ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پایانی بر یک باور نادرست، مفهوم لوگوی ب ام و ربطی به ملخ هواپیما ندارد

کمی بیش از یک قرن است که حروف BMW به نماد یک شرکت آلمانی در صنعت خودرو تبدیل شده؛ این شرکت اکنون طرفداران بی شماری داشته و هر اتومبیلی که حامل لوگوی آن باشد، به معنای ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۲:۳۰

کمی بیش از یک قرن است که حروف BMW به نماد یک شرکت آلمانی در صنعت خودرو تبدیل شده؛ این شرکت اکنون طرفداران بی شماری داشته و هر اتومبیلی که حامل لوگوی آن باشد، به معنای آن است که از لحاظ لذت رانندگی در سطح بالایی قرار دارد.

تاریخچه کمپانی ب ام و (بی ام دبلیو) به اوایل قرن بیستم و شرکتی به نام Rapp Motorenwerke که تولید کننده موتور هواپیما بود، باز می گردد. این شرکت در سال 1913 توسط فردی به نام کارل رپ (Karl Rapp) پایه گذاری شد.

با توجه به ریشه داشتن ب ام و در شرکت فوق، بسیاری بر این باور هستند که لوگوی این خودروساز آلمانی از حرکت ملخ هواپیماها الگو برداری شده است. برای پایان دادن به این باور نادرست ب ام و اخیرا بیانیه ای منتشر کرده و به جزئیاتی در رابطه با لوگوی خود پرداخته است.

bmw-logo-motorcycle-brands-history (6)

سه حرف یا به عبارت دیگر نام BMW برای اولین بار در سال 1917 به کار برده شد. در آن زمان شرکت Rapp Motorenwerke به Bayerische Motoren Werke تغییر نام داد؛ این عبارت در زبان انگلیسی معادل Bavarian Motor Works می شد و BMW در واقع شکل خلاصه شده یا اختصاری این عبارت ها بود.

Rapp Motorenwerke logo

موتورهایی که این کمپانی برای هواپیماهای نظامی تولید می کرد، از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بودند. تقاضای بالا برای این موتورها سبب شد BMW محبوبیت زیادی کسب کرده و به شهرت برسد. استقبال بالا سود سرشاری را عاید BMW کرد، به همین خاطر این کمپانی در مدت زمانی کوتاه توانست کارخانه های تولیدی و توانمندی های صنعتی خود را ارتقا دهد.

اولین لوگوی ب ام و در سال 1917 ارایه شد

نکته جالب توجه اینکه در این سال ها هنوز خبری از لوگوی رسمی BMW نبود. این شرکت به تدریج تکنولوژی های لازم برای تولید موتور مخصوص اتومبیل، قایق و موتورسیکلت را نیز کسب کرد.

به گفته فرد یاکوبز (Fred Jakobs) مدیر بخش آرشیو کلاسیک گروه ب ام و در آن سال ها لوگو و معنای سمبل اصلا مورد توجه قرار نمی گرفت و در چند سال ابتدایی، ب ام و در بین مردم شناخته شده نبود.

در اواخر سال 1917، ب ام و برای اولین بار از یک لوگو استفاده کرد. این لوگوی گرد به طور کلی تا حدی شبیه نشان شرکت رپ (Rapp) بود. خط نقره ای اطراف لوگوی رپ، با دو خط طلایی جایگزین گشته و نام ب ام و بین این دو خطوط دیده می شد.

bmw-logo-motorcycle-brands-history (2)

رنگ سفید و آبی لوگوی ب ام و از پرچم باواریا اقتباس شده است

در مرکز لوگوی جدید به جای المان قبلی، از طرحی مخصوص برای اشاره به زادگاه شرکت ب ام و یعنی باواریا استفاده شده بود. این طرح از چهار ربع دایره تشکیل یافته و به احترام باواریا ترکیبی از رنگ سفید و آبی داشت. اما نکته جالب اینکه این رنگ ها خلاف جهت عقربه های ساعت و به طور برعکس در ربع ها گنجانده شده بودند.

bmw-logo-motorcycle-brands-history (3)

دلیل این امر به ممنوعیت استفاده از نشان های دولتی و یا دیگر سمبل های قدرت در لوگوهای تجاری مربوط می شد. هر چند به نظر می رسد ب ام و با تاکید بر خلاف جهت عقربه های ساعت بودن ربع های آبی و سفید به نوعی این مساله را دور زده است، چرا که در صورت چرخش این لوگو هم جهت با عقربه های ساعت با همان ترتیب سفید و آبی مواجه می شویم!

حال این سوال پیش می آید که داستان برگرفته شدن لوگوی ب ام و از ملخ هواپیما از کجا آمده است؟

در پاسخ باید گفت در برخی از پوسترهای تبلیغاتی، از حروف BMW در کنار ملخ های چرخان هواپیما استفاده شد. هدف از طراحی این پوسترها، تمجید موتورهای ساخت این شرکت و اشاره به خاستگاه و تخصص ب ام و در صنعت هوانوردی بود.

bmw-logo-motorcycle-brands-history (4)

در آن زمان ظاهرا مقامات ب ام و از شنیدن اینکه لوگوی این شرکت در اصل نشان دهنده ملخ و موتور هواپیما است، چندان هم ناراحت نشده و سکوت اختیار کردند. به گفته آقای یاکوبز برای مدتی طولانی، ب ام و تلاشی جدی جهت تصحیح این برداشت نادرست نداشت. به همین خاطر در طول چند دهه گذشته چنین برداشتی دهان به دهان چرخیده و به یک باور عمومی تبدیل شده است.

bmw-logo-motorcycle-brands-history (1)

امیدواریم با بیانیه رسمی منتشر شده از سوی باواریایی ها، این باور نادرست حداقل از بین علاقه مندان خودرو حذف شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی