ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان یک انفجار ابرنواختری منحصربفرد را مشاهده کردند

دانشمندان عظیم‌ترین ستاره‌ای که تا به حال به واسطه انفجار ابرنواختری نابود شده است را شناسایی کردند. این ابرنواختر تکرار نشدنی که SN 2016iet نام گرفته در یک کهکشان کوتوله با فاصله 900 میلیون سال نوری ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دانشمندان عظیم‌ترین ستاره‌ای که تا به حال به واسطه انفجار ابرنواختری نابود شده است را شناسایی کردند. این ابرنواختر تکرار نشدنی که SN 2016iet نام گرفته در یک کهکشان کوتوله با فاصله 900 میلیون سال نوری از زمین مشاهده شده است.

عوامل متعددی وجود دارند که این ابرنواختر را به گزینه متفاوتی نسبت به همنوعانش تبدیل می‌کنند. از جمله اینکه مدت زمان زیادی دوام داشته، انرژی زیادی در آن نهفته است و مقادیر اندکی از عناصر سنگین در آن وجود دارد.

پروفسور ادو برگر از دانشگاه هاروارد در این باره گفته:

همه مشخصات این ابرنواختر متفاوت به نظر می‌رسد. تغییراتی که در روشنایی آن با گذشت زمان به وجود آمده، طیف آن، کهکشانی که در آن قرار دارد و حتی جایگاهش در کهکشان مذکور بسیار منحصر بفرد است. گاهی اوقات با ابرنواخترهایی مواجه می‌شویم که از یک جنبه متفاوت هستند اما این یکی در هر زمینه ممکن با بقیه تفاوت دارد.

این انفجار در واقع زمانی اتفاق افتاده که یک ستاره عظیم با جرمی 200 برابر خورشید ما بخش اعظمی از جرمش را از دست داده است. در این روند تبدیل به ابرنواختر که در دسته pair-instability supernova جای می‌گیرد، تولید پادماده منجر به کاهش فشار درون هسته یک ستاره و فروپاشی آن می‌شود.

انفجار ابرنواختری

علاوه بر این‌ها SN 2016iet از آن جهت اهمیت دارد که روند انفجار ابرنواختری ستارگان بزرگتر و حتی ستارگان بسیار قدیمی را به ما نشان می‌دهد. با اینکه محققان پیش از این در مورد pair-instability supernova فرضیه پردازی کرده‌اند اما این اولین بار است که چنین ابرنواختری توسط بشر نظاره می‌شود و به خاطر خصوصیات منحصر به فردی که دارد می‌تواند سال‌ها مورد مطالعه دانشمندان قرار بگیرد.

یکی از دانشجویان هاروارد در این باره می‌گوید:

بیشتر ابرنواخترها با گذشت چند ماه در روشنایی و نور ساطع شده از کهکشان مادر ناپدید شده و از دید ما پنهان می‌شوند. اما از آنجایی که SN2016iet بسیار پر نور و ایزوله است می‌توانیم روند تحول آن را طی سال‌های آتی بررسی کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی