ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

best_4x4_215
خودرو

آفرودر خالص؛ مرسدس G کلاس در برابر جیپ رانگلر و سوزوکی جیمنی

در گذشته نه چندان دور حساب خودروهای شاسی بلند و سواری کاملا از هم جدا بود. در آن دوران افرادی که باید از مسیرهای سخت و صعب العبور تردد می کردند، به دنبال شاسی بلندها ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

در گذشته نه چندان دور حساب خودروهای شاسی بلند و سواری کاملا از هم جدا بود. در آن دوران افرادی که باید از مسیرهای سخت و صعب العبور تردد می کردند، به دنبال شاسی بلندها می رفتند؛ کسانی هم که رفت و آمدشان در مسیرهای هموار و آسفالته بود، مدل های سواری را انتخاب می کردند.

اما با گذشت زمان وضعیت به تدریج عوض شد و اتومبیل هایی دورگه به وجود آمدند به نام کراس اوورها که از قضا این روزها از محبوبیت بسیار بالایی هم برخوردار هستند.

این دسته با آنکه به لحاظ ظاهری شبیه شاسی بلندها هستند، ولی در زیر پوسته خود یک مدل سدان داشته و در اصل بر اساس آن ساخته شده اند، به همین خاطر توانایی های آفرود آنها در سطحی پایین تر قرار دارد.

با وجود حکمرانی کراس اوورها در دوران کنونی، هنوز هم هستند شاسی بلندهای اصیل و توانمندی که با اتاق جعبه ای شکل خود در بین انبوه مدل های دیفرانسیل جلویی چون هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4 و هوندا CR-V متمایز دیده می شوند.

مرسدس بنز G کلاس، جیپ رانگلر و سوزوکی جیمنی سه مورد از این شاسی بلندها به شمار می روند که به واسطه فاکتورهایی چون شاسی نردبانی، دنده کمکی سنگین، ارتفاع زیاد از زمین و توانایی های آفرود بالا می توان آنها را 4x4 های واقعی نامید.

best_4x4_201

نشریه بریتانیایی مجله ماشین (Car Magazine) در یکی از مقالات اخیرا خود به سراغ این سه شاسی بلند کلاسیک رفته و آنها را رو در روی هم قرار داده است. آنچه در ادامه می خوانید برداشتی است از مقاله این نشریه.

معرفی خودروها

نسل جدید سوزوکی جیمنی این روزها در کانون توجه همه قرار گرفته است. این مساله در عواملی چون قیمت پایین، توانایی های آفرود مناسب و البته اتاقی جعبه ای شکل که مرسدس بنز G کلاس را در ذهن تداعی می کند، ریشه دارد.

در زیر کاپوت این مینی شاسی بلند ژاپنی یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر جای گرفته است. این موتور تنفس طبیعی می تواند 100 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

best_4x4_211

جیپ رانگلر روبیکان چهار درب دومین مدل حاضر در این مقایسه است. سری JL که در واقع نسل چهارم محسوب می شود، سال 2017 معرفی شده؛ شاسی نرده بانی تقویت شده، اکسل های قوی تر، درها و کاپوت های آلومینیومی و همچنین درب عقب بسیار سبک منیزیمی از جمله ویژگی های این سری هستند.

نیروبخش رانگلر تست شده یک موتور توربودیزل با حجم دقیق 2143 سی سی است که توانایی تولید 197 اسب بخار قدرت و 450 نیوتن متر گشتاور را دارد.

best_4x4_213

نوبت به مرسدس بنز G کلاس یا به قول ژرمن ها G واگن می رسد. مثل دو مدل قبلی، این خودرو نیز در واقع تعبیری است مدرن از یک اتومبیل کلاسیک. شاسی بلند لوکس اشتوتگارتی ها در گراتس اتریش تولید می شود. همانند رانگلر، G کلاس هم دارای شاسی نردبانی است. گفته می شود مرسدس 5 میلیون یورو صرف تحقیق و انجام تست های ایمنی G کلاس جدید کرده است.

مدل حاضر در تست مجله ماشین انگلستان کد G63 را روی اتاق خود دارد. این کد نشان می دهد که شاسی بلند پرطرفدار آلمانی نیروی خود را از موتور 4 لیتری V8 با 577 اسب بخار قدرت و 850 نیوتن متر گشتاور دریافت می کند.

best_4x4_212

نکته حائز اهمیت در این تست، اختلاف قابل توجه قیمت سه خودرو است. در این بین سوزوکی جیمنی با بهای 18,649 پوندی خود ارزان ترین و مرسدس با 145,755 پوند گران ترین هستند؛ جیپ رانگلر تست شده هم برابر با 49,640 پوند قیمت دارد.

هر چه سر راهش قرار بگیرد، از روی آن عبور می کند

سوار شدن به G کلاس را می توان شبیه سوار شدن به تراکتور دانست

همه چیز درباره این خودرو خارق العاده است، از نحوه سوار شدن به آن گرفته تا دستگیره های فشاری و حتی صدای بسته شدن درهای آن. کاملا واضح است که مهندسین مرسدس به کوچک ترین جزئیات G کلاس دقت کرده اند. فضای داخلی G کلاس بسیار لوکس، راحت و البته پیشرفته بوده و تضادی عجیب با ظاهر جان سخت آن دارد.

best_4x4_208
قفل دیفرانسیل مرسدس G کلاس از طریق سه دکمه بزرگ موجود روی داشبورد کنترل می شود

با تصمیم تیم تست کننده مرسدس G کلاس جلوتر از بقیه در مسیر تعیین شده که پر از گل و لای و پستی و بلندی است، حرکت می کند؛ جیمنی و رانگلر هم به ترتیب پشت سر شاسی بلند لوکس ژرمن ها می روند.

تنها چند دقیقه پس از تست معلوم می شود که G کلاس مثل یک هیولاست و براحتی می تواند از انواع چاله های پر آب و سربالایی های تند عبور کند. موتور V8 این خودرو بعضا غرش های مهیبی داشته و لاستیک های آن با اطمینان به سطح مسیر چنگ می اندازند.

مرسدس G کلاس با عملکرد درخشان خود ثابت می کند هر مانعی سر راهش قرار بگیرد، مشکلی برای عبور از آن وجود نخواهد داشت. این نتیجه در حالی بدست می آید که رینگ های آن با تایرهای معمولی احاطه شده اند.

best_4x4_206

در طول تست یک نکته جالب پدیدار می شود، هر جا که هیولای آلمانی می رود، جیمنی نیز به دنبال آن راه افتاده و باز نمی ماند.

خالص، بی واسطه و مکانیکی

خارج شدن از G کلاس و ورود به سوزوکی جیمنی خنده دار به نظر می رسد، زیرا در حالی که برای سوار شدن G کلاس باید از آن بالا بروید، در جیمنی گویی باید به سمت پایین حرکت کنید تا به کابین برسید!

در داخل کابین، داشبورد جیمنی با طراحی عمودی بازتاب کننده نمای خارجی خودرو است. نشان دهنده ها هم به احترام نسل نخست درون دو محفظه مربعی شکل طراحی شده اند.

سوزوکی جیمنی حس آنالوگ بودن بیشتری دارد

وزن سنگین پدال ها، حس تعویض دنده ها و صدای موتور همگی حس آنالوگ بودن بیشتری را به راننده جیمنی منتقل می کنند. در حالیکه در بسیاری از خودروهای مدرن توجه زیادی به صدای موتور و میزان لرزش کابین می شود، مهندسان جیمنی وسواس به خرج نداده و این فاکتورها را دستکاری نکرده اند تا راندن این خودرو حسی خالص، بی واسطه و مکانیکی داشته باشد. البته این مساله می تواند در جاده و مسیرهای آسفالته از آرامش کابین بکاهد.

best_4x4_207

شاید موتور 100 اسب بخاری جیمنی ضعیف پنداشته شود، اما فراموش نکنیم که این خودرو تنها 1435 کیلوگرم وزن داشته و از نصف وزن G کلاس هم سبک تر است! بد نیست اشاره کنیم هیولای اشتوتگارتی ها حدود 3.2 تن وزن دارد!

تعداد کمی از خودروها می توانند با آن رقابت کنند

رانگلر به گونه ای طراحی شده که پنل های سقفی آن قابل باز شدن هستند. علاوه بر سقف شیشه جلو هم به اصطلاح تا شدنی است، هر چند این مساله کمی زمان بر بوده و باید با حوصله برخی بخش ها را جدا کرد.

مسلما حرکت با سقف باز در یک مسیر آفرود پر از گل و لای باعث کثیف شدن کابین رانگلر می شود. برای اینکه پس از تجربه یک روز عالی مالک رانگلر بتواند کابین آن را به راحتی شسته و برق بیندازد، حفره هایی در کف اتاق تعبیه شده است. این حفره ها وظیفه دارند آب را به بیرون از کابین هدایت کنند.

با وجود بهینه سازی های انجام شده در نسل جدید (JL)، هنوز هم کابین رانگلر چندان جادار احساس نمی شود؛ داشبورد رنگی این خودرو کاملا عمودی طراحی شده و شلوغ به نظر می رسد. پلاستیک های سفید رنگ مربوط به سقف بازشونده رانگلر از داخل کابین قابل مشاهده است که بد جوری توی ذوق زده و حس ارزان قیمت بودن را به راننده منتقل می کنند.

best_4x4_214

توانایی های واقعی جیپ رانگلر در مسیرهای آفرود نمایان می شوند

به طور کلی جیپ رانگلر وزن بالایی دارد. در مسیرهای آفرود به لطف تایرهای عریض گودریچ همه جا رو، این خودرو سواری راحتی ارایه می کند، اما در مسیرهای آسفالته پیچیدن با آن مثل کنترل یک فرغونِ پر از وسایل سنگین وزن است! نکته مثبت اینکه موتور 2.2 لیتری توربودیزل و 197 اسب بخاری این شاسی بلند آمریکایی عملکرد نرم و ساکتی دارد.

شاید لندرور دیسکاوری 45 هزار پوندی را بتوان گزینه بسیاری بهتری برای افرادی که خواهان شاسی بلند آفرود خانوادگی هستند، دانست. اما چنین بحثی مثل بحث درباره جیمنی راه به جایی نمی برد.

جیپ رانگلر به ویژه در نسخه روبیکان چهار درب توانایی های آفرود بالایی – به ویژه در مسیرهای گل آلود – دارد. این خودرو در پشت سر گذاشتن انواع پستی و بلندی ها انباشته از گل و لای بیشتر شبیه مرسدس G کلاس است تا سوزوکی جیمنی.

مرسدس G کلاس

هر چند موتور توربودیزل رانگلر در برابر موتور V8 مرسدس G کلاس حرفی برای گفتن ندارد، اما وقتی با دکمه موجود روی داشبورد قفل دیفرانسیل را فعال کرده و از دنده کمکی استفاده کنید، خواهید توانست هر مسیری را پشت سر بگذارید.

جمع بندی

در روز تست که شامل عبور از انواع پستی و بلندی ها و مسیرهای گل آلود با این سه شاسی بلند جان سخت بود، علی رغم برخی چالش ها هیچ کدام از آنها در جایی گیر نکرده و چیزی نتوانست جلویشان را بگیرد.

best_4x4_200 (1)

این مساله ریشه در ذات آفرود و شاسی 4x4 مناسب جیمنی، رانگلر و G کلاس دارد. اگر چه این خودروها در مسیرهای آسفالته هم عملکرد خوبی دارند، اما چنین موضوعی باعث نشده که خللی در توانمندی های آفرود آنها ایجاد شود.

در پایان باید گفت هر سه مدل سوزوکی جیمنی، جیپ رانگلر و مرسدس G کلاس اتومبیل های دوزیستی هستند که هنگام خروج از انواع برکه ها شما را عاشق خود خواهند کرد. قابل توجه لندرور!

مشخصات سه خودرو در یک نگاه
 AMG G63 جیپ رانگلر روبیکان سوزوکی جیمنی
قیمت پایه (به پوند) 143,370 48,405 17,999
قیمت نمونه تست شده 145,755 49,640 18,649
حجم موتور 3982cc 2143cc توربو دیزل 1462cc
قدرت موتور 577bhp 197bhp 100bhp
گشتاور موتور 850nm 450nm 128nm
شتاب صفر تا صد 4.5 10.3 12
حداکثر سرعت 220km 160km 145km
مصرف سوخت 10.9 6.5 6.5
میزان آلایندگی 299g/km 206g/km 178g/km
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amir M Zadeh
    Amir M Zadeh | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    اینکه یه ماشین 3 تن باشه با این قابلیت آفرودی وحشتناک به نظرم معجزه ی مرسدسه نه تولید مرسدس..سوزوکی هم عالیه

  • naser gh
    naser gh | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

    خوشمان امد از سوزوکی

مطالب پیشنهادی