ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات انسان نمای روسیه
علمی

ربات انسان نمای روسیه از بایکونور قزاقستان عازم ایستگاه فضایی بین المللی شد

ربات انسان نمای روسی روز گذشته عازم ایستگاه فضایی بین المللی شد تا در جریان ماموریتی ۱۰ روزه پشتیبانی های لازم را از فضانوردان مستقر در این ایستگاه به عمل آورد. این ربات که با ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

ربات انسان نمای روسی روز گذشته عازم ایستگاه فضایی بین المللی شد تا در جریان ماموریتی ۱۰ روزه پشتیبانی های لازم را از فضانوردان مستقر در این ایستگاه به عمل آورد.

این ربات که با نام فدور شناخته می شود و اسم رسمی آن Skybot F-850 است بعد از پرتاب از پایگاه بایکونور قزاقستان نام خود را به عنوان نخستین ربات انسان نمایی به ثبت رساند که توسط روسیه به ایستگاه فضایی بین المللی اعزام می شود.

فدور که سوار بر فضاپیمای بدون سرنشین سایوز MS-14 به سوی مقصد خود حرکت می کند یکشنبه همین هفته همراه با ۶۰ کیلوگرم آذوقه از جمله لوزم پزشکی و غذا برای خدمه به این ایستگاه می رسد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده فدور تا ۱۶ شهریور در ایستگاه فضایی بین المللی می ماند. سازمان فضایی روسیه بعد از پرتاب این ربات اعلام کرد که هدف اصلی از این ماموریت استفاده از فدور در عملیات هایی است که برای فضانوردان ساکن ایستگاه خطرناک هستند (ایستگاه فضایی بین المللی پروژه ای مشترک میان سازمان های فضایی روسیه، آمریکا، اروپا، ژاپن و کاناداست).

ربات انسان نمای روسیه

فدور که ابعادی به اندازه یک انسان بالغ دارد میتواند حرکات بدن انسان را تقلید کند و روز گذشته در حالی که پرچم روسیه را در دست داشت، روی صندلی خاصی که برای آن طراحی شده بود در فضاپیما نشست.

گفته می شود فدور روز گذشته و دقایقی قبل از آغاز پرتاب مرتبا جمله «بزن بریم» را تکرار می کرده که یوری گاگارین (فضانورد روسی که به عنوان اولین انسان به فضا رفت) در آن زمان بر زبان می آورده است.

فدور برای خود هم حساب کاربری اینستاگرام دارد و هم توییتر. در پست هایی که از طریق این دو اکانت منتشر می شوند اعلام شده که فدور مرتبا در حال یادگیری مهارت های تازه ای از جمله باز کردن درب بطری آب است و قصد دارد این مهارت ها را در فضا به نمایش بگذارد.

الکساندر بلوشنکو رئیس واحد برنامه ریزی سازمان فضایی روسیه در این باره گفت:

این مهارت ها شامل اتصال و باز کردن کابل های الکتریکی با استفاده از ابزارهای استاندارد شامل پیچ گوشتی می شوند. بلوشنکو در ادامه ابراز امیدواری کرد که رباتهایی نظیر فدور عاقبت میتوانند کارهای خطرناکی از جمله راهپیمایی های فضایی را انجام دهند.

فدور در توییتر بیش از ۴۶۰۰ دنبال کننده دارد و در این صفحه از آن با عنوان دستیاری برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین المللی یاد شده است. او برای آنکه هوادارانش را از بابت سلامت خود مطمئن کند در حین سفرش به فضا توییت کرد که همه چیز عادی است.

فدور گرچه نخستین ربات روسیه است که عازم فضا می شود اما او پیشگام ربات های فضانورد نیست. در سال ۲۰۱۱ میلادی ناسا ربات انسان نمای Robonaut 2 را که با همکاری جنرال موتورز ساخته بود برای حضور در محیط پرخطر فضا به این ایستگاه فرستاد که در سال ۲۰۱۸ به خاطر بروز مشکلات فنی مجبور شد مجددا آن را به زمین باز گرداند.

در سال ۲۰۱۳ نیز ژاپن ربات کوچکی به نام Kirobo را به این ایستگاه فرستاد. این ربات با همکاری تویوتا ساخته شده بود و میتوانست با اطرافیانش مکالمه کند (البته فقط به زبان ژاپنی).

پرتاب فدور از بایکونور قزاقستان

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱ شهریور ۱۳۹۸

    ادم نماي قبلي اشون كه داخلش آدم گذاشته بودن?
    اينم يك كلكي روش سوار كردن احتمالا...

مطالب پیشنهادی