ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

باکتری E.coli
علمی

کشف جدید دانشمندان در مورد باکتری E.coli؛ دوست یا دشمن؟

دستگاه ایمنی بدن انسان در حذف عوامل خارجی به خوبی عمل می‌کند و شاید به همین دلیل بوده که عوامل بیماری‌زا در گذر زمان تکامل پیدا کرده‌اند تا به این راحتی در بدن شناسایی نشوند. ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

دستگاه ایمنی بدن انسان در حذف عوامل خارجی به خوبی عمل می‌کند و شاید به همین دلیل بوده که عوامل بیماری‌زا در گذر زمان تکامل پیدا کرده‌اند تا به این راحتی در بدن شناسایی نشوند. دانشمندان دانشگاه ویرجینیا توانسته‌اند راهی برای جلوگیری از عفونت باکتری‌های متعدد کشف کنند. آنها دریافته‌اند که باکتری E.coli موجود در روده انسان چگونه رفتار می‌کند و بر چه اساسی آغازگر یک عفونت و التهاب خواهد بود.

باکتری E.coli یک عامل تقریبا بی‌ضرر در روده‌هاست که به این راحتی برای انسان دردسر درست نمی‌کند. اگر غذای فاسد یا تاریخ مصرف گذشته نوش جان کنید، فعالیت E.coli باعث می‌شود شما استفراغ، تهوع، اسهال و سایر نشانه‌های مسمومیت غذایی را از خود نشان بدهید. دانشمندان به این نتیجه رسیدند این باکتری، چندان خصلت انگل‌گونه و فرصت‌طلبانه ندارد.

دانشمندان دریافته‌اند ای.کلای با توجه به محیط پیرامونش در بدن، رو به جلو حرکت می‌کند تا اینکه به روده بزرگ برسد. باکتری برای ایجاد عفونت و بیماری می‌بایست توده‌ بافتی از سلول‌هایش را در بدن میزبان تکثیر کند. این عامل مرموز برای فراهم کردن این بافت و تجمع سلولی، برنامه‌ریزی می‌کند تا هم در مصرف انرژی صرفه‌جویی کند و هم توسط دستگاه ایمنی بدن به عنوان یک عامل خارجی شناسایی نشود.

باکتری E.coli

تکه‌ای از RNA در ژنوم باکتری E.coli به نام DicF به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا باکتری بتواند میزان گاز اکسیژن پیرامون خود را بسنجد. با کاهش بسیار شدید اکسیژن در روده، ژنوم DicF بیان می‌شود تا باکتری فرآیند آلوده‌سازی سلول‌های بدن را آغاز کند. به همین دلیل است که با نشانه‌های مسمومیت غذایی روبه‌رو می‌شویم.

دانشمندان اعتقاد دارند سایر باکتری‌ها مثل سالمونلا و شیگلا نیز از سیستمی مشابه به همین باکتری ای.کولای در القای عفونت بهره می‌برند. پژوهشگران با طرح ایده‌های تحقیقاتی بیشتر قطعا بالاخره روزی به این موضوع پی خواهند برد چگونه می‌توان از فعالیت زیان‌آور E.Coli یک بار برای همیشه خودداری کرد.

نتایج حاصل از این تحقیق شگفت‌انگیز در ژورنال PNAS به انتشار رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی