاپنی به صورت نوبتی انجام می شود. به عبارت دیگر ابتدا با شخصیت های خود به دشمنان حمله کرده و سپس نوبت حریف می رسد تا در پایان یکی از گروه ها شکست بخورد. مشابه دیگر آثار این سبک، قابلیت ارتقا کاراکترهای بازی را نیز دارید. وجود یک گیم پلی جذاب، طراحی هنری بی نظیر و نکات مثبت دیگر باعث شد تا Attack the Light در هنگام انتشار نقدهای بسیار خوبی دریافت کرده و به سرعت محبوب شود.

Attack the Light

Attack the Light

سازنده: Cartoon Network قیمت: 2.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 212 / 176 مگابایت زبان:

Dust: An Elysian Tail

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

نمی خواهیم از سیستم عاملی طرفداری بی مورد بکنیم اما همیشه عناوینی برای iOS منتشر می شوند که حسرت تجربه آنان روی اندروید به دل طرفداران می ماند. Dust: An Elysian Tail بدون ذره ای تردید در جرگه بازی های یاد شده قرار دارد. بازی روایت گر دنیایی تخیلی از حیوانات است که در آن کاراکتری با نام Dust سعی می کند گذشته خود را به یاد بیاورد.

گیم پلی Dust: An Elysian Tail در یک فضای دو بعدی اتفاق افتاده و بازیکن با پیشروی هر چه بیشتر می تواند شخصیت اصلی را ارتقا داده یا آیتم های جدیدی برایش بخرد. وجود سیستم مبارزات جذاب، طراحی دلربا محیط و انیمیشن های زیبا باعث شده تا شاهد Dust: An Elysian Tail در این لیست باشیم. البته نباید از موسیقی بی نظیر عنوان مورد بحث هم غافل شویم.

Dust: An Elysian Tail

Dust: An Elysian Tail

سازنده: Humble Hearts قیمت: 5.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 634 مگابایت زبان:

Final Fantasy 7

بهترین بازی های نقش آفرینی موبایل

هرکسی که سری فاینال فانتزی را بازی کرده باشد قطعا تأیید می‌کند که فاینال فانتزی 7 یکی از بهترین بازی های این سری و البته سبک نقش آفرینی است. بازی فاینال فانتزی 7 سال 1997 برای پلی استیشن 1 منتشر شد و اسکوئر انیکس که سالهاست وعده انتشار ریمیک (بازسازی) این بازی را به گیمرها داده، فعلا دل آن‌ها را به نسخه موبایل این بازی به یاد ماندنی خوش کرده است.

داستان بازی روایت گر شخصیتی به نام کلود است که با دوستان خود سعی در توقف شرکتی با نام شینرا، به علت استفاده بیش از حد در انرژی سیاه، را دارد. برای کسانی که بدشان نمیاید باز هم بیشتر وارد دنیای کلود و دوستان شوند بد نیست انیمیشن زیبایFinal Fantasy  VII: Advent Children را هم پیشنهاد دهیم. داستان این انیمیشن پس از اتفاقات بازی روایت می شود.

Final Fantasy VII

Final Fantasy VII

سازنده: Square Enix قیمت: 15.30 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 1630 مگابایت زبان:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

    نقش افرینی و استراتژیک ..هیچوقت از این دو سبک بازی خوشم نیومد

  • ali1988
    ali1988 | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    بدون شک بهترین بازی این لیست فاینال فانتزی ۷. شاهکاریه که تا سالهای سال تکرار نمیشه. داستانی عالی .شخصیت‌های به یاد موندنی. گیم پلی و موزیک بی نظیر. دیگه چی میخوایم از یه بازی

  • Khashayar Jan
    Khashayar Jan | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

    كاش تو عنوان مطلب مشخص ميكردين فقط موبايل
    Transistor فوقولادس! من روزى كه واسه پى سى عرضه شد دانشگاه نرفتم و نشستم بازيش كردم و فقط لذت بردم. تا الان ٣ بار تمومش كردم و تو پلى استيشن هم پلاتينيومش رو گرفتم. واقعا ارزش داره!

    • سیاوش
      سیاوش | ۱۷ اسفند ۱۳۹۴

      به شما میگن دانشجوی نمونه .

      • Khashayar Jan
        Khashayar Jan | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

        خودتو بزار جاى من
        بازى جديد سازندگان Bastion - يكى از بهترين و جالب ترين بازى هاى زندگيت - بيرون مياد، بعد پاشى برى دانشگاه سر كلاس يك ابلهى كه معلوم نيست كدوم خر ترى تو فردوسى مشهد به اين مدرك دكترى داده. كسى كه نميفهمه درس طراحى الگوريتم چى هست!
        صداى زنگ دار اون رو ترجيح ميدى گوش كنى يا آلبوم جديد Darren Korb كه تماما براى بازى Transistor ساخته شده و همزمان باهاش عرضه شدش؟
        ديالوگ هاى فوقولاده از زبان Logan Cunningham رو گوش بدى يا روش حفظ كردن يك الگوريتم قديمى كه تو گوگل سرچ كنى به ٧٠ زبان برنامه نويسى كه تا حالا نشنيدى هم برات مياد؟
        محيط طراحى شده با دست طراحان Transistor رو تماشا كنى يا تخته ى سبز با گچ هاى كمرنگ و دست خط مزخرف "استاد" ؟

        • Matin Jahantark
          Matin Jahantark | ۱۸ اسفند ۱۳۹۴

          جالب نوشتی :)

مطالب پیشنهادی