ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

آیا یک خودرو برقی واقعا سبز و دوستدار محیط زیست است؟

خودروهای برقی هنگام تردد گاز آلاینده ای تولید نمی کنند، به همین جهت این دسته از وسایل نقلیه معمولا با عبارت هایی چون "سبز" و "دوستدار محیط زیست" تبلیغ می شوند. اما در این بین ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

خودروهای برقی هنگام تردد گاز آلاینده ای تولید نمی کنند، به همین جهت این دسته از وسایل نقلیه معمولا با عبارت هایی چون "سبز" و "دوستدار محیط زیست" تبلیغ می شوند. اما در این بین برخی باور دارند که استفاده از چنین عباراتی برای یک خودروی برقی چندان صحیح نیست، چرا که الکتریسیته لازم برای به حرکت در آوردن این خودرو، کماکان از سوخت های فسیلی تامین می شود.

power plant

برای بررسی این مساله قصد داریم نگاهی به وضعیت تامین انرژی الکتریسیته ایالات متحده که یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان است، داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، با ادامه مطلب دیجیاتو را همراهی نمایید.

سبز بودن یک خودروی برقی ارتباط مستقیمی با محل زندگی افراد دارد

میزان سبز بودن یک خودروی برقی تا حد زیادی به این بستگی دارد که در کدام ایالت آمریکا، آن را به شارژر وصل کنید. برای مثال در ویرجینیای غربی 96 درصد الکتریسیته از نیروگاه هایی با سوخت زغال سنگ تامین می شود. ایالت های دیگری چون وایومینگ، کنتاکی و میزوری هم تا 75 درصد از الکتریسیته خود را از زغال سنگ به دست می آورند. بیش از 50 درصد از الکتریسیته نه ایالت دیگر که عمدتا در قسمت های مرکزی قرار دارند، از سوخت زغال سنگ تولید می شود.

ev-coal-placeholder-2-1920x1080
میزان الکتریسیته تولید شده توسط نیروگاه های زغال سنگ سوز در ایالت های مختلف آمریکا در سال 2016

به گزارش واشینگتن پست، تا سال 2017 چهارصد نیروگاه زغال سنگ سوز در ایالات متحده فعالیت داشته و حدود 27 درصد از الکتریسیته کل کشور آمریکا در سال 2018 به وسیله این نیروگاه ها تامین شده است.

27 درصد از برق آمریکا به وسیله نیروگاه های زغال سنگ سوز تولید می شود

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولتمردان، وابستگی آمریکا به نیروگاه های زغال سنگ سوز هر ساله کمتر می شود. برای نمونه در سال 1997 برابر با 52.8 درصد از الکتریسیته این کشور از زغال سنگ به دست می آمد، حال آنکه این رقم در سال 2014 به 39 درصد کاهش یافته است.

چه چیزی جای زغال سنگ را در آمریکا می گیرد؟

ایالات متحده نیاز بالایی به الکتریسیته دارد. با ظهور خودروهای برقی این مساله شدت گرفته و بر میزان تقاضا افزوده شده است. در سال های اخیر وابستگی به نیروگاه های گاز طبیعی در مقایسه با نیروگاه های زغال سنگ سوز و اتمی بیشتر شده، زیرا منابع گاز طبیعی در آمریکا فراوان بوده و قیمت آن نیز کمتر است. اما با وجود چنین مزایایی به دلیل مشکل آلایندگی نمی توان تمام الکتریسیته مورد نیاز را از نیروگاه های گازی تامین کرد.

carbon-dioxide-accumulation-hits-highest-level-in-human-history-1200x9999

گاز طبیعی در 19 ایالت آمریکا – از جمله کالیفرنیا، ویرجینیا و ماساچوست – به عنوان منبع اصلی تولید الکتریسیته به شمار می رود. در سال 2017 طبق آمار 1800 نیروگاه گازی در مجموع 34 درصد از برق ایالات متحده را تولید کرده اند.

34 درصد از برق ایالات متحده را نیروگاه های گازی تولید می کنند

به غیر از گاز طبیعی، نفت نیز نقش پر رنگی در تولید الکتریسیته آمریکا ایفا می کند، طوری که در خاک این کشور پهناور بیش از 1,000 نیروگاه نفت سوز وجود دارد. از بین ایالت های مختلف، هاوایی بیش از بقیه وابسته به نیروگاه های نفتی بوده و 60 درصد از الکتریسیته خود را از طریق این نیروگاه ها تامین می کند.

نیروگاه های اتمی اگر چه اثراتی منفی بر آب و هوا و تغییرات جوی ندارند، اما حتما می دانید که چالش های خاص خود را داشته و در مواقعی می توانند خطرآفرین باشند.

حدود 60 نیروگاه هسته ای فعال در ایالات متحده 20 درصد از الکتریسیته مصرفی را تولید می کنند

در حال حاضر حدود 60 نیروگاه هسته ای فعال در ایالات متحده وجود دارد. اکثر این نیروگاه ها در شرق رودخانه میسیسیپی در ایالت هایی چون ایلینوی، کارولینای شمالی و جنوبی و همچنین ایالت های میانه ساحل اقیانوس اطلس واقع شده اند. روی هم رفته نیروگاه های هسته ای وظیفه تولید تقریبا 20 درصد از الکتریسیته آمریکا را بر عهده دارند.

us nuclear power plant

راهکارهای سبزتری چون هیدروالکتریک بیشتر در شمال غربی پسیفیک به کار گرفته می شوند. در این مناطق نیروگاه های برق آبی بیش از نیمی از الکتریسیته مورد نیاز ایالت های واشینگتن، اورگن و آیداهو را تولید می کنند. بیش از 50 درصد از برق ایالت ورمانت هم به واسطه حرکات امواج دریا تولید می شود. تقریبا 1400 نیروگاه برق آبی در ایالات متحده وجود دارند که حدود 7 درصد از کل الکتریسیته را تامین می کنند.

7 درصد از الکتریسیته آمریکا به وسیله نیروگاه های برق آبی تولید می شود

نیروگاه های بادی هم با سرعت بالایی رو به گسترش هستند و تعداد آنها اکنون به عدد 1000 رسیده است. 7 درصد از الکتریسیته آمریکایی ها توسط توربین های بادی تولید می شود. در ایالت هایی چون آیووا، داکوتای جنوبی، کانزاس و اکلاهاما بیش از 25 درصد از الکتریسیته از انرژی باد به دست می آید.

wind turbines
گستردگی مزارع توربین های بادی در ایالات متحده

در سال 2018 دو درصد از الکتریسیته ایالات متحده از انرژی خورشیدی استخراج شده است

در سال های اخیر بهره برداری از انرژی خورشیدی نیز به ویژه در غرب آمریکا پیشرفت های قابل توجهی داشته است. از بین ایالت های مختلف کالیفرنیا بیشتر از بقیه از این انرژی بهره برداری می کند. در این ایالت 10 درصد از انرژی الکتریسیته توسط پنل های خورشیدی تولید می شود. نوادا با 6 درصد و ورمانت با 4 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

Solar-farm

به طور کلی در سال 2018 تنها 2 درصد از الکتریسیته کشور ایالات متحده از انرژی خورشیدی استخراج شده است. با وجود این انرژی خورشیدی در کانون توجه قرار گرفته و انتظار می رود در سال های آینده این منبع سهم بیشتری در تولید برق داشته باشد.

اینها برای یک خودروی برقی چه معنایی دارند؟

همانطور که مشاهده می کنید در کشور پیشرفته ای مثل ایالات متحده، میزان سبز بودن یک خودروی برقی مستقیما به مکان زندگی شهروندان بستگی دارد. احتمالا در جریان هستید که در این کشور ایالت کالیفرنیا بزرگ ترین بازار برای خودروهای برقی محسوب می شود.

بر اساس آمار در سال گذشته 153,442 خودروی برقی توسط اهالی کالیفرنیا خریداری شده که بیش از هر ایالت دیگری است. بد نیست اشاره کنیم این رقم در سال 2017 برابر با 94,873 دستگاه بود.

خودروی برقی

پس از کالیفرنیا، ایالت نیویورک با اختلاف بسیار و با ثبت فروش 15,752 خودروی برقی در رده دوم ایستاده است. واشینگتن، فلوریدا، تگزاس، نیوجرسی و ماساچوست هم به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. از میان این ایالت ها، تگزاس با 27 درصد به طور قابل ملاحظه ای به الکتریسیته به دست آمده از زغال سنگ وابسته است.

حال به جدول زیر با دقت نگاه کنید.

میزان انرژی به دست آمده از منابع مختلف
کالیفرنیا نیویورک
گاز طبیعی 49% 42%
برق آبی 15% 31%
انرژی خورشیدی 10% 20%
انرژی هسته ای 10% -
انرژی باد 7% -
سایر منابع 10% 6% (1% زغال سنگ)

آمار این جدول حکایت از آن دارد که علی رغم پیشرفت های چشمگیر در بخش انرژی های سبز، کماکان تقریبا نیمی از الکتریسیته ای که برای شارژ خودروهای برقی در کالیفرنیا یا نیویورک مورد استفاده قرار می گیرد، از سوخت های فسیلی به دست می آید.

در هر حال با آنکه خودروهای الکتریکی هنوز کاملا سبز نیستند، اما نمی شود به راحتی دیگر مزایای آنها را زیر سوال برد؛ به ویژه مزیت عدم تولید گازهای آلاینده که برای کلانشهرها می تواند بسیار مفید باشد. کافیست تصور کنید تمامی خودروهای حاضر در شهری مثل تهران برقی باشند، در این صورت تا چه حد از میزان آلودگی هوا و عوارض آن کاسته خواهد شد؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • alirezatha
    alirezatha | ۶ شهریور ۱۳۹۸

    خودروی برقی برای طبیعت خوبه دیگه اینهمه بحث نداره که
    اینا میان میگن برق از ذغال سنگ تولید میشه خوب جه ربطی داره اصلا فرض کنیم انرژی برقی پاک آبی و بادی و اینا اصلا نداریم همون برقی که با ذغال سنگ تولید میشه در دور چرخش بسیار بهینه و در شرایط آزمایشگاهی تولید میشه و این موضوع باعث میشه به میزان محسوسی آلایندگی و هدر رفت انرژی کمتری از موتور خودرو ها داشته باشیم

  • thepjt
    thepjt | ۶ شهریور ۱۳۹۸

    اصلا فکرشم نمیکردم که توی آمریکا ، هنوز ذغال سنگ بسوزانند ....

    یعنی فکر کنم ، تا بشر کل کره زمین و حیات خودشو نابود نکنه ، به عقلش نمیرسه که دیگه خیلی واقعا باید برای کره زمین یک کاری بکنه .

    هنوزم دولت مدارا بی خیال اند ... و یکی مثل ترامپ ، حتی میاد قرارداد پاریس رو لغو میکنه ... همه کارخانه ها همینجور دارند پلاستیک پشت پلاستیک استفاده میکنند و همینجوری این پلاستیک داره به عنوان آشغال وارد طبیعت میشه ...
    دریغ از چند تا قانون درست حسابی که نحوه بسته بندی رو تغییر اساسی بده ..
    سوخت های فسیلی تو همه جای دنیا داره میسوزه و سیاست مدار ها دنبال نابودی هم اند ... یکی میخواد اسرائیل رو نابود کنه ، اون یکی میخواد اونی که میخواد اسرائیل رو نابود کنه ، نابود کنه ... و این وسط تنها چیزی که فراموش شده کره زمین مون هست که داره نابود میشه ..
    همه خواب اند انگار .

    یادشون رفته که اگر حیات نباشه ، نه دینی دیگه باقی میمونه و دشمنی وجود داره که به خاطرش صنایع نظامی رو قوی کنیم .
    یادمون رفته که گیاه ها و جنگل ها مثل برق و باد دارند از بین میرند ... و احیانا همین گیاهان کارشون تولید اکسیژن از co2 هستش ... یادشون رفته که اگر اثر گلخانه ای از یک حدی بیشتر بشه ، دیگه زمین میشه مثل زهره .

    چه خوب بود که دولت ها همدیگر رو سر نابود کردن محیط زیست تحریم میکردند ... و دعوای چین رو آمریکا سر کره زمین بود .. نه سود اقتصادی ( که بعد از نابودی حیات و زمین ، پول و اقتصاد دیگه به هیچ دردی نمیخوره )

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۵ شهریور ۱۳۹۸

    ایران با اینهمه بیابان و انرژی خورشیدی که داره میتونست برق خودش و برق کل اروپا رو تامین کنه ولی بخاطر مقاصد نظامی رفتن سمت انرژیه اتمی و مردمو بدبخت کردن ...

    • alirezatha
      alirezatha | ۶ شهریور ۱۳۹۸

      شاید خیلی جالب باشه اگر بدونی میزان برقی که میشه از صنعت هسته ای دریافت کرد به مراتب بیشتر و در عین حال ارزون تر از تمام انرژی های خورشیدی آبی یا بادی هست

      • Abolfazl Mandi
        Abolfazl Mandi | ۶ شهریور ۱۳۹۸

        جالب تر از همه اینه که سهم انرژی هسته ای در تولید برق ایران زیر دو درصده یعنی کمتر از دو درصد از برق ایران با انرژی هسته ای تولید میشه
        جالب ترم اینکه تحریم هایی که بخاطر همین انرژی هسته ای وضع شده رو ایران ، اقتصاد ایرانو به کلی نابود کرده و مردم بدبخت شدن کلا
        اما مردم مهم نیستن این مهمه که آقایون بتونن سلاح هسته ای درست کنن نظامشون پابرجا بمونه و به کل دنیا زور بگن ...

        • alirezatha
          alirezatha | ۷ شهریور ۱۳۹۸

          چه قدر یه آدم میتونه ساده لوح باشه که فکر کنه تحریم به خاطر صنعت هسته ای ایران هست

          • Abolfazl Mandi
            Abolfazl Mandi | ۷ شهریور ۱۳۹۸

            چه قدر یه آدم میتونه ساده باشه که ببینه دارن کشورشو غارت میکنن ببینه داریم روزبه روز بدبخت تر میشیم باز ساندیسی باشه
            خب شماها پول نفهمیتونو میخورین البته
            تحریمام بخاطر استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد نظامیه ، برنامه موشکی ایران بعلاوه حمایت ایران از گروه های تروریستی و دخالت تو بقیه کشوراس نمیدونستی بدون

مطالب پیشنهادی