ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری: تاکسی های اینترنتی باید بین ۲ تا ۵ درصد عوارض بدهند

«محسن پورسیدآقایی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند مبلغی که تاکسی‌های اینترنتی باید به شهرداری پرداخت کنند «سهم‌خواهی» از این شرکت‌ها نیست. او می‌گوید از تاکسی‌های اینترنتی درخواست شده تا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۰

«محسن پورسیدآقایی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در گفتگو با دیجیاتو اعلام می‌کند مبلغی که تاکسی‌های اینترنتی باید به شهرداری پرداخت کنند «سهم‌خواهی» از این شرکت‌ها نیست. او می‌گوید از تاکسی‌های اینترنتی درخواست شده تا ابتدا ۲ درصد از کرایه‌ای که می‌گیرند را به شهرداری پرداخت کنند و در طول ۳ سال آینده، این رقم به ۵ درصد افزایش یابد؛ عوارضی که پورسیدآقایی از آن تحت عنوان «استفاده از زیرساخت‌های شهری» یاد می‌کند. مدیران تاکسی‌های اینترنتی پیش از این با پرداخت چنین ارقامی مخالفت کرده‌ و حتی احتمال تعطیلی شرکت‌های خود را نیز مطرح کرده بودند.

اگرچه دست‌کم دو سال است که این کش‌مکش بین تاکسی‌های اینترنتی و شهرداری وجود دارد اما ماجرا زمانی به جدی‌ترین حالت خود رسید که شهرداری با شکایت از اتحادیه، بازی را وارد مرحله جدیدی کرد. هفته گذشته «رضا الفت‌ نسب» سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی اعلام کرد که شهرداری از این اتحادیه شکایت کرده است. علت این شکایت، دادن مجوز فعالیت به تاکسی‌های اینترنتی ذکر شد. بعد از انتشار این خبر توسط دیجیاتو، «غلام‌حسین محمدی»، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توییتر و در پاسخ به خبرنگار دیجیاتو اعلام کرد که شهرداری با کسب‌و‌کار اینترنتی مخالف نیست، بلکه «با بی قاعده بودن‌کار در شهر مخالف است

در ادامه، «ژوبین علاقبند»، مدیرعامل اسنپ هم وارد بحث شد و اظهارنظری مبنی براینکه «مشکل فقط پول است» را تایید کرد و نوشت: «بارها گفته‌اند اگر عوارض بدهید از شما حمایت کامل می‌کنیم.» او در ادامه بخشی از درآمد که شهرداری به دنبال آن است را هم اعلام کرد و گفت: «۳۰٪ فروش را هم می‌خواهند (۳۰٪ فروش، نه ۳۰٪ سود!) به عبارتی ۵٪ هر سفر!»

چنین اعداد و ارقامی، این سوال را به وجود می‌آورد که آیا شهرداری، حالا که تاکسی‌های اینترنتی پس از چند سال با اقبال عمومی روبه‌رو شده‌اند، به دنبال سهم‌خواهی از آنهاست؟ پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال، به دیجیاتو می‌گوید:

«نامش را نباید سهم خواهی گذاشت. ما اعلام کردیم که ۲ تا ۵ درصد کرایه‌ای که می‌گیرند را به عنوان عوارض استفاده از زیرساخت‌های شهری به شهرداری بدهند. ما پیشنهاد دادیم که این درصد عوارض، ابتدا از ۲ درصد آغاز شود و ظرف ۳ سال آینده به ۵ درصد برسد. این هزینه عوارض استفاده از زیر ساخت‌های شهری است و نه چیزی فراتر و یا به اصطلاح سهم خواهی. این شرکت‌ها در فضای شهری کسب درآمد می‌کنند. تمام تاکسی‌های اینترنتی در طول یک سال بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در آمد دارند. چه ایرادی دارد که دو درصد از درآمد سالی هزار میلیارد تومانی تاکسی‌های اینترنتی، صرف توسعه حمل و نقل عمومی شهری بشود؟»

همه این‌ها در حالیست که قسمت مالی این مسئله، صرفاً یکی از مشکلات تاکسی‌های اینترنتی است و مدیران اسنپ و تپسی بارها تاکید کرده‌اند که شهرداری و وزارت کشور به دنبال تغییر مدل فعالیت آنها هستند. حال پورسیدآقایی در پاسخ به این سوال که شهرداری دیگر چه اهدافی برای نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی دارد، می‌گوید بحث عوارض، یک بحث حاشیه‌ای است و شهرداری در واقع به دنبال آن است تا تاکسی‌های اینترنتی ضوابط خودروهای حمل‌ونقل عمومی را داشته باشند:

«اصلا بحث عوارض و این ۲ درصد بحث فرعی برای ما بوده و مبحث اصلی و مشکل واقعی ما نیست. حرف ما این است که تاکسی‌های اینترنتی باید دقیقا ضوابط خودروهای حمل و نقل عمومی را داشته باشند و تفاوتی بین این دو گروه وجود نداشته باشد. معاینه فنی شش ماه یک‌بار، ممنوعیت سن زیر ده سال برای خودرو، خودروهایی که آلوده کننده شهر نباشند و تست‌های مختلف از رانندگان. جدا از این مسائل، مشکل بیمه‌ که رانندگان این سرویس‌ها از آن بی‌بهره هستند نیز وجود دارد.»

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از سوی دیگر به پدیده «ماشین‌خوابی» و مهاجرت رانندگان از شهرستان‌ها به تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: «رانندگانی که مقیم شهرستان هستند و تهرانی نیستند، پدیده ماشین خوابی را ایجاد کرده‌اند. آیا این رانندگان که برای این سرویس کار می‌کنند و برای آنها در آمدزایی می‌کنند، تجهیزات و جا و مکان درست و در شان خود برای استراحت نمی‌خواهند؟ این رانندگان که سود و پول به جیب شرکت واریز می‌کنند، نباید خدماتی به آنها داده شود؟ این مسائل اجتماعی صدها هزار راننده تاکسی‌های اینترنتی را فقط ما باید حل کنیم و بقیه موارد به ما ربطی ندارد؟ شب خوابی رانندگان ماشین برای آدم‌های غریبه نیست و این افراد ناوگان تاکسی‌های اینترنتی هستند، از سالی هزار میلیارد تومان در آمد این شرکت‌ها، هیچ چیزی نباید صرف هزینه برای خدمات به این رانندگان شود؟ رانندگان سن‌شان بالا برود مشکلات بیشتری دارند و چه کسی پاسخگوی مشکلات اجتماعی آنهاست؟»

پورسید آقایی در پاسخ به این پرسش که اگر همکاری صورت بگیرد، شهرداری می‌تواند در تامین خدمات برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی کمکی بکند یا خیر به دیجیاتو گفت: «قطعا می‌توانیم و حاضر هستیم در این موارد کمک کنیم و با هم امکانات را بسازیم. شهرداری مکان‌های بسیاری و فرصت‌هایی برای این همکاری‌ها دارد.» او در ادامه تاکید کرد: «نمی‌شود یک شهری درست کنیم که هیچ قانونی در آن نباشد. اگر قرار است در این شهر عده‌ای کار حمل و نقل مسافر را انجام بدهند، باید ضوابط شهر را رعایت کنند. نمی‌شود نه راننده ضابطه داشته باشد و نه خودرو و نه در واقع خود شرکت‌ها بی‌مجوز باشند و یک مطلق بی‌قانونی به وجود بیاید.»

پور سید آقایی در برابر این پرسش که تاکسی‌های اینترنتی مدعی هستند که مجوزهای لازم را از اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی گرفته‌اند، می‌گوید این شرکت‌ها فعالیت فیزیکی دارند و مسافران را به شکل مجازی جابه‌جا نمی‌کنند. در نتیجه باید مجوز حمل‌ونقل لازم را دریافت کنند:

«مجوز آنها از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی است ولی در واقع باید گفت که تاکسی‌های اینترنتی یک کسب و کار واقعی هستند و نه مجازی. این شرکت‌ها به صورت فیزیکی و واقعی در حال جابجایی مسافرت هستند و یک شرکت حمل و نقل به حساب می‌آیند، صرفا اپراتوری و تنظیم این حمل و نقل به صورت آنلاین انجام می‌شود. پس کسب و کار مجازی نیستند و همان داشتن اپلیکیشن برچسب مجازی به این‌ها زده، مگر مردم و رانندگان به صورت مجازی جابه‌جا می‌شوند و حرکت می‌کنند که مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی می‌گیرند؟ منطقا این شرکت‌ها باید مجوز حمل و نقلی بگیرند چرا که دقیقا در این حیطه فعال هستند و ما به این موضوع اعتراض جدی داریم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • alireza kolbadi
    alireza kolbadi | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

    آره دیگه ۲۰ درصد کمیسیون،۲ تا ۵ درصد عوارض،چندین هزارتومن پول بنزین و اصطحلاک،تهشم تخم اسب رستم بمونه تو جیب راننده،فقط دست بگیر داره دولت و کشور ما

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی