ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قانون IEEPA
تکنولوژی

آیا ترامپ می‌تواند شرکت های آمریکایی را به خروج از چین وادار کند؟

ترامپ هنوز قانونا به شرکت های آمریکایی دستور خروج از چین را نداده اما به نظر از اختیارات قانونی کافی برای اینکار برخوردار است. در هفته گذشته اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکای از ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۰

ترامپ هنوز قانونا به شرکت های آمریکایی دستور خروج از چین را نداده اما به نظر از اختیارات قانونی کافی برای اینکار برخوردار است.

در هفته گذشته اعمال تعرفه بر ۷۵ میلیارد دلار کالای آمریکای از سوی پکن خشم دولت آمریکا را در پی داشت و ترامپ از تلافی این تصمیم با افزایش تعرفه کالاهای وارداتی از چین خبر داد. وی همچنین با انتشار توییت های تندی چینی‌ها را به سرقت صدها میلیارد دلار دارایی آمریکا متهم کرده و خواستار خروج کمپانی های آمریکایی از این کشور شد.

ترامپ می تواند به قانون IEEPA متوسل شود که علیه ایران هم به کار رفته

پس از انتشار این توییت بحث هایی در مورد اینکه اگر شرکت ها به میل خود بازار چین را ترک نکنند آیا ترامپ قدرت کافی برای وادار کردن آنها را دارد یا خیر، به راه افتاد. حالا مقامات کاخ سفید تاکید کرده اند که اختیارات ترامپ به حدی است که می تواند به اجبار خطوط تولید این شرکت ها را به خارج از چین منتقل کند.

قانون IEEPA

«لری کادلو»، مشاور مالی کاخ سفید در این باره می گوید:

از اختیار کافی برای اینکار برخورداریم اما فعلا به آن متوسل نمی شویم. ترامپ در موقعیت های مختلف به شرکت ها گفته که باید به فکر انتقال خطوط تولید و زنجیره تامین به خارج از چین باشند، در ثانی ما ترجیح می دهیم این موارد به وطن منتقل شوند.

«استیو منوشین»، وزیر خزانه داری آمریکا هم در گفتگو با  فاکس نیوز سخنان کادلو را تایید کرده و از وجود «گزینه های بسیار» سخن به میان آورده است. به گفته این مقامات وادار کردن شرکت ها به خروج از چین در صورت لزوم به صورت کاملا قانونی صورت می گیرد.

برای مثال قانون IEEPA یا «اختیارات اضطراری اقتصادی» به ترامپ اجازه می‌دهد درصورت تهدید امنیت ملی ایالات متحده توسط یک منشا خارجی، موازین سختگیرانه‌ای را علیه کشورهای دیگر اعمال کرده و تجارت شرکت های آمریکایی در آنها را محدود کند. عدم سرویس دهی بسیاری از کمپانی های آمریکایی در ایران هم این است که تا کنون چندین نفر از روسای جمهور آمریکا از این قانون علیه کشورمان استفاده کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی