ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

چگونه در اکسل نمودار ترکیبی یا کمبو چارت رسم کنیم؟

نمودار ترکیبی یا کمبو چارت در اکسل دو نوع نمودار مختلف را با هم ترکیب می‌کند و در پرونده‌ها نمایش می‌دهد (این دو نوع نمودار می‌توانند خطی و ستونی باشند). از این نوع نمودار‌ها برای ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰

نمودار ترکیبی یا کمبو چارت در اکسل دو نوع نمودار مختلف را با هم ترکیب می‌کند و در پرونده‌ها نمایش می‌دهد (این دو نوع نمودار می‌توانند خطی و ستونی باشند). از این نوع نمودار‌ها برای نمایش اطلاعات مختلف در یک جدول استفاده می‌شود. در این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی چگونگی رسم نمودار ترکیبی در اکسل بپردازیم. در برخی منابع از عنوان لاتین نمودار ترکیبی یعنی کمبو چارت استفاده می‌شود.

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

در مثال اول می‌خواهیم برای جدول زیر یک نمودار ترکیبی رسم کنیم. در این جدول یک ستون نمایش دهنده میزان در آمد و ستون دیگر آستانه درآمد را نمایش می‌دهد.

رسم نمودار ترکیبی

همانطور که مشاهده می‌کنید مقدار Threshold یا آستانه هر ماه ثابت است. به همین دلیل اطلاعات مربوط به این ستون به صورت یک خط صاف نمایش داده خواهد شد.

برای شروع رسم نمودار ترکیبی برای این جدول، ابتدا بازه‌ی سلول‌های مورد نیاز خود برای نمایش در نمودار را انتخاب کنید. در مثال فوق باید سلول‌های A1:C13 انتخاب شوند. سپس Insert و در نهایت Insert Combo Chart را انتخاب نمایید. روی گزینه‌ Clustered Column-Line کلیک کنید.

رسم نمودار ترکیبی

با انجام این کار نمودار ترکیبی همراه با ستون و خط در یک محور ایجاد خواهد شد. به همین سادگی!

رسم نمودار ترکیبی

حالا می‌توانید نمودار خود را اصلاح کنید. مثلا می‌توانید عنوان نمودار ترکیبی خود را تغییر دهید؛ برای این کار روی Chart Title کلیک کرده و سپس نامی که می‌خواهید را در آن تایپ نمایید. با تایپ نام جدید می‌توانید تغییرات را در نوار فرمول‌های اکسل هم مشاهده کنید.

رسم نمودار ترکیبی

با زدن کلید Enter نام جدید انتخاب شده ذخیره سازی خواهد شد.

رسم نمودار ترکیبی

رسم نمودار ترکیبی در دو محور

حالا با استفاده از جدول زیر می‌خواهیم یک نمودار ترکیبی در دو محور ایجاد کنیم. در این جدول همانطور که مشاهده می‌کنید ستون Revenue مربوط به درآمد ماهانه و ستون Ad Budget مربوط به بودجه‌ی تبلیغات است.

رسم نمودار ترکیبی

ابتدا بازه‌ی A1:C13 را در این مثال انتخاب می‌کنیم و سپس روی Insert > Combo Chart کلیک خواهیم کرد. از بین گزینه‌ها برای این مثال انتخابمان نمودار Clustered Column - Line on Secondary Axis است.

رسم نمودار ترکیبی

نمودار نهایی مشابه تصویر زیر خواهد بود:

رسم نمودار ترکیبی

تبدیل یک نمودار رسم شده به نمودار ترکیبی

در این مطلب دو مثال متفاوت از رسم نمودار ترکیبی در اکسل را بیان کردیم. اما آشنا بودن با ویرایش یک نمودار از پیش رسم شده هم می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

در تصویر زیر نموداری را مشاهده می‌کنید که بر اساس درآمد (Revenue) و بودجه تبلیغات (Ad Budget) رسم شده است.

رسم نمودار ترکیبی

این نمودار تنها یک محور دارد و به سختی می‌توانید مقدار بودجه در هر ماه را متوجه شوید. به همین دلیل می‌خواهیم نمودار یاد شده را به یک نمودار ترکیبی تبدیل کنیم که با استفاده از محور ثانویه بتواند مقدار بودجه تبلیغات را به شکلی مناسب و ملموس نمایش دهد.

برای شروع، روی مجموعه داده‌هایی که می‌خواهیم آن را تغییر دهیم کلیک می‌کنیم (در این مثال بودجه تبلیغات یا Ad Budget). سپس گزینه‌ Change Series Chart Type را انتخاب می‌کنیم.

رسم نمودار ترکیبی

حالا گزینه Secondary Axis را فعال کنید تا محوری جدید ایجاد شود. گزینه Line را برای Ad Budget (در ستون Chart Type) انتخاب کنید.

رسم نمودار ترکیبی

در نهایت Ok را بزنید. نمودار نهایی باید مشابه با تصویر زیر باشد:

رسم نمودار ترکیبی

حال می‌توانید عنوان و برچسب‌های محور‌های نمودار ترکیبی خود را تغییر دهید.

مطالب پیشنهادی