ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کره حاوی ۸۰ درصد آب
علمی

پروفسور ایرانی دانشگاه کرنل نوعی کره با ترکیب ۸۰ درصدی آب ساخت

محققان دانشگاه کرنل نوعی کره کم کالری ساخته اند که ۸۰ درصد آن از آب و ۲۰ درصد دیگرش از روغن تشکیل شده است. طبق اعلام این محققان یک قاشق غذاخوری از کره ابداعی آنها ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵

محققان دانشگاه کرنل نوعی کره کم کالری ساخته اند که ۸۰ درصد آن از آب و ۲۰ درصد دیگرش از روغن تشکیل شده است.

طبق اعلام این محققان یک قاشق غذاخوری از کره ابداعی آنها تنها ۲.۸ گرم چربی و ۲۵.۲ کالری دارد. برای آنکه مقایسه ای میان این ماده با کره معمولی داشته باشید باید بگوییم که ۸۴ درصد کره معمولی از چربی و ۱۶ درصد باقیمانده از آب تشکیل شده است و هر قاشق غذاخوری از آن ۱۱ گرم چربی و ۱۰۰ کالری دارد.

علیرضا عباسپور راد پروفسور صنایع غذایی دانشگاه کرنل و پژوهشگر ارشد این مقاله که در نشریه مواد جامعه شیمی آمریکا منتشر شده در رابطه با کشف این ماده غذایی گفت:

۸۰ درصد آب در ۲۰ درصد چربی را تصور کنید و ما حالا ماده ای با قوام و خاصیت خامه ای کره ساخته ایم که این اجزا را دارد.

کره حاوی ۸۰ درصد آب

تیم تحت مدیریت پروفسور عباسپور راد در واقع موفق به کشف فرایندی شده اند که به لطف آن میتوان مقدار زیادی آب را با چند قطره کوچک از روغن گیاهی و چربی شیر به حالت امولوسیون در آورد تا ماده ای با خواص کره منتها با یک چهارم کالری های کره واقعی آن هم بدون تثبیت کننده های مصنوعی تشکیل شود.

البته اشاره کنیم که امولوسیون سازی آب و روغن چندان هم در عرصه علمی تازگی ندارد اما آنطور که دکتر عباسپور راد می گوید تیم او توانسته با استفاده از تکنیکی به نام HIPE آب را تا آنقدر به روغن اضافه کنند که ترکیبی حاوی ۸۰ درصد آب و ۲۰ درصد چربی تشکیل شود.

میشل لی از محققان دست اندرکار این پروژه نیز در این باره گفت:

با افزایش آگاهی های مردمی در حوزه سلامت، تقاضا برای چاشنی های کم چرب و مملو از پروتئین رو به فزونی گذاشته است. از آنجایی که تکنولوژی HIPE نرخ بالای آب به روغن را شامل می شود و همزمان بافت و کارایی منحصربفردی هم دارد میتواند نقش بسیار مهمی را در ارائه محصولات سالمتر به مشتریان مواد غذایی ایفا کند.

گام بعدی تیم تحقیقات پروفسور عبارسپور راد بهینه سازی طعم این ماده غذایی و مزایای آن به لحاظ سلامتی است که با حمایت هیئت تبلیغات لبنی نیویورک انجام خواهد گرفت.

عباسپور راد در همین رابطه گفت:

ما میتوانیم پروتئین لبنی و پروتئین گیاهی را هم به این ماده اضافه کنیم و چون آب نقش یک حامل را در آن ایفا می کند میتوانیم آن را به لحاظ غذایی بهینه سازی کنیم و ویتامین ها و طعم های مختلف را به آن اضافه نماییم. به بیان دیگر ما میتوانیم ماده ای با حس و طعم کره بسازیم و به جای حجم بالایی از چربی اشباع ماده ای با کمترین میزان چربی را به مردم عرضه کنیم. این ماده فرمولی کاملا متفاوت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی