ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

عروس دریایی در اعماق فضا؛ تلسکوپ فضایی هابل سحابی NGC 2022 را به تصویر کشید

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری را ثبت کرده که شباهت زیادی به عروس دریایی (یا عروس فضایی، یا عروس دریایی فضایی) دارد، اما در واقع سحابی NGC 2022 را نشان می دهد. سحابی NGC ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری را ثبت کرده که شباهت زیادی به عروس دریایی (یا عروس فضایی، یا عروس دریایی فضایی) دارد، اما در واقع سحابی NGC 2022 را نشان می دهد.

سحابی NGC 2022 در صورت فلکی اوریون یا شکارچی قرار گرفته. نام گذاری سحابی های سیاره نما کمی گمراه کننده است، چون هیچ ارتباطی به سیاره ها ندارند. این اجرام فضایی برای اولین بار در قرن هجدهم توسط تلسکوپ های قدیمی شناسایی شده و به خاطر ظاهر حلقوی، با سیاره اشتباه گرفته می شدند.

سحابی سیاره نما از گاز یونیزه تشکیل شده و همین موضوع، ظاهری درخشنده به آنها می دهد. پوسته بیرونی این سحابی ها در حال انبساط به سمت فضای اطراف است. این پدیده زمانی شکل می گیرد که ستاره های بزرگ معروف به غول سرخ به پایان عمر خود برسند و از خود گاز متصاعد کنند.

سحابی سیاره نما NGC 2022

سحابی های سیاره نما زیرمجموعه سحابی های نشری (گسیلشی) محسوب می شوند. این اجرام به شکل ابر گازی هستند که به خاطر نور ستاره های مجاور، یونیزه شده اند. تصویر تلسکوپ فضایی هابل به خوبی ستاره درخشان NGC 2022 را در مرکز آن نشان می دهد. این ستاره زمانی شبیه خورشید ما بود ولی با افزایش سن، بزرگ تر و قرمز تر شده و نهایتاً به غول سرخ تبدیل شده است.

زمانی که ستاره به غول سرخ تبدیل می شود، لایه های خارجی گازی و دیگر مواد تشکیل دهنده خود را از دست می دهد. این ترکیبات در فضای اطراف پراکنده می شوند. در این فرایند تقریباً نیمی از جرم ستاره از بین می رود و لایه خارجی گازی شکل می گیرد. در ادامه این وضعیت، هسته متراکم ستاره کوچک تر شده و دمای آن به شدت افزایش می یابد. این هسته داغ و متراکم، نور فرابنفش تولید می کند که باعث درخشندگی پوسته گازی شده و سحابی زیبا را شکل می دهد.

سحابی NGC 2022 به اندازه کافی نزدیک و درخشان است که حتی با تلسکوپ های آماتوری هم بتوان آن را مشاهده کرد. NGC 2022 با نور خاکستری رنگ و قطر زاویه ای 0.65 دقیقه قوسی، در موقعیت 1.8 درجه جنوب شرقی ستاره درخشان میسان یا لاندا شکارچی قرار گرفته است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی