ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استار‌آپ‌های حوزه سلامت
تکنولوژی

وزارت بهداشت: همراه با استار‌آپ‌های حوزه سلامت هستیم و در برابر آنها مقاومت نمی‌کنیم

همایش زیست بوم خلاق و نوآور سلامت در دانشگاه پزشکی ایران در حال برگزاری است. همایشی که قرار است در آن چند طرح ملی در حوزه سلامت دیجیتال رونمایی شوند. مدیر دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۴

همایش زیست بوم خلاق و نوآور سلامت در دانشگاه پزشکی ایران در حال برگزاری است. همایشی که قرار است در آن چند طرح ملی در حوزه سلامت دیجیتال رونمایی شوند. مدیر دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در این مراسم خبر داده ورود به حوزه سلامت می‌تواند برای اعتلای سلامت ملی بسیار سودمند باشد؛ او همچنین تاکید کرده که آنها نمی‌خواهند مانند مقاومت تاکسیرانی در برابر اسنپ در مقابل استارت‌آپ‌های حوزه سلامت بایستند و بلکه کنارشان هستند.

«حسین وطن پور» در همایش زیست بوم خلاق و نوآور سلامت با اشاره به کارهای پژوهشی که در ایران انجام می‌شود اذعان داشت که بسیاری از تکنولوژی‌ها و محصولات اما ار خارج کشور وارد می‌شود:

«باید بتوانیم بودجه‌ای برای این موضوع تعیین کنیم و زیرساخت‌هایمان را تقویت کنیم تا بتوانیم خودمان تولیدکننده تکنولوژی سلامت باشیم و نه واردکننده آن. امروزه ۲۳ داروی بایوتک در ایران تولید می‌شود که با این حساب می‌توانیم بگوییم حدود ۷۹۰ میلیون دلار سالانه صرفه جویی ارزی داریم.»

استار‌آپ‌های حوزه سلامت

به گفته وطن پور مراکز رشد پارک‌های فناوری از زیرساخت های حوزه سلامت است که در اختیار پژوهشگران است:

«مدتی است که در سازمان در حوزه دیجیتال سلامت وارد شده‌ایم و محصولاتی را نیز با کمک این پارک‌های فناوری ارائه دادیم؛ مانند موبایل هلث که رژیم‌های مختلف غذایی و سلامتی خدمات رسانی می‌کنند. همچنین تعداد زیادی از شرکت‌ها وارد حوزه تشخیص شدند که در آنالیز زخم‌های دیالیزی آنالیز و تشخبص بیماری ام اس فعال هستند.»

وطن پور اما تاکید می‌کند که مداخله افراد غیر پزشک در این حوزه و بحث‌های محرمانگی و اصول اخلاقی پزشکی موارد مورد بحث ورود فعالان استارت آپی به این حوزه است. از دید این مقام مسئول باید آیین نامه‌هایی در مورد این موضوعات تنظیم شود:

«چراکه این موارد نگرانی های ماست و به دلیل سرعت بالای تکنولوژی‌های ارتباطی نتوانستیم خود را با حوزه دیجیتال در پزشکی همراه کنیم. اما باید آیین نامه تنظیم کرد و نباید مقاومت کنیم؛ مانند مقاومت تاکسیرانی در برابر اسنپ یا سایر موارد ، اما نمی‌توان اینطور پیش رفت باید ورود تکنولوژی و دیجیتال را بپذیریم و با آن همراه شویم.»

استار‌آپ‌های حوزه سلامت

به گفته وطن پور در سال ۴۴۰ هزار خطای پزشکی در آمریکا گزارش می‌شود درصورتیکه می‌توان از این تکنولوژی ‌ها برای کاهش اشتباهات استفاده کرد: «افرادی هستند که با حضور پزشکی دیجیتال منافع‌‌شان در خطر می‌افتد و سد بزرگی در این حوزه شده‌اند اما باید از سد آنها عبور کرد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی