ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میکروپلاستیک‌ها
علمی

میکروپلاستیک‌ها احتمالا برای سلامتی مضر نیستند

شاید شما نیز به کرات این جمله را شنیده‌اید که نوشیدن آب از درون بطری‌های بازاری خطرهای خاص خودش را از حیث سلامتی دارد اما به نظر می‌رسد این مسئله دیگر یک دغدغه نیست. سازمان ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

شاید شما نیز به کرات این جمله را شنیده‌اید که نوشیدن آب از درون بطری‌های بازاری خطرهای خاص خودش را از حیث سلامتی دارد اما به نظر می‌رسد این مسئله دیگر یک دغدغه نیست.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) طی گزارشی خاطر نشان کرده که ذرات کوچک و بزرگ پلاستیک،  فارغ از اندازه‌ای که دارند بدون جذب در بدن به مسیر خود ادامه می‌دهند اما نویسنده‌ها این موضوع را هم تاکید داشته‌اند که یافته‌هایشان بر پایه اطلاعات محدودشان بوده و باید در این رابطه بیشتر تحقیق کرد.

میکروپلاستیک‌ها به ذرات پلاستیک با قطر کمتر از ۵ میلی‌متر اطلاق می‌شود و ما این نوع بقایای پلاستیکی را درون رودخانه‌ها هم می‌بینیم. با این حال سوال اینجاست در درجه اول چرا اصلا میکروپلاستیک‌ها باید درون آب دیده شوند؟

استفاده شرکت‌ها از فیلترهای خاص و متنوع باعث می‌شود تا میکروپلاستیک‌ها در انواع مختلفی از لحاظ اندازه درون بطری‌های آب دیده شوند. با این حال ادعا می‌شود که کارشناس‌ها ۹۰ درصد از میکروپلاستیک‌ها و سایر آلودگی‌ها را از آب نوشیدنی طی فرآیندهای پیچیده حذف می‌کنند.

میکروپلاستیک‌ها

دکتر بروس گوردون، محقق برجسته سازمان WHO در این رابطه توضیح می‌دهد:

دو میلیارد انسان در این سیاره از آبی می‌نوشند که به نوعی آلوده است و این موضوع هر ساله منجر به مرگ ۱ میلیون انسان می‌شود. به همین خاطر باید بر حل این موضوع تمرکز کنیم.

به همین علت سازمان بهداشت جهانی، آلودگی پلاستیکی در محیط زیست و آب شرب را یک مسئله اساسی و فوتی فوری می‌شناسد. توصیه هم شده که کمتر از وسائل و محصولات پلاستیکی استفاده کنیم تا به چرخه محیط زیست نیز کمک جدی کنیم.

هنوز دقیقا مشخص نیست و کسی هم نتوانسته این ادعا را با جامعه آماری بالاتر ثابت کند که میکروپلاستیک‌ها هیچ رقم در بدن جذب نمی‌شوند. به هر حال باید در استفاده از محصولات پلاستیکی همچنان محتاطانه رفتار کنیم. این طور فکر نمی‌کنید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی