ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: ۷۸ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نمایشگاه دستاوردهای وزارتخانه‌ها در توسعه زیرساخت‌های روستایی، آماری از توسعه خطوط موبایل و شبکه ملی اطلاعات در روستاهای کشور به رئیس جمهور ارائه کرد. آذری ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۵

«محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نمایشگاه دستاوردهای وزارتخانه‌ها در توسعه زیرساخت‌های روستایی، آماری از توسعه خطوط موبایل و شبکه ملی اطلاعات در روستاهای کشور به رئیس جمهور ارائه کرد.

آذری جهرمی در بازدید «حسن روحانی» رئیس جمهور کشور ابتدا آماری از روند توسعه خطوط تلفن همراه ارائه کرد و گفت در ابتدای دولت یازدهم ۴ هزار و ۵۰۰ روستا مجهز به خطوط تلفن همراه بودند اما امروز ۳۴ هزار و ۹۰ روستا تلفن همراه دارند: «اگر متوسط سالانه را مد نظر قرار دهیم، متوسط اتصال روستاها تا قبل از دولت یازدهم حدود ۹۰۰ روستا در سال بوده اما در دولت یازدهم و دوازدهم این رقم به ۴ هزار و ۹۳۱ روستا رسیده است، به عبارت دیگر این رقم در حدود ۵ برابر افزایش داشته است.»

به گفته وزیر ارتباطات در ابتدای دولت یازدهم عدد اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات صفر بوده یعنی هیچ روستایی به شبکه ملی اطلاعات متصل نبوده است اما در ابتدای دولت دوازدهم این عدد به ۱۸ هزار و ۱۰۰ روستا رسیده و امروز ۳۰ هزار و ۹۹۹ روستا، یعنی بالغ بر ۷۸ درصد روستاهای کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند.

جهرمی اتصال ۱۹ هزار و ۲۵۰ مدرسه روستایی به شبکه ملی اطلاعات را از تاثیرات توسعه این فناوری در کشور می‌داند و می‌گوید تا امروز تنها ۳ هزار و ۸۲۵ روستا باقی مانده است. او درباره کارکردهای اتصال مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات، به روحانی توضیح داد: «اتصال مدارس روستایی به شبکه ملی اطلاعات موجب بهره‌گیری از آموزش الکترونیکی می‌شود. همچنین این اتصال برای تمامی ثبت نام‌ها و فرآیندهایی که وزارتخانه‌ها اعلام می‌کنند و تدریس مورد استفاده است.»

بخش دیگری از آمارهای وزیر ارتباطات مربوط به متصل شدن خانه‌های بهداشت روستایی به شبکه ملی االکترونیک بود. طبق گفته‌های او مجموعا ۱۷هزار و ۴۹۲ خانه بهداشت برای سلامت الکترونیک به این شبکه ملی متصل هستند و هنوز ۸۹۱ خانه بهداشت باقی مانده که وزارت ارتباطات در حال انجام کارهای آنهاست: «۲۹ هزار و ۵۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار تحث پوشش هستند که ۴ هزار و ۵۰۰ روستا باقی مانده است. از تعداد باقی مانده در حال حاضر ۲ هزار و ۷۵ روستا درحال اتصال هستند که بیشترین آنها با عدد ۲۹۴ روستا مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.»

اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات

در همین راستا رئیس جمهور کشورمان در چند ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان‌های مختلف، دستوراتی جهت توسعه ارتباطاتی روستاها داد. بر همین اساس افتتاح طرح‌های برق‌رسانی به ۴۶ روستا و دسترسی ۴۱۹ روستا به شبکه ملی اطلاعات در استان سیستان و بلوچستان، طرح برق‌رسانی به ۱۳ روستا و دسترسی ۳۲۵ روستا به شبکه ملی اطلاعات و همچنین ۶۰۹ روستا به پوشش تلفن همراه در استان فارس، طرح‌های برق‌رسانی به ۹ روستا و دسترسی ۲۳۶ روستا به شبکه ملی اطلاعات در استان آذربایجان غربی و همچنین برق‌رسانی به ۲۴ روستا استان کرمان در دستور کار وزارت ارتباطات و وزارت نیرو قرار گرفت. ضمن آنکه به دستور رئیس جمهور طرح‌های برق‌رسانی به ۲۳ روستا و دسترسی ۳۲۳ روستا به شبکه ملی اطلاعات در استان لرستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

روحانی همچنین درباره ضرورت خدمت‌رسانی به روستاها عنوان کرد همه مردم کشور اعم از روستایی و شهری دارای حقوق یکسان هستند و باید توجه داشت که اگر روستا آباد نشود، شهرها ویران می‌شوند، زیرا مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی در شهرها، تخریب شهرها را به دنبال دارد. رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه روستاهای ما امروز به مدد تلاش‌ها و رسیدگی‌های ضروری، از جاده مناسب، راه‌آهن خوب، برق، گاز و آب آشامیدنی سالم برخوردار بوده و به شبکه اطلاعات متصل شده‌اند، گفت:

«کارهای بسیار بزرگی در زیرساخت روستاها از طریق ارتباطات، تلفن و اینترنت انجام شده است. امروز روستایی ما با استفاده از اینترنت گردشگر اروپایی را به خانه روستایی خود دعوت می‌کند. صنایع دستی و محصولات تولیدی خود را با استفاده از فضای مجازی به مشتریان خود در نقاط مختلف می‌فروشد و این کار بسیار بزرگی است.»

به گفته روحانی در دوره دولت تدبیر و امید در هر هفته ۱۰۹ روستا تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفتند و ۹۸ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و هر هفته ۱۵ خانه بهداشت در روستاها ایجاد می‌شود و این آمار و ارقام برای کشورمان افتخارآمیز است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی