ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی‌های هوایی
علمی

ارتباط آلودگی‌ هوای ناشی از دود وسایل نقلیه با بیماری‌های دژنراتیو چشمی

اثرات آلودگی ناشی از دود وسایل نقلیه و کارخانه‌ها دیگر بر همگان واضح است و تقریبا هر فردی می‌داند که در معرض قرارگیری ممتد در هوای آلوده چه بلایی سر سلامتی‌اش می‌آید. با این اوصاف ...

رسول خردمندی
نوشته شده توسط رسول خردمندی | ۲ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۰

اثرات آلودگی ناشی از دود وسایل نقلیه و کارخانه‌ها دیگر بر همگان واضح است و تقریبا هر فردی می‌داند که در معرض قرارگیری ممتد در هوای آلوده چه بلایی سر سلامتی‌اش می‌آید. با این اوصاف دانشمندان در یکی از پژوهش‌های خود به نکته جالبی پی بردند که گواهی دیگر بر این ماجراست که سلامتی انسان در هوای آلوده به شدت در معرض خطر قرار دارد.

طی این تحقیقات مشخص شده که بیماری‌های دژنراتیو چشمی در رویارویی با هوای آلوده بیشتر می‌شود. البته این نوع بیماری‌ها بیشتر وابسته به سن هستند و با پیشرفت سن، احتمال بروز بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند. در بیماری‌های دژنراتیو، عنصر ماکولا یا جسم زرد در اتاقک خلفی کره چشم تحلیل می‌رود. با تحلیل رفتن جسم زرد، قدرت و دقت بینایی ما انسان‌ها نیز کاهش معناداری پیدا می‌کند.

با این تفاسیر می‌توان با دوری از محیط آلوده تا حدودی این خسارات وارده بر چشم را جبران کنیم اما در افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند، زیان‌‌های بافتی در چشم چندان قابل بازگشت نیست. به خصوص اینکه افراد بالای ۵۰ سال دو برابر بیشتر از سایرین احتمال دارد به بیماری‌های دژنراتیو چشم دچار ‌شوند.

آلودگی‌های هوایی
جسم زرد (ماکولا) در ناحیه پشتی کره چشم قرار دارد.

محققین اعتقاد دارند آلودگی‌های ناشی از دود وسایل نقلیه باعث خشکی چشم و التهاب ملتحمه می‌شود. به همین سبب ریسک بروز بیماری‌های دژنراتیو چشم نیز بیشتر خواهد شد. دانشمندان چینی باور دارند با کاهش حجم دود ناشی از گازهای نیتروژن دی‌اکساید و کربن مونواکسید می‌توانند کیفیت زندگی مردم را بهتر کرد. کما اینکه با انجام یک پژوهش توانسته‌اند نتیجه بگیرند که با کاهش این دو نوع گاز می‌توان از بروز بیماری‌های متعدد چشمی تا حد امکان جلوگیری کرد.

البته باید به این موضوع نیز بپردازیم که چین، جزو شلوغ‌ترین مکان‌های دنیاست و آلودگی‌های هوایی در این کشور به مراتب بیشتر از سایرین حتی ایالات متحده است. با این حال باید فکر و تدبیری اساسی به حال آلودگی‌های هوایی برگزید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی