ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چاندرایان ۲
علمی

فضاپیمای هندی چاندرایان ۲ با موفقیت وارد مدار ماه شد

فضاپیمای هندی ها که ماه گذشته در قالب ماموریت چاندرایان ۲ به فضا پرتاب شده بود، با موفقیت وارد مدار ماه شد. این مانور بخش مهمی از پروژه فرود بر سطح قمر زمین است. ماموریت ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰

فضاپیمای هندی ها که ماه گذشته در قالب ماموریت چاندرایان ۲ به فضا پرتاب شده بود، با موفقیت وارد مدار ماه شد. این مانور بخش مهمی از پروژه فرود بر سطح قمر زمین است.

ماموریت چاندرایان شامل یک مدارگرد، ماه نورد «پراگیان» و فرودگر «ویکرام» است که ماه نورد را به صورت ایمن فرود خواهد آورد. سازمان تحقیقات فضایی هند (ISRO) ماه گذشته این مجموعه را با استفاده از راکت بومی GSLV MK-III به فضا پرتاب کرد.

این فضاپیما پس از روشن شدن موتورها به مدت ۳۰ دقیقه مانور خود را شروع کرده و راس ساعت ۹:۰۲ دقیقه به وقت محلی در مدار ماه قرار گرفت. «کی سیوان»، رییس ISRO تاکید کرده که در این نیم ساعت تقریبا قلب از آنها از کار افتاده چون کوچکترین اشتباه کل ماموریت را با شکست مواجه می کرد.

چاندرایان 2
ماه نشین ویکرام به همراه کاوشگر پراگیان

هر سه ابزار تا دو هفته دیگر در مدار ماه باقی مانده و به مرور فاصله خود با این کره را کاهش می دهند. بر اساس جدول زمانبندی هندی ها در ۱۶ شهریور فرودگر و کاوشگر از مدارگرد جدا می شوند تا با فرود نرم بر سطح ماه بنشیند.

در صورتی که این مرحله هم با موفقیت طی شود، هند به چهارمین کشور دنیا تبدیل می شود که روی ماه فرود آمده. همچنین این شبه قاره نخستین کشوری خواهد بود که ماه نورد خود را در قطب جنوب ماه نشانده آن هم در حالی که بودجه کل این پروژه از برخی فیلم های هالیوودی کمتر است. دلیل جذابیت این نقطه از ماه برای دانشمندان پیدا شدن شواهدی از وجود یخ در آن است.

مدارگرد قرار است به مدت یکسال به جمع آوری اطلاعات از قمر زمین بپردازد اما ماموریت ماه نورد از دو هفته فراتر نخواهد رفت چرا که انرژی آنها وابسته به نور خورشید است. هدف چاندرایان ۲ بررسی مواد تشکیل دهنده سطح ماه، دمای منطقه، پایش ماه لرزه‌ها، و جستجو به دنبال آب و مواد معدنی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی