ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اختراع سنسوری پوشیدنی که محتویات عرق بدن را به طور لحظه‌ای تحلیل می کند

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UC Berkeley) موفق به ساخت حسگر پوشیدنی شده اند که می تواند عرق فرد را به طور آنی تحلیل کند. محققان امیدوارند به کمک این سنسور وضعیت سلامت فرد را بدون خون ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰

محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی (UC Berkeley) موفق به ساخت حسگر پوشیدنی شده اند که می تواند عرق فرد را به طور آنی تحلیل کند. محققان امیدوارند به کمک این سنسور وضعیت سلامت فرد را بدون خون گرفتن از وی ارزیابی کنند.

پژوهشگران می گویند این سنسور پوشیدنی مواد موجود در عرق فرق را آنالیز کرده و اطلاعاتی در مورد میزان آب بدن و خستگی در اختیار کاربر می گذارد. پروسه ساخت این حسگر آسان و همانند پرینت کلمات روی کاغذ توصیف شده که در آن سنسور را روی یک قطعه پلاستیک چاپ می کنند. پژوهشگران برای ساخت سنسور از مرکز VTT Technical Research Center که در کشور فنلاند واقع شده کمک گرفتند.

سنسور را می توان به سرعت روی ورقه های پلاستیکی چاپ کرد

درون این حسگر پوشیدنی یک تیوب میکروسکوپی قرار گرفته که عرق پوست را جذب می کند. این حسگر بوسیله سرعت حرکت عرق در تیوب میزان از دست دادن آب بدن فرد را اندازه گیری می کند. درون این تیوب حسگرهای بسیار کوچک شیمیایی قرار گرفته اند که تراکم پتاسیم و سدیم و گلوکز را اندازه گیری می کنند.

«علی جاوی» (Ali Javey) پروفسور مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در مورد این حسگر می گوید:

«هدف از ساخت این سنسور فقط تولید آن نبوده ما می خواهیم این سنسور را روی افراد زیادی آزمایش کنیم تا ببینیم عرق بدن چه رازهایی برای گرفتن دارد.»

«Hnin Yin Yin Nyein» یکی از دانشجویان علوم مواد و مهندسی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی می گوید تولید این سنسور روش سنتی تحلیل تعریق را دگرگون کرده:

«در روش سنتی افراد باید عرق خود را در بازه زمانی مشخص جمع آوری کرده و سپس آنالیز می کردند. این روش پویایی ندارد و نمی توان به نتایج مطلوب رسید. ولی حالا به کمک این دیوایس پوشیدنی می توانیم به طور همزمان داده های لازم را از قسمت های مختلف بدن جمع آوری کرده و به عنوان مثال ببینیم تعریق در یک ناحیه از بدن چه تاثیری روی از دست رفتن آب در کل بدن خواهد گذاشت.»

این پژوهش در ژورنال Science Advances منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی