ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کروم به زودی پشتیبانی از FTP را متوقف می‌کند

تا به حال متدهای مختلفی برای به اشتراک‌گذاری و میزبانی فایل به صورت آنلاین ابداع شده و یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها File Transfer Protocol یا همان FTP است. البته این روش هیچوقت کاملا امن نبوده و ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

تا به حال متدهای مختلفی برای به اشتراک‌گذاری و میزبانی فایل به صورت آنلاین ابداع شده و یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها File Transfer Protocol یا همان FTP است. البته این روش هیچوقت کاملا امن نبوده و رخنه‌ها و نقایص امنیتی متعددی داشته. این روزها استفاده از FTP  تقریبا منسوخ شده و حالا گوگل کروم تصمیم دارد پشتیبانی از کلاینت FTP را کاملا متوقف کند.

البته از خیلی وقت پیش می‌شد انتظار این تغییر را داشت چرا که جلوگیری از وارد کردن محتوای سرورهای FTP به صفحات وب (آدرس‌هایی که با //:ftp شروع می‌شوند) از کروم 59 آغاز شد و بعدا کروم 72 هم اجازه باز شدن لینک‌های FTP را در مرورگر نمی‌داد و مشاهده آن‌ها فقط از طریق دانلود امکان‌پذیر بود.

کلاینت FTP

با توجه به گفته‌های تیم توسعه کروم، استفاده از FTP آنقدر کم شده که می‌توان بدون ایجاد نگرانی، پشتیبانی از آن را کاملا متوقف کرد:

پیاده‌سازی فعلی FTP در گوگل کروم هیچگونه پشتیبانی از کانکشن‌های رمزگذاری شده و پروکسی‌ها ارائه نمی‌دهد. استفاده از FTP در مرورگر آنقدر کم است که سرمایه‌گذاری برای بهبود کلاینت FTP فعلی، کار درستی به نظر نمی‌رسد. علاقه‌مندیم به جای حفظ این متد نا امن، عملکردهای باقی مانده را هم حذف کنیم.

علاوه بر کروم، موزیلا هم برنامه‌های مبهمی برای حذف پشتیبانی FTP در فایرفاکس داشت که حدود یک سال قبل آن را جسته و گریخته اعلام کرده بود اما از آن زمان بیانیه رسمی در این باره از طرف شرکت منتشر نشد. از آن سو فعلا اپل در مورد حذف یا حفظ FTP در سافاری سخنی به میان نیاورده است.

با این اوصاف به نظر می‌رسد کاربران کروم برای معدود مواردی که نیاز به دسترسی به محتوای FTP دارند باید از مرورگرهای دیگر یا ابزاری که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی