ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا زمان خریدن تجهیزات وای فای 6 رسیده است؟

وای فای 6 که به 802.11ax هم معروف است، وضعیت بهتری را برای این روش ارتباطی پر کاربرد نوید می دهد که با سرعت بالاتر و اتصال قوی تر همراه خواهد بود. به همین دلیل ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

وای فای 6 که به 802.11ax هم معروف است، وضعیت بهتری را برای این روش ارتباطی پر کاربرد نوید می دهد که با سرعت بالاتر و اتصال قوی تر همراه خواهد بود. به همین دلیل شاهد حضور روزافزون مودم ها و روترهای مجهز به این استاندارد در فروشگاه ها هستیم، اما آیا به این تجهیزات نیاز داریم؟

روتر وای فای 6

روترهای وای فای 6 معمولاً یکی دو میلیون تومان گران تر از نمونه های مشابه وای فای 5 یا 802.11ac هستند. اگر مشکلاتی نظیر ارتباط ضعیف (در فواصل دور از روتر)، سرعت پایین اتصال به خاطر ترافیک شبکه، یا حتی نقاط کور شبکه (در فواصل بسیار دور از روتر) را تجربه کرده باشید، شاید پرداخت این هزینه برای کارآیی بهتر شبکه منطقی به نظر برسد. وای فای 6 بعضی از این چالش ها را در مناطق شلوغ مثل فرودگاه ها، استادیوم های ورزشی، ایستگاه های حمل و نقل و موارد مشابه حل می کند، اما کاربران خانگی چندان سودی از آنها نمی برند.

همه دستگاه ها با وای فای 6 سازگار نیستند

هر دستگاهی که بخواهد از مزایای وای فای 6 استفاده کند، باید حتماً چیپ مودم سازگار با استاندارد 11ax داشته باشد. تمامی گجت ها مثل موبایل، تبلت، هدفون بیسیم، لپ تاپ، چاپگر، دستیار صوتی و همچنین تجهیزات الکترونیکی خانه هوشمند مثل ترموستات هوشمند و لامپ هوشمند، همگی باید به چیپ وای فای 6 مجهز شوند. در حال حاضر تعداد بسیار کمی دستگاه با این چیپ های جدید وجود دارند و تا فراگیر شدن آنها چند سالی مانده است.

برتری وای فای 6 به تعداد کاربران بستگی دارد

وای فای 6

سرعت پایدار وای فای 6 در شرایط ایده آل به 1 گیگابیت بر ثانیه می رسد

وای فای 6 سرعت غیر قابل تصور 10 هزار مگابیت بر ثانیه را وعده می دهد، رقمی که شاید تصورش سخت باشد. شما با یک لپ تاپ یا موبایل به این سرعت نخواهید رسید، بلکه باید تعداد زیادی دستگاه داشته باشید. مثلاً پخش آنلاین ویدیوی 4K نهایتاً به 20 مگابیت بر ثانیه پهنای باند نیاز دارد. اگر چهار نفر همزمان روی شبکه ویدیوی 4K تماشا کنند این رقم به 80 مگابیت بر ثانیه می رسد که فاصله زیادی با حداکثر پهنای باند روتر دارد. سرعت پایدار وای فای 6 حدود 25 درصد بیشتر از وای فای 5 است، یعنی می توان تصور کرد که یک دستگاه در این شبکه در شرایط ایده آل به حداکثر سرعت 1 گیگابیت بر ثانیه برسد. شرایط ایده آل یعنی فقط یک دستگاه در فاصله کمتر از 5 متر بدون هیچگونه مزاحمتی به روتر وصل شود.

البته سرعت فقط به فاصله بستگی ندارد و تعداد دستگاه های متصل به شبکه خانگی هم روی آن تأثیر دارند. تعداد کمتر دستگاه های متصل، شبکه پایدارتری را به همراه دارد. وای فای 6 زمانی بهتر از وای فای 5 عمل می کند که تعداد دستگاه های متصل به شبلکه از رقم 50 بیشتر شود، یعنی حدود 10 برابر بیشتر از میانگین کاربران خانگی. بنابراین در استفاده معمول، برتری خاصی را حس نخواهید کرد.

فراگیر شدن وای فای 6 حداقل به 3 سال زمان نیاز دارد

وای فای 6

وای فای 6 فناوری جدیدی محسوب می شود و شرکت ها برای استفاده از آن در موبایل یا دیگر تجهیزات خانگی باید سرمایه گذاری زیادی انجام دهند. حتی بدون در نظر گرفتن هزینه، مزایای ناچیز این فناوری برای کاربران خانگی باعث می شود تا تولد کنندگان علاقه زیادی به استفاده از ان نداشته باشند. به همین دلیل طبق گزارش مؤسسه تحلیل بازار IDC فراگیر شدن این استاندارد تا سال 2023 طول خواهد کشید.

واضح است که وای فای 6 بالاخره فراگیر خواهد شد، و همه می توانند از قابلیت های فوق العاده آن، به خصوص سرعت بیشتر بهره مند شوند. اما در حال حاضر به نظر می رسد که این فناوری به درد کاربران خانگی و حتی کسب و کار های کوچک نمی خورد. از طرفی با فراگیر شدن وای فای 6 قیمت تجهیزات سازگار با آن هم پایین می آید و شرایط بهتری برای انتخاب آنها به وجود می آید. بنابراین پیشنهاد می کنیم به سراغ روترهای وای فای 6 نروید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی