ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققان چاپ بافت‌های زنده را در کمتر از چند ثانیه ممکن ساختند

محققان مرکز EPFL و مرکز پزشکی دانشگاهی Utrecht موفق شدند یک سیستم نوری توسعه دهند که بافت‌های زنده پیچیده را در مدت تنها چند ثانیه تولید می‌کند. این دستاورد می‌تواند در مقایسه با روش‌های مبتنی بر ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۰

محققان مرکز EPFL و مرکز پزشکی دانشگاهی Utrecht موفق شدند یک سیستم نوری توسعه دهند که بافت‌های زنده پیچیده را در مدت تنها چند ثانیه تولید می‌کند. این دستاورد می‌تواند در مقایسه با روش‌های مبتنی بر لایه که امروزه متداول هستند یک پیشرفت غیر منتظره به شمار بیاید.

در واقع زیست چاپ پتانسیل بالایی برای ترمیم جراحات، آزمایش داروها یا جایگزینی کامل ارگان‌های حیاتی در اختیار محققان و پزشکان قرار می‌دهد. اما این متد به خاطر محدودیت‌هایی که در سرعت چاپ، دوام ارگان‌های چاپ شده و پیچیدگی قابل دستیابی دارد نمی‌تواند روش قابل اتکایی برای چاپ بافت‌های حیاتی باشد. اما به نظر روش جدید می‌تواند این مسأله را تغییر دهد.

در این رویکرد که زیست چاپ حجمی نام دارد، به یک تیوب چرخان که حاوی هیدروژلی پر از سلول‌های بنیادی است اشعه لیزر تابانده شده تا بافت مورد نظر تشکیل شود. برای تشکیل شکل دلخواه هم کافیست تمرکز اشعه لیزر را روی یک ناحیه خاص تغییر داد تا سلول‌های آن ناحیه جامد شوند. به این ترتیب می‌توان اشکال سه بعدی مورد نظر را در عرض چند ثانیه تولید کرد.

در حال حاضر بافت‌هایی که با این متد تولید شده‌اند تنها چند سانتی‌متر طول دارند اما به هر حال این ابعاد هم می‌تواند برای کاربردهای بالینی کاربردی باشد. به گفته EPFL فعلا از روش زیست چاپ حجمی برای چاپ دریچه‌هایی به شکل قلب و چند ارگان دیگر استفاده شده است. با این روش می‌توان ساختارهای به هم پیوسته هم تولید کرد.

زیست چاپ

اما به هرحال روش جدید هنوز برای کاربردهای دنیای واقعی آماده نیست اما به هرحال با بهبود و گسترش این روش شاید بتوان از آن برای تولید ارگان‌های مورد نیاز در پیوند عضو استفاده کرد تا دیگر نیاز به پرورش اندام انسان‌ها در گونه‌های جانوری نباشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی