ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف سیاره فراخورشیدی جدید که سه کوتوله سرخ سطح آنرا می‌سوزانند

ناسا از کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید در فاصله 22 سال نوری از زمین خبر داد. این سیاره توسط تلسکوپ فضایی TESS کشف شده و «LTT 1445Ab» نام گرفته است. تیمی از اخترشناسان مرکز اخترفیزیک ...

پیمان حسنی
نوشته شده توسط پیمان حسنی | ۱ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

ناسا از کشف یک سیاره فراخورشیدی جدید در فاصله 22 سال نوری از زمین خبر داد. این سیاره توسط تلسکوپ فضایی TESS کشف شده و «LTT 1445Ab» نام گرفته است.

تیمی از اخترشناسان مرکز اخترفیزیک هاروارد (Harvard Center for Astrophysics) با بررسی داده های تلسکوپ فضایی TESS این سیاره فراخورشیدی را کشف کرده اند. اخترشناسان می گویند این سیاره احتمالاً یک سیاره سنگی است و با سرعت بسیار زیادی به دور ستاره نزدیک خود می چرخد؛ به طوری که در مدت تنها 5 روز حول این ستاره گردش می کند.

سیاره «LTT 1445Ab» فاصله بسیار کمی با ستاره مادر خود داشته و دانشمندان تخمین می زنند سطح این سیاره بسیار سوزان دمایی در حدود 320 درجه فارنهایت (160 درجه سلسیوس) داشته باشد که با دمای درون فر اجاق برابری می کند.

علاوه بر سیاره مذکور، دو ستاره دیگر نیز در فاصله ای نسبتاً دور از این سیاره قرار گرفته و به دور هم می گردند. این یعنی سیاره «LTT 1445Ab» جزوی از یک سیستم سه ستاره ای است. ناسا اعلام کرده هر سه ستاره در این سیستم کوتوله سرخ هستند. کوتوله های سرخ دمای پایین تری نسبت به ستاره های زرد مانند خورشید داشته ولی مدت زمان طولانی تری به درخشش خود ادامه می دهند.

سیاره «LTT 1445Ab» دومین سیاره شناخته شده در نزدیکی زمین است که از مجاور ستاره مادر خود گذر (Transit) کرده و در تابش نور آن اختلال جزئی ایجاد می کند. تلسکوپ فضایی TESS طوری طراحی شده تا سیاراتی که از مقابل ستاره مادر خود گذر می کنند را شناسایی کند.

نزدیک ترین سیاره به زمین که از مقابل ستاره نزدیک خود گذر می کند «HD 219134 bc» نام داشته که 21 سال نوری از زمین فاصله دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی