ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پنج تغییر مهمی که لینوکس در زندگی بشر رقم زد

سوم شهریور ۱۳۷۰ دانشجویی فنلاندی به نام «لینوس توروالدز» به دوستانش خبر داد که در حال کار روی پروژه ای غیر حرفه‌ای و کوچک است که برایش یک سرگرمی محسوب می شود. هنوز یک ماه ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۰۰

سوم شهریور ۱۳۷۰ دانشجویی فنلاندی به نام «لینوس توروالدز» به دوستانش خبر داد که در حال کار روی پروژه ای غیر حرفه‌ای و کوچک است که برایش یک سرگرمی محسوب می شود. هنوز یک ماه نگذشته بود که با انتشار عمومی کرنل لینوکس نگاه های بسیاری را به خود خیره کرد و دنیای فناوری را برای همیشه تغییر داد.

از نظر بسیاری لینوکس تنها سیستم عامل کامپیوتر و رقیبی برای ویندوز است که افراد خاص و گیک از آن استفاده می کنند. این ایده چندان درست نیست و لینوکس از تحقیقات مولکولی گرفته تا پروژه های فضایی و نحوه تعامل روزانه ما با یکدیگر، بخشی حیاتی از توسعه دانش و فناوری بوده است.

سیستم عامل لینوکس
لینوس توروالدز

سیستم عامل لینوکس طی سه دهه گذشته تغییرات بسیاری به خود دیده و حجم آن از ۱۰ هزار خط به میلیون ها خط کد رسیده است. تغییراتی که OS مذکور طی این مدت در زندگی ما ایجاد کرده، بی شمار است اما در ادامه مطلب به پنج مورد از مهمترین تاثیرات آن پرداخته ایم.

وابستگی اینترنت به سیستم عامل لینوکس

این روزها بخش عمده امور روزانه از قبیل ارتباطات، آموزش، دسترسی به اخبار و حتی سفارش غذا و تاکسی گرفتن هم از طریق اینترنت انجام می شود. بدون تردید نت به تنهایی یکی از مهمترین دستاوردهای بشری است و بخش عمده ای از آن بر لینوکس استوار است.

«استیو بالمر» توروالدز را سرطان می خواند

وابستگی کسب و کارها و افراد به اینترنت به جایی رسیده که پس از اختلال یک ساعته اینترنت در بعضی نقاط، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات شخصا درباره دلایل آن و توبیخ عاملانش اطلاع رسانی می کند.

سرویس ها، محصولات و محتوای وب سایت ها روی کامپیوترهایی همیشه روشن به نام سرور نگهداری می شوند که غالبا از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند. غول های بزرگی نظیر اپل، گوگل، فیسبوک، توییتر و آمازون برای هدایت کسب و کارشان به توزیع های مختلف این OS متکی هستند.

سیستم عامل لینوکس

تعداد دقیق سرورهای مبتنی بر سیستم عامل لینوکس مشخص نیست اما بر اساس برآوردهای موسسه تحلیلگر W3Cook تا سال ۲۰۱۵ حدود ۹۶.۴ درصد تمام سرورهای دنیا از لینوکس یا یکی از توزیع های آن استفاده می کردند. بنابرین عدد دقیق چندان مهم نیست و می توان گفت که تقریبا تمام وب روی شانه های کرنل مذکور قرار دارد.

گوشی، تلویزیون و پوشیدنی‌های هوشمند

لینوکس نه تنها بار اینترنت را بر دوش می کشد بلکه نحوه استفاده کاربران از آن را هم دگرگون کرده. سیستم عامل اندروید که امروز در جیب صدها میلیون کاربر جاخوش کرده، در واقع نسخه ای از لینوکس است که در سال ۲۰۰۳ و توسط گروهی از توسعه دهندگان معرفی شد. در حالی که تا اواخر دهه گذشته iOS، سیمبین و جاوا در دنیای موبایل حکومت می کردند، حالا اندروید با نصب روی ۲ میلیارد گوشی هوشمند به محبوب ترین سیستم عامل جهان بدل شده است.

گلکسی نوت 9

علاوه بر این وی‌یر او اس، کروم او اس، اندروید تی‌وی و حتی سیستم عامل اختصاصی سامسونگ با عنوان تایزن هم از لینوکس مشتق شده اند. با توجه به گستردگی اکوسیستم این کرنل به احتمال فراوان شما هم روزانه از لینوکس استفاده می کنید.

لینوکس و صنعت خودرو

گوشی، تبلت و حتی پوشیدنی های هوشمند مدتهاست به امری عادی در زندگی کاربران تبدیل شده اند اما برخلاف آنها ماشین های الکتریکی و هوشمند هنوز به خوبی جا نیفتاده اند. در این جا هم بسیاری از ماشین ها از سیستم های مبتنی بر لینوکس از جمله اندروید اتو (Android Auto) استفاده می کنند.

تسلا به عنوان برجسته ترین تولیدکننده ماشین های هوشمند و خودران در تمام محصولاتش از لینوکس استفاده می کند. این کمپانی از سال گذشته انتشار عمومی کدها به صورت متن باز را نیز کلید زده است.

سیستم عامل لینوکس

بسیاری از نام های شناخته شده از جمله هوندا، مزدا، فولکس واگن و مرسدس بنز از پلتفرم متن باز Automotive Grade Linux برای اتصال گجت های هوشمند به خودرو و ارائه خدمات هوشمند استفاده می کنند. AGL به خودروساز اجازه می دهد به جای تکیه بر ابزارهای پردازشی نه چندان قدرتمند ماشین از توان موبایل استفاده کند، در نتیجه نه تنها کارایی سیستم هوشمند ماشین افزایش می یابد بلکه برای مدت طولانی تری به روز می ماند. شبکه گسترده کاربران باعث شده این پلتفرم به آینده صنعت خودروسازی تبدیل شود.

سوپرکامپیوترها و دیگر ابزارهای تحقیقاتی

از عرضه اولین سوپرکامپیوترها بیش از نیم قرن سپری شده اما پتانسیل های فوق العاده سیستم عامل لینوکس باعث شد توسعه دهندگان از مدت ها قبل ابررایانه های خود را به آن مجهز کنند.

همانطور که می دانید سوپرکامپیوترها قدرتمندترین دستگاه های تکنولوژیک روی کره زمین هستند و در زمینه هایی نظیر مطالعات کوانتومی، پیش بینی آب و هوا، تحقیقات مولکولی و غیره به کمک دانشمندان می آیند.سیستم عامل لینوکس

از دو سال قبل تمام ابررایانه های دنیا از لینوکس بهره می برند. علاوه بر این موسسات پیشرفته ای نظیر «سازمان پژوهش های هسته ای اروپا» (سرن) همین OS را برای سیستم‌هایش انتخاب کرده است. بد نیست بدانید شتاب دهنده ذرات سرن که در نوع خودش بزرگترین و قدرتمندترین نمونه به شمار می رود، با استفاده از لینوکس امکان مطالعه مواد، انرژی و چگونگی پیدایش جهان را میسر ساخته است.

لینوکس و هوافضا

پروژه ای که زمانی دانشجوی فنلاندی برای سرگرمی روی آن کار می کرد، مدتهاست پایش به فضا هم باز شده. به همان دلیلی که سرن و تسلا سراغ لینوکس رفته اند، ناسا هم اکثر کامپیوترهای ایستگاه فضایی بین المللی را به این OS مجهز کرده است. در نتیجه فضانوردان برای انجام تحقیقات و ماموریت های دیگر از رایانه های مجهز به لینوکس استفاده می کنند.

علاوه بر ناسا اسپیس اکس هم در اغلب پروژه هایش به همین سیستم عامل روی آورده است. کمپانی تحت نظر ایلان ماسک از سال ۲۰۱۷ یک ابررایانه ساخت HP را به فضا پرتاب کرد و حتی سیستم های راکت فالکون ۹ و کپسول فضایی دراگون هم بر بستر لینوکس توسعه یافته اند.

جمع بندی

همانطور که دیدیم لینوکس بیش از آنچه که فکرش را می کردیم در زندگی‌مان رسوخ کرده است. سیستم عاملی که در روزهای ابتدایی IBM و مایکروسافت به گونه ای با آن رفتار می کردند که انگار یک مرد از سر بیکاری، نشسته و برای دلخوشی خودش کد می زند حالا به جزیی حیاتی از ارتباطات، تحقیقات علمی و توسعه فناوری های بشر تبدیل شده است.

سیستم عامل لینوکس

بدون اینترنتی که حیاتش را مدیون لینکوس است، خبری از ارتباطات بلادرنگ با آن سوی دنیا و دهکده جهانی نخواهد بود، به عبارت دیگر بدون نت ما با انسان های قرون وسطی تفاوت چندانی نخواهیم داشت. علاوه بر این توروالدز با انتشار این سیستم به صورت متن باز جان تازه ای به جنبش نرم افزارهای آزاد بخشیده و به کاهش قیمت نرم افزارهای اختصاصی کمک بسیاری کرد، تا جایی که «استیو بالمر» او را سرطانی برای نظام سرمایه داری قلمداد می کرد.

پتانسیل های لینوکس آنقدر بالا است که مطمئنا در سال های پیش رو تاثیرات بیشتری روی زندگی ما خواهد گذاشت، پس در عین سپاسگزاری از آقای توروالدز چشم به راه دستاوردهای بیشتر خواهیم ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • Py LordVaderX
    Py LordVaderX | ۶ شهریور ۱۳۹۸

    آیا استفاده از ویندوز کرک دزدی هست؟
    ضمن اینکه من خودم ویندوز اوریجینال دارم می گویم
    خیر نه تنها استفاده 80 میلیون ایرانی از ویندوز کرک به ضرر مایکروسافت نیست بلکه باید مایکروسافت یک پولی هم دستی به ما بدهد که یک امار بیش از 80 میلیون کاربر ویندوز را به مایکروسافت هدیه می دهیم و این بهترین تبلیغ برای مایکروسافت است !!

    آیا اشتراک رایگان کد ها حماقت است ؟

    قطعا حماقت بزرگی است که متاسفانه با یک استدلال غلط توسط گنو پایه گذاری شد و نتیجه ان پر شدن جیب شرکت های بزرگ و حرفه ای شد این شرکت ها با استفاده از تیم های برنامه نویسی خبره کد ها را بهبود و به نام خود منتشر کردند و نهایتا هم برند های متن باز به مرور زمان یکی پس از دیگری قافیه را باختند نمونه اش فایل های پی دی اف است که بعد از متن باز شدن نرم افزار های ان به راحتی مایکروسافت با استفاده از مرورگر خود و بدون نیاز به ادوبی و سایر نرم افزار های متن باز انها را باز می کند این کار غلط است شما نباید الگوریتم های مهم خود را فاش کنید بلکه باید انها را به شرکت های بزرگ بفروشید !!!

    آیا امار بالای لینوکس واقعی است ؟
    دقت کنید در متن قبلی گفتم استفاده گسترده از لینوکس در مواردی که در این مقاله گفته می شود اصلا ربطی به خود لینوکس ندارد بلکه شرکت های بزرگ با سرمایه های کلان صرفا هسته های لینوکس را به علت رایگان بودن نه متن باز بودن شخصی سازی کرده و بدون رعایت مجوز جی پی ال یا حتی با رعایت ان برای محصولات پولی خود استثمار می کنند !!!
    مثلا اینکه شما حتی کد های یک ماشین هوشمند را ببینید هم کمکی به شما نمی کند چون اصل ساخت ان ماشین است که از عهده شما بر نمی اید پس عملا نه این کد متن باز است نه اینکه بدون وجود ان شرکت این کد به سرانجام می رسید در مورد سرور ها هم باز قضیه همین است و بدتر هم هست چون عملا هیچ شرکت بزرگی این توزیع های شخصی را در اختیار عموم قرار نمی دهند و خدای گیگ هم باشی بعد دو بار حقوق تپل پشت به گنو لینوکس چراغ خاموش به شرکت خدمت می کنی !
    در مورد اندرود هم کاملا روشن است بدون گوگل اندروید هیچی نیست کما اینکه شکست سایر سیستم عامل های موبایل را دیدیم

    گنو لینوکس در دریای مایکروسافت و شرکت های بزرگ هم حل شده هم غرق شده رحم الله من یقرا الفاتحه...

  • Py LordVaderX
    Py LordVaderX | ۶ شهریور ۱۳۹۸

    ما ورای این بحث های حقوقی عشاق لینوکس در مورد مشکلات فراوان نصب نرم افزار ها هم توضیح می دادند خوشحال می شدیم از وصله پینه های یک نرم افزار که با اسامی نرم افزاری نه کاربر پسند حسابی روی مخ هستند تا دروغی به نام ازادی یا متن باز بودن وقتی شاهد رعایت مو به موی تحریم های ایران توسط غرب هستیم نگو مرگ بر امریکا که خنده ام می گیرد مگر قرار نبود گنو و لینوکس متن باز و در اختیار همه بشریت باشند نکند مال ما خار دارد دیگه یک سیستم عامل ناقص چیه که برای دانلود ایمیج ان باید شکنجه بکشی و اوراکل و گوگل هم به راحتی نرم افزار های متن باز خود را بروی ایران ببندند ؟

  • Py LordVaderX
    Py LordVaderX | ۶ شهریور ۱۳۹۸

    آیا استفاده از ویندوز کرک دزدی هست؟
    ضمن اینکه من خودم ویندوز اوریجینال دارم می گویم
    خیر نه تنها استفاده 80 میلیون ایرانی از ویندوز کرک به ضرر مایکروسافت نیست بلکه باید مایکروسافت یک پولی هم دستی به ما بدهد که یک امار بیش از 80 میلیون کاربر ویندوز را به مایکروسافت هدیه می دهیم و این بهترین تبلیغ برای مایکروسافت است !!

    آیا اشتراک رایگان کد ها حماقت است ؟

    قطعا حماقت بزرگی است که متاسفانه با یک استدلال غلط توسط گنو پایه گذاری شد و نتیجه ان پر شدن جیب شرکت های بزرگ و حرفه ای شد این شرکت ها با استفاده از تیم های برنامه نویسی خبره کد ها را بهبود و به نام خود منتشر کردند و نهایتا هم برند های متن باز به مرور زمان یکی پس از دیگری قافیه را باختند نمونه اش فایل های پی دی اف است که بعد از متن باز شدن نرم افزار های ان به راحتی مایکروسافت با استفاده از مرورگر خود و بدون نیاز به ادوبی و سایر نرم افزار های متن باز انها را باز می کند این کار غلط است شما نباید الگوریتم های مهم خود را فاش کنید بلکه باید انها را به شرکت های بزرگ بفروشید !!!

    آیا امار بالای لینوکس واقعی است ؟
    دقت کنید در متن قبلی گفتم استفاده گسترده از لینوکس در مواردی که در این مقاله گفته می شود اصلا ربطی به خود لینوکس ندارد بلکه شرکت های بزرگ با سرمایه های کلان صرفا هسته های لینوکس را به علت رایگان بودن نه متن باز بودن شخصی سازی کرده و بدون رعایت مجوز جی پی ال یا حتی با رعایت ان برای محصولات پولی خود استثمار می کنند !!!
    مثلا اینکه شما حتی کد های یک ماشین هوشمند را ببینید هم کمکی به شما نمی کند چون اصل ساخت ان ماشین است که از عهده شما بر نمی اید پس عملا نه این کد متن باز است نه اینکه بدون وجود ان شرکت این کد به سرانجام می رسید در مورد سرور ها هم باز قضیه همین است و بدتر هم هست چون عملا هیچ شرکت بزرگی این توزیع های شخصی را در اختیار عموم قرار نمی دهند و خدای گیگ هم باشی بعد دو بار حقوق تپل پشت به گنو لینوکس چراغ خاموش به شرکت خدمت می کنی !
    در مورد اندرود هم کاملا روشن است بدون گوگل اندروید هیچی نیست کما اینکه شکست سایر سیستم عامل های موبایل را دیدیم

    گنو لینوکس در دریای مایکروسافت و شرکت های بزرگ هم حل شده هم غرق شده رحم الله من یقرا الفاتحه

  • Py LordVaderX
    Py LordVaderX | ۵ شهریور ۱۳۹۸

    لینوکس مسخره ترین و بدترین سیستم عاملی است که تا به حال دیدم زنده باد مایکروسافت زنده باد بیل گیتس دانا زنده باد ویندوز بزرگ و قدرتمند

    علاوه بر مسئله استثمار یک مشت برنامه نویس و هکر احمق که کد های با ارزش خود را به رایگان در اختیار شرکت های بزرگ قرار می دهند سوء مدیریت و فضاحت و اشفتگی در لینوکس مخصوصا در سال 2019 غوغا می کند

    لینوکس اصلا سیستم عامل نیست چون همه می دانیم سیستم عامل وسیله ای برای سهولت تعامل بین کاربر و سخت افزار است این در حالی است که لینوکس یک برنامه ناقص و پرعیب است که بار بی مسئولیتی و عدم تمرکز خود را به دوش کاربر می اندازد

    باور نمی کنید ساعت ها پشت لینوکس برای حل یک ایراد مسخره هدر می شود

    اصلا برای من از امنیت و ازادی نگویید که واقعا معده ام تحمل این اراجیف را ندارد ازادی یعنی ویندوز امنیت یعنی ویندوز اینکه شما ازادانه ویندوز را در کمال امنیت و سادگی بر روی هر لپ تاپی نصب کنید این مهم است نه اینکه روی ماشین مجازی حتی لینوکس به علت عدم تشخیص کارت گرافیکی دوم هم فریز و بلک شود جمع کنید این مسخره بازی ها را مگر در دنیا چند نفر قدرت کد خوانی سیستم عامل را دارد جمعا شاید 10 نفر که 9 نفر مقیم شیطان بزرگ هستند و اون یک نفر که از همه اون 9 نفر برتر است مقیم غده سرطانی است این یعنی امنیت کشک ترجیح می دهم در روز روشن امنیتم در محیطی امن توسط ویندوز نقض شود تا در تاریکی لینوکس همه چیز به فنا برود

    اما در مورد سرور و اندرود باید بگویم ببنید این سرور ها توسط چه شرکت های بزرگ و درجه یکی مدیریت می شوند و از چه سخت افزار های بروزی استفاده می کنند در مورد اندرود هم مشخصا باید گفت گوگل تنها دلیل موفقیت اندرود است دیدیم که سایر اندروید نما ها یکی پس از دیگری در افق محو شدند در دسکتاپ هم دیدیم لینوکس های ویندوز نما و مک نما هم یکی پس از دیگری سقوط کردند با دو تا پنجره ژله ای که نمی شود به جنگ ویندوز و مک کبیر رفت

    زنده باد مایکروسافت

    • محسن خاثونی
      محسن خاثونی | ۵ شهریور ۱۳۹۸

      قبول کن که مایکروسافت در آپدیت ویندوز ۱۰ گند زده.

    • Mohammad Sadeghi
      Mohammad Sadeghi | ۵ شهریور ۱۳۹۸

      این تفکر شماست که برنامه‌نویسی که کدهای خود رو به رایگان در اختیار دیگران می ذاره احمق میدانید
      اما در دنیا برنامه‌نویسان فرهنگی دارند با این جمله:
      "دیگران کاشتند و ما خوردیم ما می‌کاریم تا دیگران بخورند"
      من خودم برنامه‌نویسم و به شخصه وقتی می‌بینم کتابخانه‌ها و کدهای رایگان چقدر توسعه‌ی برنامه‌ها رو سریع‌تر میکنند و جلوی موازی‌کاری برنامه‌نویسان رو میگیرند معنای اون جمله رو درک میکنم
      خود من به شخصه اگه کد به‌درد‌بخوری نوشتم حتما در گیت‌هاب منتشر میکنم

    • Reza Ghadiri
      Reza Ghadiri | ۵ شهریور ۱۳۹۸

      چی خزعبل میبافی...آخه تو یوزر دوزاری چه میفهمی..معلومه که کار ب ا لینوکس رو هر ننه قمری نمیتونه به راحتی انجام بده
      حداقل کاش تو که خودتو جر میدی برای ویندوز پولشو میدادی و اورجینال استفاده میکردی نه دزدی و با مفت خوری

    • Mohammad Sadeghi
      Mohammad Sadeghi | ۵ شهریور ۱۳۹۸

      در مورد نظرتون راجع به لینوکس باید بگم تا وقتی ما ایرانی‌ها محصولات مایکروسافت رو کرک می‌کنیم و به صورت رایگان نصب می‌کنیم نمی‌توانیم مقایسه‌ی منصفانه‌ای بین لینوکس و ویندوز داشته باشیم
      قیمت محصولات مایکروسافت بالاست شما تصور کن رئیس یه سازمان یا شرکت باشی که صدها و شاید هزاران کارمند داره مسلما نصب ویندوز و آفیس و دیگر محصولات مایکروسافت روی این همه سیستم هزینه‌ی زیادی رو به سازمان تحمیل می‌کنه و اینجاست که شما با مهاجرت به لینوکس میتونی تو هزینه‌های سازمان صرفه‌جویی کنی
      در گذشته انحصار مایکروسافت و اپل هزینه‌ی داشتن یه سیستم خوب رو بالا برده بود اما لینوکس این انحصار رو از بین برد

    • ساشا اریاپور
      ساشا اریاپور | ۶ شهریور ۱۳۹۸

      ماکروسافت به شدت گدا اه هرچی میخوای میگه اول پول

    • ساشا اریاپور
      ساشا اریاپور | ۶ شهریور ۱۳۹۸

      من خودم مک دارم ولی لینوکس به 100 ویندوز 10 ترجیح میدم ویندوز 10 فقط از ویندوز رزبری پای ? بهتر

  • سید امیر
    سید امیر | ۵ شهریور ۱۳۹۸

    هر چند نویسنده ها و خواننده های دیجیاتو سطح درک این حرف هارو ندارند ولی اصلا تو فضای سوسیالیستیِ اپن سورس مخصوصا فضای لینوکس این افتخاراتی که گفتید پشیزی ارزش نداره! اینکه لینوکس تونسته بخشی از علم خالص رو به کارگرهای صنعت سایبر که برنامه نویس های آزاد باشند برگردونه ارزشمند هست.
    اینایی که شما گفتید یبشتر نشون دهنده ی باگ های سوسیالیسم هست چرا که آخر تمام زحمت های جامعه آزاد برنامه نویسان دوباره ارزش افزودش اش رفته تو جیب یه عده ثروتمند کثیف و مسکتبر...
    بگذریم شما که توان فهم این چیزا رو ندارید

    • سید امیر
      سید امیر | ۵ شهریور ۱۳۹۸

      برید سراغ رکورد ۱۰۰ میلیونی پیودی‌پای

    • Py LordVaderX
      Py LordVaderX | ۵ شهریور ۱۳۹۸

      موافقم باهات عمر لینوکس و استثمار احمق ها به پایان رسیده

مطالب پیشنهادی