ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بی بی عایشه
تکنولوژی

به بهانه روز جهانی عکاسی؛ نگاهی به ماجرای عکس خبری سال ۲۰۱۰

جودی بیبر متولد ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ موفق شد معتبرترین جایزه دنیای عکاسی با نام عکس خبری سال را دریافت کند. عکس برنده او پرتره ای ناراحت کننده از بی بی عایشه بود؛ ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۰

جودی بیبر متولد ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۰ موفق شد معتبرترین جایزه دنیای عکاسی با نام عکس خبری سال را دریافت کند.

عکس برنده او پرتره ای ناراحت کننده از بی بی عایشه بود؛ زن جوان افغان که به خاطر فرار از منزل مورد غضب شوهر قرار گرفته بود و همسرش بینی او را بریده بود.

با این حال اما بیبر یکی از چهار زنی است که در تاریخچه ۶۴ ساله جایزه عکس خبری سال موفق به دریافت این جایزه شده اند.

Françoise Demulder از فرانسه در سال ۱۹۷۷ میلادی، دایان اسمیت از آمریکا در سال ۱۹۹۹ و  لارا جو ریگان از آمریکا در سال ۲۰۰۱ سه زن دیگری هستند که توانستند در طول دوران حرفه ای خود این موفقیت را کسب نمایند.

عکس خبری سال ۱۹۷۷
اثر Françoise Demulder /اعتراض زن فلسطینی به یک شبه نظامی نقاب دار در بیروت
عکس خبری برگزیده سال
عکس برگزیده خبری سال ۱۹۹۹
اثر Dayna Smith زن آلبانیایی که خبر مرگ همسرش را شنیده و آشنایان سعی در آرام کردن او را دارند. او شش فرزند داشته و سربازان صربستان همسرش را به ضرب گلوله کشتند
عکس خبری برگزیده سال ۲۰۰۱
عکس خبری برگزیده سال ۲۰۰۱
عکاسی: Lara Jo Regan
یک مهاجر مکزیکی که برای سیر کردن شکم فرزندانش مشغول کار است

بیبر در مصاحبه ای که پیشتر با یورو نیوز انجام داد در این رابطه گفت که دریافت جایزه عکس خبری سال تنها یکی از نکات مثبت و روشن در شغل او بوده و بعد از دریافت جایزه او به ۲۰ کشور مختلف دنیا سفر کرده تا ماجرای عکس بی بی عایشه را تعریف کند و از پروژه های دیگرش بگوید.

ماجرای عکس بی بی عایشه

بیبر ابدا انتظار دریافت این جایزه معتبر را به خاطر عکس خود نداشت و در این باره می گوید:

یادم هست که فکر نمی کردم اثرم انتخاب شود. در آن زمان کمتر پیش می آمد که عکس برنده یک پرتره باشد.

در سال ۲۰۰۹ بی بی عایشه که زنی ۱۸ ساله از ولایت اوروزگان در جنوب افغانستان بود به خاطر کتک کاری و رفتارهای نادرست همسرش از خانه فرار کرد. او از زمانی که ۱۲ سال داشت بابت تسویه حساب و پرداخت بدهی به عقد همسرش درآمده بود.

بی بی عایشه

تا اینکه بعد از تحمل شش سال شکنجه به تنها جایی که می دانست یعنی خانه پدری فرار کرد. در یکی از شب ها، اعضای دادگاه قبیله ای به منزل آنها آمدند و از پدرش خواستند که او را پس بدهد. آنها در ادامه او را به کوهستانی بردند و در آنجا فرماندار محلی رای خود را صادر کرد. برادر همسرش در همان نقطه زن جوان را نگه داشت تا همسر او نخست گوش هایش و سپس بینی او را به خاطر فرار از خانه برید و او را در همانجا رها کردند. در ادامه چند فرد خیر بدن نیمه جان بی بی عایشه را پیدا کردند و او را به پناهگاهی در کابل بردند و او تا سال ۲۰۱۰ در همانجا ماند. در آنجا بود که بیبر این عکس را از عایشه گرفت. عایشه نیز در ادامه به آمریکا منتقل شد و بعد از انجام عمل جراحی صورت او بازسازی شد. وی حالا با خانواده ای افغان تبار در آمریکا زندگی می کند.

در سال ۲۰۱۰ عکس بی بی عایشه روی جلد نشریه تایم منتشر شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • آریا
    آریا | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

    خاورمیانه مهد توحش

  • INFINITE INFINITY
    INFINITE INFINITY | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    حیییییییف... حییییییف که نمیشه اینجا کامنت بدون سانسور گذاشت... لعنت به همون چیزی که همه میدونن چیه و باعث این حجم از توحش و جنون تو خاورمیانه شده... لعنت به سیاستمداران دنیا که علیه اون چیز اعلان جنگ نمیکنن... لعنت به همون چیز ناب یه چیزی که دنیا رو به گند و کثافت کشیده

  • LOGANLEGEND
    LOGANLEGEND | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    حیف لقب گاو به این حرومیا

مطالب پیشنهادی