ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قوانین ضد انحصار
تکنولوژی

پیروزی موقت کوالکام در دادگاه؛ شرایط انحصاری فروش مجوزها همچنان پابرجاست

کوالکام با جلب نظر قضات توانسته برای دستکم یکسال دیگر از زیر بار قوانین ضد انحصار شانه خالی کند. کوالکام یکی از شرکت هایی است که همیشه به تلاش برای ایجاد انحصار و فشار بر ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

کوالکام با جلب نظر قضات توانسته برای دستکم یکسال دیگر از زیر بار قوانین ضد انحصار شانه خالی کند.

کوالکام یکی از شرکت هایی است که همیشه به تلاش برای ایجاد انحصار و فشار بر کمپانی های دیگر از طریق پتنت هایش متهم می شود. در آخرین مورد کمیسیون تجارت فدرال یا همان FTC این شرکت را محکوم کرده بود اما قضات رای صادره در این پرونده را برای مدتی معلق کرده اند.

چند ماه قبل مقامات FTC با این اتهام که کمپانی آمریکایی از طریق انحصار غیرقانونی به تولیدکنندگان تلفن همراه و چیپ سازهای دیگر ضربه زده، کوالکام را به صدور لایسنس پتنت برای دیگر چیپ سازها و عدم اخذ هزینه برای مجوزها پیش از فروش چیپ وادار کردند.

قوانین ضد انحصار

حالا اما دادگاه استیناف حوزه نهم ایالات متحده با درخواست کوالکام برای به تعویق انداختن این حکم موافقت کرده. هرچند این حکم تنها تا مشخص شدن رای دادگاه استیناف اعتبار دارد، اما کوالکام با اشاره به «زمان حساس انتقال به 5G» این تعلیق را در بررسی فناوری هایش حیاتی عنوان می کند.

یکی از دلایل احتمالی صدور این حکم می تواند تلاش برای کمک به این چیپ ساز به منظور رقابت با هواوی در زمینه فناوری های 5G باشد. در شرایطی که دولت ترامپ همپیمانانش را برای عدم استفاده از تجهیزات هواوی تحت فشار گذاشته، تضعیف یکی از رقبای این اصلی غول چینی چندان منطقی به نظر نمی رسد.

از طرف دیگر حکم دادگاه اولیه استراتژی پتنت کوالکام را از اساس تغییر می دهد و این شرکت به زمان زیادی برای مذاکره با مشتریان فعلی و ایجاد چارچوبی برای عقد قرار داد با خریداران جدید نیاز دارد. این پروسه نه تنها زمان زیادی را از کمپانی آمریکایی می گیرد بلکه درآمد آنها از محل صدور مجوز پتنت را نیز کاهش می دهد.

با توجه به شرایط فعلی نمی توان برای کوالکام در دادگاه استیناف شانس چندانی قائل شد. دادگاه به روشنی تصریح کرده که این شرکت با زیر پا گذاشتن قوانین تجارت عادلانه، مبالغ هنگفتی را به جیب زده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی