ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوپر کامپیوتر  آیتکن
تکنولوژی

رونمایی ناسا از سوپرکامپیوتر آیتکن برای شبیه‌سازی ماموریت بازگشت به ماه

ناسا از سوپر کامپیوتر  آیتکن در مرکز تحقیقات ایمز رونمایی کرد که در پروژه بازگشت به ماه به کار گرفته می شود. آیتکن (Aitken) از ۴۶۰۸۰ هسته پردازشی و ۲۲۱ ترابایت حافظه برخوردار بوده و محاسبات ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۵

ناسا از سوپر کامپیوتر  آیتکن در مرکز تحقیقات ایمز رونمایی کرد که در پروژه بازگشت به ماه به کار گرفته می شود.

آیتکن (Aitken) از ۴۶۰۸۰ هسته پردازشی و ۲۲۱ ترابایت حافظه برخوردار بوده و محاسبات را با سرعت ۳.۶۹ پتافلاپس انجام می دهد. این توان مدیون پلتفرم محاسباتی SGI 8600 کمپانی HPE که به پردازنده های ۲۴ هسته‌ای نسل دوم اینتل Xeon، سیستم سرمایشی ویژه و فناوری ارتباطی InfiniBand کمپانی Mellanox برای مسائل مربوط به شبکه مجهز شده است.

۱۵۰۰ متخصص در سراسر آمریکا از این ابررایانه در پروژه های مختلف نظیر توسعه پهپادهای بهینه و شبیه سازی محیط درونی خورشید استفاده خواهند کرد. با این حال مهمترین ماموریت آیتکن به مدل سازی و شبیه سازی داده های اولیه و همچنین فرود فضاپیمای سرنشین دار ناسا در قطب جنوب ماه است که از آن با عنوان پروژه آرتمیس یاد می شود.

سوپر کامپیوتر  آیتکن

پروژه آرتمیس هنوز در مراحل آغازین قرار دارد و ناسا فعلا سرگرم تحقیق روی کپسول و راکتی که قرار است انسان را به فضا ببرد. یکی از مهمترین قطعات این پازل ماه نشین است که با استفاده از این سوپر کامپیوتر طراحی و توسعه آن سرعت می گیرد.

این سوپر کامپیوتر که نام خود را از فضانوردی آمریکایی به نام «رابرت گرنت آیتکن» وام گرفته، به لطف قرار داشتن در سازه ای با طراحی ماژولار در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و شبیه سازی های پیچیده را سریعتر انجام می دهد. خنک کنندگی این سیستم قدرتمند از طریق سامانه تبخیری و فن های قدرتمند انجام می شود.

ناسا برای صرفه جویی در هزینه ها نه تنها سوپر کامپیوتر را در مرکزی با طراحی خاص تعبیه کرده، بلکه با استفاده از یک سیستم بی نیاز از برج‌های سرمایشی، دو میلیون کلیو وات ساعت در مصرف انرژی صرفه جویی کرده که برابر با ذخیره ۳ میلیون گالن آب است.

سوپر کامپیوتر  آیتکن که در سیلیکون ولی واقع شده، نخستین مرحله از یک پروژه بزرگتر ۴ ساله است و احتمالا ۱۵ ماژول دیگر برای ذخیره سازی و محاسبات به آن اضافه خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی