ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نقش پررنگ آلودگی هوا در ابتلای افراد به شیزوفرنی و اختلال دو قطبی

پژوهش جدیدی انجام شده که نشان می دهد آلودگی هوا و خاک میتواند بر شرایط روانپزشکی افراد اثر بگذارد و خطر ابتلا به اختلالات شخصیتی را در آنها بالا ببرد. این ارتباط نخستین بار با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰

پژوهش جدیدی انجام شده که نشان می دهد آلودگی هوا و خاک میتواند بر شرایط روانپزشکی افراد اثر بگذارد و خطر ابتلا به اختلالات شخصیتی را در آنها بالا ببرد. این ارتباط نخستین بار با کمک دیتای زیست محیطی آمریکا مشخص شد اما به قدری نگران کننده بود که دانشمدان را بر آن داشت تا با استفاده از دیتای به دست آمده از دانمارک نیز وجود چنین ارتباطی را مجددا ثابت کنند و باید بگوییم که در تحقیقات دوم نیز این ارتباط تایید شده است.

مجری این پژوهش دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو بوده؛ جایی که تیمی از محققان نخست با کمک دیتای ارائه شده توسط سازمان محیط زیست آمریکا به بررسی آلودگی هوای این کشور پرداختند. آنها این اطلاعات را براساس منطقه به گروه های مختلف تقسیم کردند و مشخص شد موارد ابتلا به افسردگی های جدی و اختلال دو قطبی در مناطق آلوده تر به ترتیب ۶ و ۲۷ درصد بالاتر از میزان متوسط در سایر مناطق آمریکاست.

شیزوفرنی

این پژوهش علاوه بر دو بیماری یاد شده و همچنین ارتباطشان با آلودگی هوا، از رابطه قوی میان آلودگی خاک و افزایش اختلالات شخصیتی یاد کردن است. براساس اعلام محققان این نتایج به طرز غیرمعمولی قوی بودند و در نتیجه آنها مجبور شدند با استفاده از روشی یکسان همین بررسی را روی دیتای زیست محیطی دانمارک انجام دهند و باید بگوییم نتایج تقریبا یکی بود.

مناطقی از دانمارک که از نظر آلودگی هوا در وضعیت بدتری قرار داشتند با افزایش ۲۹ درصدی نرخ ابتلای افراد به اختلال دو قطبی مواجه بودند. نگران کننده تر اینکه در این کشور آلودگی هوا ارتباط قوی تری با دیگر بیماری های روانی جدی داشت.

برای مثال پژوهشگران آمریکایی دریافتند که قرار گرفتن افراد در معرض آلودگی، در سنین کودکی باعث افزایش ۱۴۸ درصدی ریسک ابتلا به شیزوفرنی، افزایش ۵۰ درصدی شانس ابتلا به افسردگی، و افزایش ۱۶۲ درصدی شانس ابتلا به اختلالات شخصیتی می شود. البته هنوز مشخص نشده که آلودگی هوا و خاک چطور باعث ابتلای افراد به این بیماری ها می شود و ضروریست تحقیقات بیشتری در این باره انجام گیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MATELF
    MATELF | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

    مسئولین بیشترین رنجو میبرن ازین آلودگی و اختلال های در پی آن

مطالب پیشنهادی