ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امواج گرانشی
علمی

برای اولین بار امواج گرانشی ناشی از برخورد سیاه چاله و ستاره نوترونی ثبت شد

اخترشناسان برای نخستین بار موفق به ثبت امواج گرانشی ناشی از برخورد یک سیاه چاله با یک ستاره نوترونی شدند. با این کشف سه گانه پژوهشگران در کشف امواج گرانشی کامل شد. پنج روز پیش ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

اخترشناسان برای نخستین بار موفق به ثبت امواج گرانشی ناشی از برخورد یک سیاه چاله با یک ستاره نوترونی شدند. با این کشف سه گانه پژوهشگران در کشف امواج گرانشی کامل شد.

پنج روز پیش در تاریخ 23 مرداد ماه، تیمی بین المللی از پژوهشگران امواج گرانشی ناشی از برخورد دو جسم عظیم الجثه در فاصله 900 میلیون سال نوری از زمین را ثبت کردند.

امواج ناشی از این برخورد که «S190814bv» نامگذاری شده را دو رصدخانه موج گرانشی با تداخل سنج لیزری (LIGO) در ایالات متحده و تداخل سنج ویرگو (Virgo) واقع در ایتالیا، ثبت کردند.

«سوزان اسکات» (Susan Scott) اخترفیزیکدان از دانشگاه ملی استرالیا در این رابطه می گوید:

«باید بررسی های بیشتری روی داده ها و سیگنال انجام می دادیم تا کاملا مطمئن شویم برخورد ناشی از یک سیاه چاله و ستاره نوترونی بوده. تاکنون بررسی های ما چنین برخوردی را تأیید کرده اند.»

ستاره های نوترونی
دانشمندان قبلا امواج گرانشی ناشی از برخورد دو ستاره نوترونی با یکدیگر را ثبت کرده بودند

پروفسور اسکات معتقد است با توجه به جرم این اجسام، یکی از آنها سیاه چاله بوده و دیگری که جرم کمتری داشته یک ستاره نوترونی بوده است. اگر این جسم ستاره نوترونی نباشد، جسمی ناشناخته است که دانشمندان هنوز موفق به کشف آن نشده اند.

امواج گرانشی (Gravitational Waves) پیش از برخورد دو جسم بسیار پر جرم بوجود می آیند. این امواج زمانی بوجود می آیند که دو سیاه چاله، دو ستاره نوترونی یا یک ستاره نوترونی و یک سیاه چاله با یکدیگر برخورد کنند.

در صورتیکه بررسی های دانشمندان صحیح باشد و واقعاً یک ستاره نوترونی با یک سیاه چاله برخورد کرده باشد، سه گانه ثبت امواج گرانشی تکمیل شده است. خرداد ماه سال 1395 پژوهشگران رصدخانه LIGO امواج گرانشی ناشی از برخورد دو سیاه چاله را ثبت کرده بودند.

تیم مذکور همچنین حدود سه ماه پیش نیز برخورد دو ستاره نوترونی در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین را ثبت کرده بود. آنها قبلا نظریه انیشتین را پس از یک قرن تایید کرده و وجود امواج گرانشی را تایید کرده بودند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی