ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش خودرو

8 نکته کاربردی برای اجتناب از خالی شدن باتری خودرو

به چند دلیل این امکان وجود دارد که باتری خودرو شارژ خود را به طور کامل از دست داده و شما را با یک اتومبیل عاری از برق مواجه سازد؛ این مورد به ویژه در ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

به چند دلیل این امکان وجود دارد که باتری خودرو شارژ خود را به طور کامل از دست داده و شما را با یک اتومبیل عاری از برق مواجه سازد؛ این مورد به ویژه در زمان‌هایی که نیاز مبرم به استفاده از خودرویتان دارید می‌تواند بسیار دردسرساز باشد.

در اینجا ما به شما توصیه هایی داریم تا از بروز این مشکل تا حد ممکن اجتناب ورزید. بنابراین در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

باتری خالی به ویژه در آن شب‌های سرد زمستانی می‌تواند یک مشکل بسیار جدی محسوب گردد. باتری عاری از انرژی به این معناست که هرچقدر هم شما به خوبی از موتور خودرویتان مراقبت نموده باشید، اما باز هم اتومبیل روشن نخواهد شد.

سرمای سخت زمستان باعث می‌شود تا سرعت فرایندهای شیمیایی درون باتری کُند شده و عملکرد آن کاهش یابد. در بدترین حالت نیز جریان کافی برای استارت زدن موتور وجود نخواهد داشت. اما شما می توانید با رعایت موارد زیر به افزایش عمر باتری خودرو خود و استفاده بهینه از آن کمک شایانی بنمایید.

1. به رانندگی ادامه دهید

باتری خودرو ها هنگامی که خودرو به طور مرتب در فواصل زمانی کوتاه چندین مرتبه روشن و خاموش می‌شود، در معرض فشار بالایی قرار گرفته و زودتر شارژ خالی می‌کنند چرا که موتور و دینام زمان کافی برای شارژ کامل باتری را در این مواقع در اختیار ندارند. بنابراین سعی کنید حتی الامکان در فواصل طولانی تری به رانندگی خود ادامه دهید تا باتری زمان لازم برای شارژ شدن کامل در اختیار داشته باشد. همچنین می توانید از شارژر های اکسترنال نیز استفاده کنید.

2. باز نگذاشتن سوئیچ

خودروهای امروزی دارای تکنولوژی‌های زیادی هستند که هر کدام در صورت باز بودن سوئیچ خودرو (زمانی که موتور اتومبیل روشن نیست)، می‌توانند خیلی سریع موجب خالی شدن شارژ باتری شوند.

چراغ‎ها و بخاری بزرگترین دشمنان شارژ باتری خودرو ها هستند. پورت‌های usb و 12 ولت نیز در صورت مورد استفاده قرار گرفتن می‎توانند بخش زیادی از شارژ باتری را مصرف کنند. پیش از ترک خودرو و قفل نمودن درب‌ها حتما از خاموش بودن چراغ‎های داخلی اطمینان حاصل نمایید.

3.فشردن پدال کلاچ هنگام استارت زدن

این کار باعث می‌شود تا فشار روی موتور کاهش یافته و استارت با انرژی کمتری قادر به چرخاندن موتور باشد. در نتیجه انرژی کمتری از باتری به منظور چرخاندن موتور استارت گرفته خواهد شد و فشار مضاعف از روی دوش باتری برداشته می‌شود.

4.چک کردن مداوم باتری خودرو

شما می‌توانید هر وقت که درب کاپوت خودرو را بالا می‎زنید، باتری را از نظر خوردگی و سایر عوامل مخرب به صورت چشمی چک نمایید. بازرسی‌های حرفه‌ای نیز در این زمینه قطعا سودمند خواهند بود. اگر خودروی دست دوم را خریداری نمودید، دفترچه راهنمای آن را چک کرده و مطمئن شوید که باتری خودرو با مشخصات صحیح بر روی اتومبیل نصب شده باشد. در این مواقع خرید یک باتری نو می‌تواند سرمایه گذاری خوبی باشد.

5. کنترل و چک کردن سیستم شارژ باتری و متعلقات آن

برای آنکه از این مهم مطمئن شوید می‌توانید دینام، سیستم استارت و کل مجموعه سیستم شارژ باتری خودرو را به یک برقکار ماهر بسپارید تا او به صورت حرفه‌ای تمام مجموعه را چک و از عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نماید. وجود هر گونه عیب در این سیستم می‌تواند منجر به بیش شارژی، کم شارژی و یا عدم شارژ باتری شود؛ این عوامل سلامت باتری را به طور جدی تهدید می‌نمایند.

6.سرویس خودرو و نگهداری از آن در شرایط بهینه

خودرویی که در شرایط بدی نگهداری می‌شود می تواند فشار زیادی به باتری وارد آورد؛ از باد کم تایرها گرفته تا یک موتور فرسوده می‌توانند روی عمر شارژ باتری اثرگذار باشند. همچنین در صورتی که پارکینگ مسقف در اختیار دارید، در زمستان حتما خودرو را درون آن پارک نمایید چرا که دماهای گرم‌تر برای باتری مفیدتر خواهد بود.

7. علائم هشدار را بشناسید

صداهایی شبیه به کلیک در هنگام استارت زدن خودرو، کم نور شدن چراغ های داخلی و سخت چرخیدن موتور هنگام استارت علائمی هستند که نشان می‌دهند باتری به میزان لازم شارژ نشده است.

باتری

8. اصرار نورزید

اگر باتری شارژ کافی برای روشن نمودن موتور را در خود ذخیره ندارد، عمل استارت زدن را به طور مداوم تکرار نکنید چرا که این کار باعث می‌شود تا شارژ باتری به طور کامل مصرف شده و باید بدانید یک باتری کاملا دشارژ شده بسیار آسیب پذیرتر خواهد بود؛ این عمل می‌تواند عمر باتری را تحت الشعاع قرار دهد.

باتری خودرو

ایمنی را فراموش نکنید

اگر در مکانی پرخطر نظیر چهارراههای شلوغ، خودروی شما باتری خالی کرد ابتدا خودرو را به مکان امنی منتقل نموده سپس از افراد رهگذر بخواهید تا خودرو را هل بدهند. در صورتی که در شرایط اضطراری نیاز به شارژ پیدا کردید بهتر است وسایلی نظیر کابل باتری به باتری و غیره را در صندوق عقب خودرو همراه داشته باشید تا در موارد اضطراری از آنها استفاده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی