ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

روزهای سخت 3700 مشتری عظیم خودرو؛ پرونده ای که بی نتیجه مانده است

واردات و عرضه خودرو در ایران همواره پر حاشیه تر از سایر محصولات بوده است. در چند ماه اخیر بارها شاهد آن بودیم که برخی از شرکت های پیش فروش کننده خودرو که تبلیغات وسیعی را نیز ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۰

واردات و عرضه خودرو در ایران همواره پر حاشیه تر از سایر محصولات بوده است. در چند ماه اخیر بارها شاهد آن بودیم که برخی از شرکت های پیش فروش کننده خودرو که تبلیغات وسیعی را نیز در رسانه ها و سطح شهر انجام می دادند، کلاهبردار شناخته شده و تخلفات گسترده ای را انجام داده اند به طوری که قوه قضائیه برای برخورد با این شرکت ها وارد عمل شده اشت. این ماجرا طی ماه های اخیر گریبان شرکت های بسیاری را گرفته است و این روزها نیز تعدادی از مشتریان عظیم‌خودرو از عدم تحویل خودروهای ثبت‌نامی و بلاتکلیفی خود گلایه مندند.

یکی از مشتریان این شرکت اظهار کرد: «چهاردهم مرداد ماه سال گذشته برای خرید خودروی جک به یکی از نمایندگی‌های عظیم‌خودرو مراجعه کردم. آنجا به ما اعلام شد این خودرو موجود نیست و چند ماهی معطل خواهید ماند. بنابراین به ما پیشنهاد دادند تا خودروی جدید شرکت عظیم‌خودرو (هن‌تنگ X۷) را خریداری نماییم. به ما گفته شد که این خودرو به تازگی تولید شده و تا سه ماه دیگر هم تحویل آن آغاز خواهد شد.»

وی ادامه داد: «در آن موقع قیمت تمام شده این خودرو ۱۸۸ میلیون تومان اعلام و قرار شد که ۹۴ میلیون تومان را به صورت نقد در هنگام عقد قرارداد و الباقی را به صورت اقساط ۱۲ ماهه در قالب چک در زمان تحویل خودرو پرداخت کنیم. ما چندی پیش از طریق وکلای خود متوجه شدیم در این قرادادی که با ما بسته شده چه کلاه بزرگی بر سر ما رفته است. قراردادهای ما، قرارداد مشارکت در تولید خودرو بوده است و در آن زمان هیچ یک از مشتریان متوجه این مسئله نشده بودند.»

این مشتری افزود: «پس از گذشت چند ماه که خبری از تحویل خودروها نشد، پیگیر شدیم که در جواب ما گفتند که به دلیل تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز و سایر مسائل دچار مشکل شده‌ایم؛ تا اینکه متوجه دستگیری مدیرعامل شرکت عظیم‌خودرو به جرم کلاهبرداری شدیم و بعد هم که دادستان حساب‌های این شرکت و اموال آن را مسدود کرد.»

وی مدعی شد: «در نتیجه پیگیری‌های مداوم ما و مراجعه به شرکت، شرکت به ما اعلام کرد، خودرویی که به شما به قیمت ۱۸۸ میلیون تومان فروخته‌ایم؛ گران شده و باید مابه‌التفاوت آن را پرداخت کنید. همچین گفته شد که باید اعضا تکمیل وجه کنند تا بودجه شرکت تأمین شود و بتوانیم قطعات را از چین خریداری و وارد کنیم که در نهایت خودروی شما را تحویل دهیم. علاوه بر این در قراردادها عنوان شده است، سود ۲۷ درصدی که ماهانه به پول ما تعلق می‌گرفت، چنانچه دیر کردی از زمان تحویل داشته باشد به ۲۹ درصد افزایش خواهد یافت؛ اما بندی در اطلاعیه‌های شرکت اضافه شده که این ۲۹ درصد منتفی خواهد بود.»

او اظهار کرد: «چند وقت پیش با نماینده‌های گروه مشتریان در شرکت جلسه‌ای برگزار شده که طی آن اعلام کردند با یک سرمایه‌گذار قرارداد بسته شده و قیمت تمام شده خودروها را ۴۲۰ میلیون تومان برآورد کرده‌اند. در حال حاضر تعداد ۳۷۰۰ نفر هستیم که با این مشکل روبرو شده ایم.»

شرکت‌های لیزینگی و فروش خودرو همواره در این خصوص با مشکل روبرو می‌شوند و بعضا بیشتر از اختیاراتی که دارند اقدام کرده و تعداد پیش فروش محصولات آن‌ها از میزان تولیدشان بیشتر است و در این زمینه تخلف‌هایی را مرتکب می‌شوند، ظاهرا این مورد خصوص عظیم خودرو نیز صادق است.

یکی دیگر از مشتریان عظیم خودرو نیز می گوید: «اردیبهشت ماه سال گذشته بود که با پرداخت ۱۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یک دستگاه خودروی فوتون ساوانا با موعد تحویل ۲۷۰ روز کاری ثبت‌نام کردم. موقع ثبت نام قیمت این خودرو در بازار آزاد ۳۵۰ میلیون تومان و برای ما ۲۸۰ میلیون تومان بود که قرار بود الباقی را در زمان تحویل پرداخت کنیم.»

وی در ادامه گفت: «هر چند که به صورت شفاهی به ما اعلام شد که خودروها نهایتا تا دو ماه آینده تحویل داده خواهند شد. پس از گذشت دو ماه همچنان خبری نشد؛ بعد از ۲۷۰ روز که تقریبا دی‌ ماه بود، نیز خبری از تحویل خودروها نشد و گفتند "خودرو نداریم و باید صبر کنید". سپس در بهمن ماه سال گذشته به ما گفتند که فوتون ساوانا نداریم ۱۰ روز دیگر بیایید به جای خودروی ثبت‌نامی‌، هن‌تنگ تحویل می‌دهیم. اما هن‌تنگی هم وجود نداشت. پس از آن دیگر نه پول ما را دادند نه خودروهایمان را.»

به نقل از ایسنا، این مشتری مدعی شد: «چندی پیش مدیران عظیم خودرو جلسه‌ای داشتند که در آن به ما گفتند مدیرعامل این شرکت در زندان است لذا باید صبر کنید تا آزاد شود. پس از آن مجددا جلسه‌ای برگزار شد که گفتند دیگر کاری به ثبت‌نام‌های سال گذشته شما و قراردادهای قبلی نداریم؛ الان شما پول پرداخت کنید تا خط تولید عظیم خودرو را به راه انداخته تا به شما خودرو تحویل بدهیم.»

برای پیگیری موارد یاد شده با شماره تلفن‌های مندرج در سایت رسمی عظیم خودرو تماس گرفته شد که علی‌رغم تماس‌های مکرر موفق به برقراری ارتباط با مسوولان این شرکت نشدیم.

سازمان حمایت از مردم تقاضا کرده است که قبل از خرید یا پیش خرید خودرو یا پرداخت هرگونه وجه یا عقد قرارداد برای خرید خودرو به مجوزهای قانونی به خصوص ثبت نمایندگی رسمی واردات و مجوز پیش فروش خودرو توجه کافی را داشته باشند.

عظیم خودرو

سال گذشته جعفری دولت آبادی - دادستان وقت تهران - در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در رابطه با بازداشت مدیرعامل شرکت عظیم خودرو و اتهامات وی و تعداد شکات، اظهار کرد: «۱۷ پرونده پیش‌فروش خودرو در دادستانی تهران مفتوح است و از جمله شرکت‌هایی که پرونده‌های آن‌‎ها مفتوح است، شرکت عظیم خودرو است.»

وی با اشاره به بازداشت ۲ متهم در رابطه با این پرونده، گفت: «این شرکت صرفا ۱۵۰ فقره مجوز پیش‌فروش خودرو داشته، ولی متاسفانه حدود ۴ هزار پیش فروش انجام داده و ۷۰۰ میلیارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام ۲۰۰ میلیارد تومان اموال متهمان است.»

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قطعا به شکایاتی که در این زمینه از سوی مردم مطرح می‌شود، رسیدگی خواهد کرد و شرکتها نیز باید پاسخگو باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی