ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی خودرو فولکس واگن تیگوان ؛ دیدار با پر فروش ترین خودروی فولکس واگن

گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان که شامل شرکت های تابع زیادی است، در سال 2018 میلادی بیش از 10.9 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است. نکته قابل توجه فروش بیش از 860 هزار دستگاهی ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۶ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰

گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان که شامل شرکت های تابع زیادی است، در سال 2018 میلادی بیش از 10.9 میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است. نکته قابل توجه فروش بیش از 860 هزار دستگاهی SUV محبوب این شرکت یعنی تیگوان ، خودروی مورد بحث ما است.

شرکت ماموت خودرو به عنوان نماینده رسمی فولکس واگن تیگوان و پاسات را در گام اول عرضه و پس از آن در تعداد محدودتری گلف GTI را عرضه کرد تا با بسته شدن پرونده واردات خودرو و خروج فولکس واگن از ایران پرونده این خودروساز بزرگ آلمانی در کشورمان بسته شود.

در هر صورت فرصتی دست داد تا به بررسی تیگوان بپردازیم و دلیل محبوبیت و اقبال جهانی آن را مورد بحث قرار دهیم. در ادامه با تست و بررسی فولکس واگن تیگوان همراه ما باشید.

متولد قرن بیست یکم

فولکس واگن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2007 از تیگوان به عنوان دومین SUV خود رونمایی کرد. نسل اول جای خود را به نسل دوم تیگوان که بر پایه پلت فرم جدید فولکس واگن یعنی MQB قرار دارد داد. نسل دوم در نمایشگاه فرانکفورت در سال 2015 رونمایی شد.

در حال حاضر این SUV در سایت های تولیدی فولکس واگن از جمله آلمان، مکزیک، هند، مالزی و الجزایر تولید می شود. فولکس واگن متناسب با بازار خودرویی هر کشور تغییراتی در تیگوان چه در بخش فنی و چه در بخش طراحی ایجاد کرده است.

در حال حاضر تیگوان به طور کلی در دو مدل LWB و SWB تولید می شود که در مدل LWB فاصله بین دو محور کمی بزرگ تر است و دارای 7 صندلی است. در بعضی از بازارها نیز این خودرو را با نام تیگوان Allspace می خوانند.

همچنین فولکس واگن، تیگوان را با قوای محرکه مختلف و با 4 نوع جعبه دنده، قوای محرکه چهارچرخ متحرک یا محور متحرک جلو، تنظیمات تعلیق اسپرت و یا با ارتفاع بیشتر و قابلیت های خارج جاده ای بیشتر به فروش می رساند.

تیگوان در ایران از نوع SWB (فاصله محوری کوچکتر) است. ابعاد تیگوان به ترتیب طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور برابر با: 4486، 1839، 1673، 2681 میلی متر است. وزن این خودرو نیز از آن جا که مدل چهارچرخ متحرک است برابر با 1570 کیلوگرم است.

تیگوان با 4 موتور دیزلی و 3 موتور بنزین سوز در جهان عرضه می شود که در بازار ایران تنها با موتور 2 لیتری توربوشارژ شده موسوم به TSI به فروش رسیده است. این موتور توانایی تولید حداکثر قدرت 180 اسب بخار و حداکثر گشتاور 320 نیوتن متری در بازه دور موتور 1500 تا 3950 rpm را دارد.

جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه موسوم به DSG نیز وظیفه انتقال قدرت به هر چهارچرخ را دارد. این کراس اور برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به تنها 7.7 ثانیه زمان نیاز دارد. مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 7.4 لیتر توسط فولکس واگن اعلام شده است.

زبان طراحی ساده و دوست داشتنی فولکس واگن

اگر بخواهیم زبان طراحی تیگوان را در یک جمله توصیف کنیم، می توان آن را وفادار به زبان طراحی کلاسیک فولکس واگن با استفاده هم زمان از خطوط گرد و تند و تیز به صورت یک یکپارچه توصیف کرد.

در نمای جلو شاهد جلو پنجره کلاسیک و افقی فولکس واگن که شامل تمامی بخش چراغ های جلو می شود هستیم. در این بخش نوار LED چراغ روشنایی روز جلوه می کند و در پایین ترین بخش سپر جلو نیز مه شکن ها قرار گرفته است. بخش مشبکی شکل نیز در پایین سپر قرار گرفته است تا امکان خنک کاری اینترکولر و رادیاتور مهیا شود.

کاپوت و گلگیر خودرو با خطوط گرد به بخش جلویی و جلو پنجره می رسند و در دو طرف سپر نیز شاهد دو ورودی هوای مشبک هستیم که تنها شکل و شمایل ورودی هوا را دارند. در نمای کناری شاهد کار شدن دو خط شانه ای هستیم که خط شانه ای اول که دقیقا در بخش زیرین پنجره ها قرار دارد و تا انتهای گلگیر حرکت کرده است.

خط شانه ای دوم که بسیار برجسته تر است از بخش انتهایی و بالای چراغ های عقب آغاز و تا پیش از کمان گلگیر چرخ جلویی امتداد پیدا کرده است. دستگیره درب نیز دقیقا در این بخش قرار دارد. طراحی چراغ عقب نیز به صورت افقی کار شده است و به وسیله یک خط کوچک به یکدیگر وصل می شود.

نسل دوم تیگوان در حدود 33 میلی متر سقف کوتاه تری به نسبت نسل اول آن دارد. کمان چرخ ها نیز بزرگ تر شده اند و در حدود 30 میلی متر فاصله بیشتری از یکدیگر دارند. در بخش پایینی درب ها نیز شاهد کار شدن یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ هستیم که در دور تا دور خودرو کشیده است.

طراحان فولکس واگن سعی کرده اند تا با استفاده از خطوط تیز تر و حجم دهی آن ها ظاهر قدرتمند تری را به تیگوان ببخشند. اما هنوز فرم کلی بخش بالایی بدنه که حالتی جعبه مانند دارد حفظ شده است. به طور مثال جایگاه شیشه جلو برخلاف بسیاری از رقبای تیگوان تا جای ممکن به عقب رانده نشده است و ستون های C نیز همان حالت ایستاده خود را حفظ کرده اند. به همین دلیل طراحی ظاهری به نسبت ساده و شسته رفته تیگوان به مذاق برخی از افراد خوش نمی آید.

طراحی داخلی هوشمندانه اتاق تیگوان

فولکس واگن در حدود 50 میلیارد پوند هزینه توسعه پلت فرم MQB کرده است به همین دلیل انتظارات از آن بسیار بالا است. اما با ورود به اتاق در نگاه اول می تواند شما را به مقدار بسیار زیادی دلسرد کند. استفاده گسترده از قطعات پلاستیکی خشک و تک رنگ چیزی نیست که از یک محصول آلمانی نشان انتظار می رود.

از آن جا که تیگوان پلت فرم مشترکی با گلف دارد. طراحی داخلی آن نیز شباهت های بسیار زیادی با گلف دارد. صفحه نمایش لمسی 9.2 اینچی که در قابی جدا از بخش کلیدهای سیستم تهویه مطبوع  سه گانه قرار داده شده است. صفحه کیلومتر نیز به صورت کاملا دیجیتال است. بر روی فرمان نیز کلیدهای مربوط به کروز کنترل، تلفن و سیستم صوتی قرار گرفته است. تنظیمات مربوط به چراغ خودرو نیز به صورت کلاسیک در سمت چپ راننده قرار گرفته است.

در کنار دست راننده نیز اهرم جعبه دنده DSG، کلید استارت، کلید تنظیمات حالت رانندگی موسوم به 4Motion و...قرار گرفته است. طرح کلی رودری ها نیز کاملا ساده و منطقی به نظر می رسد. سرنشینان عقب نیز خروجی اختصاصی سیستم تهویه مطبوع به همراه کلید تنظیم دریافت می کنند. به طور کلی فضای داخلی اتاق تیگوان می تواند شما را شگفت زده کند.

فضای مناسب در بخش سر و پا بعلاوه فضای صندوق عقب 615 لیتری که از بسیاری از رقبای خود پیشی می گیرد. با خواباندن صندلی های عقب نیز ظرفیت به 1655 لیتر افزایش پیدا می کند. در این بخش به خوبی متوجه طراحی جعبه مانند تیگوان خواهید شد که در عین ابعاد به نسبت کوچک تر، فضای سخاوتمندانه ای را در اختیار شما می گذارد.

سیستم مولتی مدیا عالی با پشتیبانی از هر سه سیستم عامل اپل کار پلی، آندروید اتو و میرورلینک و پشتیبانی از تمامی خروجی های مورد نیاز، از تیگوان یک SUV با قابلیت های کاملا کاربردی می سازد. گرچه در نهایت استفاده گسترده از پلاستیک خشک در بخش کیفی آن را پایین تر از رقبایی همچون رنو کولئوس و حتی رقبای کره ای آن قرار می دهد.

اگر بخواهیم نگاهی به امکانات تیگوان داشته باشیم می توان به ورود بدون کلید، استارت/استاپ، صندلی های جلو برقی با حافظه و تنظیم در 12 جهت، گرمکن صندلی جلو و عقب، میز پذیرایی تاشو، کروز کنترل، هدآپ دیسپلی، سقف پانوراما، سیستم کمکی پارک خودکار، دوربین 360 درجه، باز شدن درب صندوق عقب هوشمند، چرخ 19 اینچی، Trailer hitch، 9 کیسه هوا و...اشاره کرد.

تجربه رانندگی با گلف شاسی بلند

از آن جا که تیگوان ذاتا یک محصول اسپرت در ظاهر یک کراس اور است. انتظار تجربه سواری نرم را از آن نداشتیم. به همین دلیل تفاوت بین حالت رانندگی عادی و اسپرت بسیار جزئی است. از آن جا که فولکس واگن از سیستم تعلیق با قابلیت تطبیق پذیری بهره می برد و آرایش مولتی لینک تعلیق عقب و استرات مک فرسون در بخش جلو، قابلیت های قابل توجهی را به تیگوان بخشیده است.

فرمان خودرو را نمی توان تند و تیز قلمداد کرد و از نظر شرایط وزنی نیز همین وضعیت را دارد. به همین دلیل امکان برقراری ارتباط بسیار خوبی با محور جلو مهیا می شود و بر سر پیچ ها می توانید حداکثر چسبندگی مورد نیاز را دریافت کنید. تمامی این ها در حالی ممکن شده است که خودرو به چرخ های 19 اینچی مجهز هستند که مشخصا باعث افزایش چسبندگی مکانیکی می شود.

هماهنگی جعبه دنده و موتور خودرو همان چیزی است که از یک محصول آلمانی نشان انتظار دارید و از این نظر، تیگوان به نسبت باقی رقبای خود در جایگاه بالاتری قرار دارد. فولکس واگن با عرضه مدل 220 اسبی این آتش بازی را به سطح بالاتری می برد و خود را آماده نبرد با محصولات گران قیمت تری همچون بی ام و X1 و...می کند.

تیگوان

به طور کلی تیگوان و تجربه سواری با آن گرچه حس سواری در ارتفاع بالاتری به نسبت یک هاچبک را به شما منتقل می کند، اما دست کمی از آن ندارد و کاملا حس مشابهی را به سرنشینان القا می کند. از این نظر تیگوان را باید متفاوت ترین کراس اور بازار دانست.

در پایان تیگوان گرچه از نظر طراحی ظاهری و داخلی و به خصوص کیفیت قطعات به کار رفته در داخل اتاق قابل دفاع نیست اما فولکس واگن این کراس اور را بشدت کاربردی طراحی کرده است و این مسئله در تمامی بخش ها مشاهده می شود. به همین دلیل است که تیگوان با این که ابعاد کوچک تری به نسبت اکثر رقبای خود دارد اما بیشترین فضا را در بخش صندلی های عقب و صندوق عرضه می کند. تیگوان مجهز به موتور 2 لیتری و جعبه دنده DSG در حدود 30 تا 31 هزار پوند در بازار انگلستان قیمت گذاری شده است و در بازار استرالیا نیز قیمتی در حدود 41 هزار دلار استرالیا دارد. از رقبای تیگوان نیز می توان به رنو کولئوس، هیوندای توسان،  کیا اسپورتیج، نیسان ایکس تریل اشاره کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی